Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Saturday, December 13, 2008

Benarkah Tabut di Nusantara?

Benarkah Tabut di Nusantara (khususnya Indonesia)?

Dikatakan Wikipedia ada menyebut tentang Indonesia sebagai lokasi tabut. Saya cuba mencarinya tetapi belum ketemu. Yang saya perolehi ialah ungkapan berikut:

“The ETHIOPHIAN Orthodox Church claims to possess the Ark of the Covenant or tabot in Axum. The object is now kept under guard in a treasury near the Church of Our Lady Mary of Zion, and used occasionally in ritual processions.[6] But versions of the Aksum tabot are kept in every ETHIOPHIAN church, each with its own dedication to a particular saint, most popularly Mary, George and Michael[7].”

“The Kebra Nagast is ETHIOPHIA’S greatest national document, composed to legitimise the new royal line established in 1270 by claiming its descent from Menelik I, the son of King Solomon and the Queen of Sheba, and contains a reference to the Ark of the Covenant being brought to ETHIOPHIA by Menelik. However, recent scholarship suggests that that reference is a later interpolation: many important manuscripts later than the thirteenth century make no reference to it, and it only became a core element of ETHIOPHIAN beliefs in the seventeenth century. It has been plausibly suggested that the claim that the Aksum tabot is the real Ark of the Covenant results from misunderstandings between the ETHIOPHIANS and their Portuguese allies following the defeat of Arab invasions in the sixteenth century – misunderstandings which were gratefully exploited and developed by the ETHIOPHIAN church[7].”
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Ark_of_the_Covenant

Apabila dua perenggan di atas diterjemahkan menggunakan Google Translate, ia akan jadi begini:

“Gereja Ortodoks ETHIOPHIA yang klaim untuk memiliki Ark dari Perjanjian atau tabot di Axum. Objek sekarang disimpan di bawah penjagaan di dekat perbendaharaan Jemaat kami Lady Maria Sion, dan kadang-kadang digunakan dalam upacara processions. [6] Tetapi versi dari Aksum tabot disimpan di setiap ETHIOPHIA gereja, masing-masing dengan dedikasi sendiri ke santo tertentu, paling terkenal dan populer dengan Maria, dan George Michael [7].”

“Yang Kebra Nagast terbesar di INDONESIA adalah dokumen nasional, yang terdiri untuk legitimise royal baris baru didirikan di 1270 oleh para mengklaim keturunan dari Menelik I, putra Raja Sulaiman dan Ratu dari Sheba, dan berisi referensi ke Ark dari Perjanjian yang dibawa ke INDONESIA oleh Menelik. Namun, baru-baru ini menunjukkan bahwa beasiswa merupakan referensi yang kemudian interpolasi: banyak penting Mushaf lebih lambat dari tiga abad tidak membuat referensi untuk itu, dan hanya menjadi unsur inti dari ETHIOPHIA kepercayaan di abad ketujuh. Ia telah plausibly mengemukakan bahwa klaim bahwa Aksum tabot adalah nyata Ark dari Perjanjian hasil dari kesalahpahaman antara ETHIOPHIANS Portugis dan sekutu mereka mengikuti kekalahan di Arab invasi pada abad keenambelas - kesalahpahaman terima kasih yang dieksploitasi dan dikembangkan oleh ETHIOPHIA gereja [7].”

Kita lihat terjemahannya.

ETHIOPHIAN menjadi ETHIOPHIA
ETHIOPHIA’S menjadi INDONESIA?
ETHIOPHIA menjadi INDONESIA?
EUTHOPHIANS menjadi EUTHOPIANS

Masalahnya terletak pada ‘fikiran’ Google Translate. Google Translate (orang yang memprogamkannya) tersilap dalam menterjemahkan ETHIOPHIA’S dan ETHIOPHIA menjadi INDONESIA!

Dari segi sejarahnya pula, umum mengetahui jika ada pun penghijrahan keturunan berdarah Yahudi ke sebelah Timur (Asia) ialah pada zaman Nabi Ibrahim. Ketika itu tabut masih berada di tangan orang-orang Bani Israil sehinggalah selepas zaman Nabi Sulaiman. Selepas zaman Nabi Sulaiman pula, umumnya orang-orang Yahudi tidak lagi berhijrah ke rantau sebelah sini, lebih-lebih lagi keturunan Bani Levi.

Berdasarkan maklumat-maklumat ini, kemungkinan untuk tabut berada di sekitar Nusantara nampaknya tipis. Mungkin ada maklumat-maklumat lain yang tidak sampai kepada saya. Namun begitu, Allah boleh meletakkannya di mana-mana saja termasuklah di Nusantara khususnya Indonesia sekalipun.

5 comments:

Free Our Mind said...

Saya juga pernah mendengar ura2 tabut as-sakinah ini berada di nusantara, samda indonesia ataupun Malaysia. Tetapi masih lagi tercari-cari pendapat dan kajian lanjut tentang hal ini.

Alexanderwathern said...

Jika ada maklumat tu, kongsi-kongsikanlah. : )

Anonymous said...

atas nama allah yang maha berkasih sayang.segala puji-pujian bagi allah seru sekalian alam.yang maha berkasih sayang.kembalilah semua kepada al-quraan yang difahami (terjemahan)sombong ego riak takbur adalah sahabat iblis.bersujudlah sebanyak yang mampu dengan kemurnian keiklasan terhadapnya tanpa permintaan yang bukan-bukan nak fire-fire nak jurus-jurus inilah antara perosak keimananan. berkasih sayang adalah ibu kunci peperangan pada pejuang tentera allah akhir zaman. sesungguhnya ketentuan kiamat dan kematian milik allah tapi sedikit yang diberitahu tentang urusan ghaib.kesejahteraan buat sekalian rasul,nabi,orang yang soleh dan lurus serta malaikat sekalian.segala puji-pujian bagi allah seru sekalian alam.berkasih-sayang sekalian alam. greenforce15

Unknown said...

tabut itu sudah ditemukan ia memang di indonesia bentuknya tidak besar seperti di gambar2 seperti itu ia hanyalah kotak hitam pekat dengan penutup sepert kayu besi kita bisa mengangkatnya tapi agak berat dan didalamnya ada batu kapur mengkilat pemegangya adalah seorang wanita keturunan portugis

Hidayat Fikri said...

Tapi Indonesia tak mcm Malaysia.. Indonesia ngara yg paling ramai islam di nusantara tetapi masalahny penganut agama Islam di Indonesia tidak dikawal.. Seperti fahaman shiah, khawarij bebas di amalkan.. Di Malaysia, kami mengawal Islam kepada Ahli Sunnah Wal-Jamaah sahaja.. tidak bleh ad fahaman lain yang sesat.. tdak boleh kahwin campur.. tp di indonesia kahwin campur itu dblehkan d beberapa tmpat dan tdak dkawal.. bgaimana kalian merasakan kalian adalah pasukan akhir zaman dengan keadaan begini.. paling best.. kalian banyak claim itu ini hak milik kalian.. Di Malaysia tidak ad bangsa melayu yang beragama selain drpd Islam.. dhramkan Melayu murtad.. tapi di Indonesia bersepah murtad.. baru2 ni page Israel dengan jelas mngatakan kitab tabut mungkin ad d Malaysia.. mereka mengeluarkan peta dan peta itu mnunjukkan ke arah gunung ledang di kawasan perbatasan melaka dan johor..

Related Posts with Thumbnails