Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Monday, December 15, 2008

Tabut dalam Hadis (Tasik Tiberias)

Umumnya hadis-hadis tentang tabut bukanlah hadis-hadis yang kukuh. Namun begitu kita akan cuba untuk mencari sesuatu yang mungkin dapat membantu kita dalam hal ini. Kadang-kadang perkara yang kecil dapat menjadi kunci kepada perkara-perkara yang besar.


Hadis pertama:


”Al-Mahdi akan mengeluarkan tabut dari Tasik Tiberias/ Tibriyah.”

(Iqd al-Durar fi Akbar al-Imam al-Muntazar oleh Syeikh Jamaluddin Yusuf al-Damisyqi) (1)


Di mana Tasik Tiberias?


Tasik Tiberias terletak dalam wilayah Israel hari ini. Tasik air tawar terendah di dunia ini seluas lebih kurang 53 kilometer dan sedalam lebih daripada 200 meter.


Nama Tiberias diambil daripada nama seorang Kaisar Rom bernama Tiberias. Selain itu kota Tiberias juga dikenali dengan nama Galilee/ Galileadan banyak nama lain. Majoriti penduduknya ialah orang-orang Yahudi.


Kota dan tasik ini menjadi destinasi pelancongan di Israel dan pada setiap hari Sabtu (hari cuti bagi agama Yahudi) ia akan dipenuhi dengan kaum Yahudi untuk mereka berekreasi. Banyak hotel mewah, kedai dan restoran di sini.


Terbang di Sekitar Tasik Tiberias


Tasik Tiberias ada disentuh dalam sebuah hadis popular yang mengisahkan pengembaraan seorang sahabat bernama Tamim ad-Dari.


Menurut Sahih Muslim, Tamim a-Dari pernah belayar bersama-sama 30 orang. Setelah sebulan berada di lautan (kemudiannya digambarkan oleh Rasulullah sebagai satu kawasan di laut Syam ataupun laut Yaman), mereka tiba ke sebuah pulau. Di pulau itu mereka bertemu dengan satu makhluk yang banyak bulunya (bigfoot?) dan boleh berkata-kata hinggakan mereka tidak dapat menentukan bahagian depan dan belakang makhluk itu.


Selepas berdialog beberapa ketika, makhluk itu membawa mereka ke sebuah gua. Di sana mereka ketemu seorang manusia (kemudiannya dimaklumi sebagai Dajjal) yang besar tubuh badannya dalam keadaan berantai tangan dan kakinya. Kemudian manusia itu bersoal jawab dengan rombongan Tamim ad-Dari tentang beberapa hal. Salah satu daripada persoalannya ialah:


Manusia itu berkata, “Ceritakan kepadaku tentang Tasik Tibriyyah.”

Mereka menjawab, “Apa yang engkau hendak tahu tentangnya?”

Dia berkata, “Apakah tasik itu masih berair?”

Mereka menjawab “Ya.”

Katanya lagi, “Sesungguhnya air tasik itu hampir kering.”

(Ringkasan daripada Sahih Muslim)


Saya ingin menaik perhatian pembaca kepada pernyataan manusia berantai (Dajjal) itu tentang ‘keringnya’ Tasik Tiberias.

Apakah Imam Mahdi akan menguasai kawasan itu daripada tentera Israel lalu mengeringkan Tasik Tiberias dan mengeluarkan tabut?

Ataupun mungkinkah tentera Israel ada membina kompleks rahsia di bawahnya dan menyorokkan tabut di situ?


Cerita pengeringan Tasik Tiberias ini disebut juga dalam hadis tentang Yakjuj Makjuj, namun Yakjuj Makjuj datang selepas kemunculan Al-Mahdi dan Nabi Isa as.


“Mereka (Yakjuj Makjuj) melalui Tasik Tibriah yang mana barisan pertamanya menghabiskan kesemua air yang ada di tasik tersebut.” (2)


Inilah saja sumber yang mengaitkan tabut dengan Tasik Tiberias yang saya temui. Dengan sandaran-sandaran yang tidak kukuh begini tentulah tidak memadai untuk kita meletakkan keyakinan yang besar tentang keberadaan tabut di tasik tersebut.


Wallahualam.


(1) Dipetik daripada artikel Harun Yahya bertajuk ‘Where is the Ark of the Covenant’ di http://us1.fmanager.net/api_v1/productDetail.php?dev-t=EDCRFV&objectId=3441

(2) Dipetik daripada kitab bertajuk ‘Ulasan Ringkas tentang Tanda-tanda al-Mahdi yang Dinantikan’ (terjemahan) oleh Syeikh Ibnu Hajar al-Haitamy, ms 128 terbitan Syarikat Nurulhas, Kuala Lumpur

1 comment:

nikkierich said...

"Yakjuj Makjuj datang selepas kemunculan Al-Mahdi dan Nabi Isa as"

Menurut RahsiaDunia.COM = TAMADUN YAKJUJ & MAKJUJ, mereka yang menguasai Israel sekarang ini.

Bagaimana pula dengan hadis Rasulullah yang mengatakan tembok Yakjuj Makjuj telah terbuka semasa hayat baginda?

Peta dunia yang dihasilkan sarjana Islam ada menandakan kawasan lokasi Yakjuj & Makjuj.

Apa pandangan saudara?

Wassalam

Related Posts with Thumbnails