Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Saturday, December 06, 2008

Bagaimanakah Rupa Tabut?

Dalam Bible Old Testament kitab Keluaran 25:10-22 (Alkitab Terjemahan Baru) dinyatakan seperti berikut:

25:10 Haruslah mereka membuat tabut dari kayu penaga, dua setengah hasta panjangnya, satu setengah hasta lebarnya dan satu setengah hasta tingginya.
25:11 Haruslah engkau menyalutnya dengan emas murni; dari dalam dan dari luar engkau harus menyalutnya dan di atasnya harus kaubuat bingkai emas sekelilingnya.
25:12 Haruslah engkau menuang empat gelang emas untuk tabut itu dan pasanglah gelang itu pada keempat penjurunya, yaitu dua gelang pada rusuknya yang satu dan dua gelang pada rusuknya yang kedua.
25:13 Engkau harus membuat kayu pengusung dari kayu penaga dan menyalutnya dengan emas.
25:14 Haruslah engkau memasukkan kayu pengusung itu ke dalam gelang yang ada pada rusuk tabut itu, supaya dengan itu tabut dapat diangkut.
25:15 Kayu pengusung itu haruslah tetap tinggal dalam gelang itu, tidak boleh dicabut dari dalamnya.
25:16 Dalam tabut itu haruslah kautaruh loh hukum, yang akan Kuberikan kepadamu.
25:17 Juga engkau harus membuat tutup pendamaian dari emas murni, dua setengah hasta panjangnya dan satu setengah hasta lebarnya.
25:18 Dan haruslah kaubuat dua kerub dari emas, kaubuatlah itu dari emas tempaan, pada kedua ujung tutup pendamaian itu.
25:19 Buatlah satu kerub pada ujung sebelah sini dan satu kerub pada ujung sebelah sana; seiras dengan tutup pendamaian itu kamu buatlah kerub itu di atas kedua ujungnya.
25:20 Kerub-kerub itu harus mengembangkan kedua sayapnya ke atas, sedang sayap-sayapnya menudungi tutup pendamaian itu dan mukanya menghadap kepada masing-masing; kepada tutup pendamaian itulah harus menghadap muka kerub-kerub itu.
25:21 Haruslah kauletakkan tutup pendamaian itu di atas tabut dan dalam tabut itu engkau harus menaruh loh hukum, yang akan Kuberikan kepadamu.
25:22 Dan di sanalah Aku akan bertemu dengan engkau dan dari atas tutup pendamaian itu, dari antara kedua kerub yang di atas tabut hukum itu, Aku akan berbicara dengan engkau tentang segala sesuatu yang akan Kuperintahkan kepadamu untuk disampaikan kepada orang Israel."

Saya suka menggunakan Alkitab Terjemahan Baru kerana ia berbahasa Melayu Indonesia dan beberapa kesalahan dalam Alkitab sebelumnya sudah diperbetulkan.

Daripada Bible New King James Version (NKJV) pula:

25:10 "And they shall make an ark of acacia wood; two and a half cubits [shall be] its length, a cubit and a half its width, and a cubit and a half its height.
25:11 "And you shall overlay it with pure gold, inside and out you shall overlay it, and shall make on it a molding of gold all around.
25:12 "You shall cast four rings of gold for it, and put [them] in its four corners; two rings [shall be] on one side, and two rings on the other side.
25:13 "And you shall make poles [of] acacia wood, and overlay them with gold.
25:14 "You shall put the poles into the rings on the sides of the ark, that the ark may be carried by them.
25:15 "The poles shall be in the rings of the ark; they shall not be taken from it.
25:16 "And you shall put into the ark the Testimony which I will give you.
25:17 "You shall make a mercy seat of pure gold; two and a half cubits [shall be] its length and a cubit and a half its width.
25:18 "And you shall make two cherubim of gold; of hammered work you shall make them at the two ends of the mercy seat.
25:19 "Make one cherub at one end, and the other cherub at the other end; you shall make the cherubim at the two ends of it [of one piece] with the mercy seat.
25:20 "And the cherubim shall stretch out [their] wings above, covering the mercy seat with their wings, and they shall face one another; the faces of the cherubim [shall be] toward the mercy seat.
25:21 "You shall put the mercy seat on top of the ark, and in the ark you shall put the Testimony that I will give you.
25:22 "And there I will meet with you, and I will speak with you from above the mercy seat, from between the two cherubim which [are] on the ark of the Testimony, about everything which I will give you in commandment to the children of Israel.

Jika yang berbahasa Inggerisnya, saya suka menggunakan NKJV kerana boleh dikatakan ia yang paling popular dalam kalangan penganut agama Kristian. terjemahannya juga dibuat terus daripada manuskrip-manuskrip yang disorokkan itu, sedangkan Bible dalam bahasa lain umumnya diterjemah daripada Bible berbahasa Inggeris. Namun NKJV pun masih punya banyak kesalahan, kekeliruan dan penyelewengan.

Penjelasan:

Bible yang ada hari ini pada hakikatnya bukanlah kitab suci lagi kerana sesebuah kitab suci itu sepatut hanya berisi firman-firman Tuhan. Satu-satunya contoh ialah kitab Al Quran. Di dalam Bible ada firman Tuhan, hadis para nabi, kata-kata para ulama, nukilan para sejarahwan, tulisan orang biasa dan hasil tangan para pendusta. Semuanya bercampur-gaul.

Sungguhpun begitu, bukanlah keseluruhan isi kandungan Bible tidak boleh kita manfaatkan. Buku-buku sejarah lagi kita guna, apatah pula Bible yang juga boleh dianggap sebagai sebuah buku sejarah.

Sebelum kita pergi lebih jauh, mari kita lihat sedikit masalah ayat-ayat Bible khususnya yang kita petik untuk berbicara tentang tabut ini.

Alkitab Kabar Baik mencatatkan:
"Buatlah sebuah peti dari kayu akasia yang panjangnya 110 sentimeter, lebar dan tingginya masing-masing 66 sentimeter.
(Keluaran 25: 10)

Dari mana para penulis Bible ini tahu panjang tabut itu ialah 110 cm dan lebarnya 66 cm?
Beginilah antara caranya Bible terseleweng. Orang yang hanya memiliki Alkitab Kabar Baik tentunya menyangkakan memang ada tertulis “110 cm” (ataupun yang sama ukuran dengannya) dalam manuskrip-manuskrip awal Bible yang disorokkan itu. Padahal yang ditulis ialah “dua setengah hasta”.

Bagaimana pula mereka boleh tahu yang “dua setengah hasta” itu bersamaan 110 cm? Mereka ukurkah hasta tangan orang-orang yang hidup pada zaman Nabi Musa? Samakah ukuran tangan oang zaman dahulu dengan zaman sekarang? Bahkan samakah ukuran tangan semua orang?

Bahagian ini saya sentuh sedikit sebagai peringatan kepada kita dalam perjalanan panjang untuk bercerita tentang tabut ini agar kita sedia maklum bahawa sumber daripada Bible bukanlah muktamad.

Bagaimanakah rupa Tabut menurut Bible?

Tabut ini diperbuat daripada kayu yang kemas dan tahan. Kayu penaga (acacia) adalah sejenis kayu yang ‘tidak berbulu’. Tingginya dua setengah hasta sementara lebar dan tingginya satu setengah hasta. Ia disalut dengan emas tulin luar dan dalam. Terdapat empat gelang emas tempat dimasukkan dua batang kayu pengangkut/ pengusung tabut itu. Dua batang kayu pengangkut itu tidak boleh dicabut daripada gelang-gelangnya.

Tabut itu kemudiannya akan diletakkan LOH HUKUM di dalamnya, iaitu kepingan batu yang mencatatkan apa yang diterima oleh Nabi Musa ketika pergi ‘menemui Tuhan’ di Bukit Tursina.

Penutup tabut itu juga diperbuat daripada emas tulen. Di atasnya ada dua ‘kerub’ yang diperbuat daripada emas. Kerub-kerub ini akan duduk berhadapan, satu di setiap hujung dengan sayap-sayap mereka menaungi penutup tabut tadi.

Saya kurang tahu apa sebenarnya ‘kerub’ ini. Daripada pembacaan ringkas, boleh jadi ia adalah malaikat, bidadari, tunggangan seperti buraq ataupun lain-lain. Dalam salah satu debat antara Syeikh Ahmad Deedat dengan seorang pemuka Kristian (yang saya baca beberapa tahun lalu), diceritakan kerub menjadi tunggangan Jesus/ Tuhan di/ ke langit. Di Vatican City, ada dua patung kerub yang benar-benar seperti manusia. Patung-patung itu berbentuk gadis jelita bersayap dalam keadaan bogel. Seronoklah sesiapa yang menunggang kerub. : )


Gambar-gambar tabut menurut artis DI SINI

5 comments:

Anonymous said...

Tapi ustaz, ana rasa kerub tu mungkin tambahan para isreliat je. Takkan Allah suruh letak patung kat atas kotak berisi kitab suciNya.

Alexanderwathern said...

Boleh jadi juga Maria.

Muhammad Zahid Waliuddin said...

Ana pernah tengok gambar dalam google search dan bentuk kerub itu kelihatan seperti seekor burung, dua ekor di dua bahagian..
yang mana bahagaian kepaknya dikibarkan seakan bersambung antara satu sama lain.

Duniaku Lensa said...

Assalamualaikum
kalu dilihat dlam goggle serch...ia kelihtan sprti manusia bersayap....
atau mailakat bagi mrekalah...

Anonymous said...

salam..pada pendapat saya KERUB itu adalah alat yg ditempel bahagian penutup tabut yg berbuntuk sayap burung yg diukir dgn emas...secara logiknya memudahkan utk membuka..

Related Posts with Thumbnails