Thursday, April 14, 2016

Isu Zakir Naik Bersama Kedai Pancing Kawan



Tulisan panjang saya tentang isu Dr. Zakir Naik di Facebook (salinan yang sama boleh dibaca dan teliti di http://myalexanderwathern.blogspot.my/2016/04/jawapan-jawapan-ringkas-tentang-zakir.html )tiba-tiba menerima komen yang berbunyi : “Hang siapa nak dibandingkan dengan dia? Merata dunia kenal dia. Hang siapa?”



Itu sahaja.



Daripada kata-kata itu, kita faham-faham sendirilah apa nadanya.



Setelah agak lama, saya pun menulis balas kepada orang yang melontarkan kata-kata itu :



SAYA MENULIS KEMBALI :

Merata dunia kenal dia? Mengapa ya? Adakah itu bukti yang dia pasti betul ataupun pasti lebih betul? Jika ya, sila berikan ayat Quran atau hadis yg mengesahkan sedemikian. Satu lagi, adakah kerana merata dunia kenal dia maka dia langsung tidak boleh dikritik dan mesti diterima sahaja? Jika ya, sila berikan ayat Quran atau hadis yang mengesahkan pegangan anda itu.



Lagi satu Tuan Kedai Pancing Kawan , oleh kerana seseorang itu mengajak manusia mengenali Allah, maka dia langsung tidak boleh dipertikaikan? Saya belum pernah jumpa ajaran yg seperti ini, tapi.. tak mengapalah. Sudah tentu anda punya dalil/nas yang menyokong pegangan anda. Sila sila.





KEDAI PANCING KAWAN MENULIS :

Common sense is dead.

Sy xde dalil tp mak saya ckp klu xleh jadi garam jgn jdi langau.. Paham kot noh..



SAYA MENULIS :

Kita ikut tertib. yang dahulu didahulukan. Cerita tentang mak ke, garam ke, langau ke, insya-Allah boleh kita sambung kemudian. Saya bukan nak ke mana pun. Sekarang selesaikan pertanyaan yang di atas dulu ye. Nas dan dalil kemudian pun tak mengapa, akan sampai jugak ke situ. Mula-mula, ada 3 pertanyaan saya di atas tu sebagai menanggap posting anda di laman saya ni. 3 persoalan tu perlukan jawapan ya/tidak je setiap satunya. Mudahkan? Sila-sila.



1.Merata dunia kenal dia? Mengapa ya? Adakah itu bukti yang dia pasti betul ataupun pasti lebih betul? (Ya/tidak)
2.Satu lagi, adakah kerana merata dunia kenal dia maka dia langsung tidak boleh dikritik dan mesti diterima sahaja? (Ya/tidak)
3.Lagi satu Tuan Kedai Pancing Kawan , oleh kerana seseorang itu mengajak manusia mengenali Allah, maka dia langsung tidak boleh dipertikaikan? (Ya/tidak) .





*Kemudian teman dialog saya ini menjawab dengan satu posting yang agak panjang. Saya jawab keseluruhannya di bawah nanti.Sementara itu, saya berikan satu jawapan ringkas sahaja sementara menunggu saya membalas tulisan panjangnya itu iaitu :



SAYA MENULIS :

Sekali imbas nampak baru dua yang dijawab. Ada satu lagi tu. Insya-Allah selepas itu saya pula akan memberi pencerahan. Kalau bukan malam ini, esok insya-Allah. Tetapi tetap menurut tertibnya, tidak melompat-lompat dan tidak mengelak ke sana sini insya-Allah. Selepas 3 persoalan, tentang kedalilan dalam Islam, kemudian tentang peribahasa yang anda tujukan, kemudian tentang common sense dalam agama Islam, dan kemudian tentang tulisan panjang lebar anda (saya hairan juga, anda menjawab panjang lebar tentang perkara-perkara yang kebanyakannya tidak ditanya pun. Harap sabar-sabar dulu tuan. Kita sama-sama tanya dan sama-sama jawab apa yang sedang berlangsung. Hal-hal akan datang jangan bawa masuk dulu. Sepatutnya tuan jawab ya tidak untuk 3 soalan itu lebih dahulu. Jangan dikait-kait hal-hal yang tidak perlu/belum perlu)





BERIKUT MERUPAKAN TULISAN PANJANGNYA YANG SAYA BERI JAWAPAN KEMBALI





KEDAI PANCING KAWAN MENULIS :

Sy dh ckp sy xde nas.. Sy cuma bersandarkan common sense..



SAYA MENULIS :

Alangkah berbahayanya pemikiran dan pegangan seperti ini wahai tuan. Maksudnya, anda bebas mengkritik orang lain tanpa sebarang panduan yang sepatutnya melainkan ikut suka perasaan sahaja, tanpa mengambil kira adab-adab yang dianjurkan agama Islam, tidak mengira bila waktu dan bagaimana situasi/keadaan dan cara yang sesuai untuk mengkritik orang lain. Asal anda berasa tidak puas hati sahaja dengan mana-mana pihak, maka confirm halallah tindakan anda terus masuk menyerbu dan menghentam dengan kalimah : “Hang ni siapa nak dibandingkan dengan dia? Merata dunia kenal dia. Hang siapa?”



Adakah kerana dia dikenal serata dunia, maka SUDAH PASTI dia betul atau lebih betul daripada orang lain (termasuk saya)? Tidak kan? Tidak mustahil untuk dia salah atau kurang betul. Nabi Musa yang termasyhur pun pernah salah berbanding Nabi Khidhir yang tidak terkenal.



Adakah kerana dia dikenal serata dunia maka orang yang mengkritiknya (termasuklah saya) SUDAH PASTI salah atau sudah pasti kurang betul berbanding dia? Tidak kan? Tidak mustahil orang yang mengkritiknya betul atau lebih betul. Saiyidina Umar yang termasyhur pun pernah mengaku salah berbanding seorang wanita yang tidak popular yang mengkritiknya.



Adakah kerana dia dikenal serata dunia, maka orang lain (termasuklah saya) tidak dibenarkan oleh agama Islam untuk mengkritik dia? Tidak kan? Sesiapa sahaja yang tahu apa yang salah atau yang lemah daripada dia boleh mengkritiknya. Khalifah Harun Ar-Rasyid yang gah namanya ke serata dunia pun pernah menagkui dan menangis apabila dikritik oleh Sa’adun al-Majnun yang berpakaian selekeh dan dipandang gila oleh sebahagian masyarakat.



Kalau kita sudah sedia maklum bahawa dia BELUM PASTI betul atau lebih betul berbanding saya, saya yang mengkritiknya BELUM PASTI salah atau kurang betul berbanding dia, dan agama Islam memang membenarkan orang lain mengkritiknya, maka mengapa anda tanpa salam tanpa apa terus menyerbu masuk dan mencampakkan kata-kata : “Hang ni siapa nak dibandingkan dengan dia? Merata dunia kenal dia. Hang siapa?”



Inikah cara yang dianjurkan dalam Islam?





KEDAI PANCING KAWAN MENULIS :

sbg contoh ya ustaz,sy nampak tukang rumah buat rumah utk org miskin kemudian sy pegi dkat dia sy pertikaikan kemahiran dia, sy pertikaikan kerja tangan dia dsb..tidakkah lebih bagus klu sy trut sama menbantu dia utk buat rumah tu? Xreti bt rumah tlong agkat batu bata pn jdilah.



SAYA MENULIS :

Ya, kalau dalam kes seperti itu, saya sokong 100% dan pasti akan membantu tukang rumah itu. Jangankan angkat bata, lebih lagi pun akan saya buat dengan rela.



Malangnya, dalam kes Dr. Zakir Naik ini, ada bahagian-bahagian rumah-rumah yang dibuatnya untuk orang-orang miskin itu yang TERSALAH BUAT, dan ada bahagian-bahagian YANG LEMAH yang boleh MENDATANGKAN BAHAYA kepada orang-orang miskin yang bakal menghuni rumah-rumah itu nanti. Saya sedar dan nampak hal ini. Dan, ajaran AGAMA ISLAM TIDAK MEMBENARKAN SAYA untuk berdiam sahaja tanpa berusaha untuk membuat apa-apa pembetulan atau penambahbaikan sekadar yang termampu.



“Dan hendaklah dalam kalangan kamu segolongan kaum yang menyeru kepada yang baik dan menyuruh yang ma’ruf, DAN MELARANG SEGALA YANG SALAH. Dan mereka yang bersifat seperti itulah ORANG-ORANG YANG BERJAYA .” (Ali Imran : 104)



Kalau menurut agama Islam, apabila kita menyedari ada yang tersalah dan ada yang lemah dalam binaannya, maka kita :

A. tetap TERUS MENYOKONG tukang rumah itu dan membantunya tanpa cuba membetulkan apa-apa?

B. ataupun kita SOKONG apa yang benar tetapi berusaha MENGHINDARKAN apa yang salah, yang lemah dan yang membahayakan?



Islam suruh terus sokong sahaja pembinaan rumah-rumah untuk orang-orang miskin itu sambil mendiamkan apa yang salah dan apa yang boleh mengundang kelemahan pada binaan-binaan itu yang memungkinkan kemalangan kepada para penghuninya nanti? Begitukah ajaran Islam?



Apabila kita melihat tukang rumah yang kita kagumi itu DIPERTIKAIKAN BINAANNYA (yang salah dan apa yang boleh melemahkan) oleh seorang TUKANG RUMAH YANG LAIN (*binaannya yang tidak salah dan tidak lemah memang tidak dipertikaikan langsung, malah disokong oleh tukang rumah kedua itu), yang manakah tindakan yang sepatutnya menurut ajaran Islam? :

A. Kita TERUS MENYERBU TANPA SALAM kepada tukang rumah kedua lalu menghamburkan kata-kata (sekadar sebagai contoh...): “Hang ni siapa? Apa taraf hang? Layakkah hang? Dia tukang rumah termasyhur, hang tukang rumah tak masyhur....” atau sebagainya.

B. Ataupun kita BERTANYA DAN MENYELIDIK TERLEBIH DAHULU kepada tukang rumah kedua tentang apa kesalahan dan kelemahan tukang rumah pertama yang berjaya dikesannya, kemudian kita selidik hujah-hujahnya, lalu kemudian barulah kita menyatakan persetujuan atau ketidaksetujuan.



Atau bagaimana?



Bukankah Allah sudah berpesan :

“Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak ada pengetahuan tentangnya.” (Al-Isra’ : 36)



Anda yang tidak tahu apa yang salah dan apa yang lemah daripada seseorang itu, dan anda hanya tahu bahagian benarnya sahaja, tiba-tiba anda mengikut begitu sahaja malah mahu mengajak orang lain pula untuk mengikut begitu sahaja seperti anda?



Bukankah SEPATUTNYA ANDA MEMBANTU TUKANG RUMAH KEDUA untuk berusaha membetulkan apa yang salah dan apa yang (*yang betul daripadanya tidak perlu diperkatakan lagi melainkan kita sokong 100%) pada pemikiran dan binaan tukang rumah pertama?





KEDAI PANCING KAWAN MENULIS :

Ini tidak,sudhlah xmembantu,dikritiknya lg.. Walhal perkara itu perkara baik. Itu contohnya.



SAYA MENULIS :

Bersikap adillah tuan terhadap saya. Mengapa tuan buat-buat lupa? Dalam artikel saya yang anda terus serbu membantah dengan ucapan “Hang ni siapa nak dibandingkan dengan dia? Merata dunia kenal dia. Hang siapa?” itu, jelas saya sebagai tukang rumah kedua ADA MEMBANTU tukang rumah yang pertama. Baca semula tulisan saya itu, dan kali ini baca dengan tertib, teliti dan tanpa ketaksuban untuk terus menyokong atau menolak.



Bukanka Allah sudah mengingatkan kita :

“Dan apabila engkau menghukum antara manusia, hendaklah engkau menghukum dengan adil.” (An-Nisa’ : 58)



Tidakkah anda baca sebelum menyanggah/membantah bahawa :

A. Ketika ada pihak-pihak di negara ini yang tidak mengakui Dr Zakir Naik ada ilmu perbandingan agama, dalam artikel itu saya sokong dia sebagai orang yang ada ilmu dalam perbandingan agama.

B. Kala ada pihak-pihak di negara ini yang mengatakan dia bukan tokoh perbandingan agama, saya akui dia sebagai salah seorang tokoh dalam perbandingan agama.

C. Pada waktu ada pihak-pihak di negara ini yang menolak terus majlis-majlisnya daripada diadakan di negara ini, saya katakan boleh.



Jadi, apa dan mana sandaran2/bukti2 anda yang menghentam saya dengan tuduhan KONONNYA SAYA TIDAK MEMBANTU tapi HANYA tahu mengkritik? Yang saya buat di atas bukan membantukah namanya?



Hisablah semula kata-kata anda kepada saya : “Sudahlah TAK MEMBANTU, dikritiknya lagi.”



Tapi , PERLAKUAN DAN TINDAKAN ANDA SENDIRI memang menunjukkan sedemikian. Anda langsung tidak membantu apa-apa yang saya jelaskan dalam artikel saya itu, lalu tiba-tiba terus menyerbu masuk dengan kata-kata : “Hang ni siapa nak dibandingkan dengan dia? Merata dunia kenal dia. Hang siapa?”

Anda HANYA NAMPAK SALAH SAHAJA pada saya, yang benar langsung tidak ada.



Berbeza dengan sikap saya terhadap Zakir Naik. Baca semula artikel saya itu, perhatikan adab-adabnya, dan perhatikan juga apakah saya :

A. mempertikaikan Zakir Naik keseluruhannya, ataupun

B. saya menyokong Zakir Naik keseluruhannya kecuali apa yang salah dan apa yang boleh melemahkan daripada dia.



Yang mana satu tuan?



Sebagai saudara sesama Islam, saya nasihatkan anda, buat masa ini, anda tidak perlulah sibuk-sibukkan diri dalam urusan ilmu perbandingan agama ini lagi. Lebih baik anda tumpukan pada urusan-urusan PERBANDINGAN ADAB terlebih dahulu. Kajilah bagaimana tulisan,belaan dan kritikan saya terhadap Zakir Naik, dan BANDINGKAN DENGAN TULISAN DAN KRITIKAN (belaan memang tidak ada) ANDA TERHADAP SAYA. Ambillah pelajaran dari situ.





KEDAI PANCING KAWAN MENULIS :

Sy yg buta kayu pasal agama ni pn bleh nmpak benda ni, kamu sbg agamawan xkan xbleh nmpak.



SAYA MENULIS:

JIKA BENARLAH anda berpegang dengan kenyataan ini (iaitu benar-benar tahu diri bahawa diri buta kayu), maka dalam hal persamaan dan perbezaan pandangan antara dua orang tukang kayu janganlah anda sibuk-sibukkan diri masuk campur. Alangkah bagusnya jika anda berdiam diri sahaja dan tumpukan pada bidang-bidnag yang anda mahiri.



Ya, saya nampak apa yang kamu nampak, insya-Allah. DAN, saya nampak LEBH LAGI iaitu termasuklah hal-hal yang anda tidak/belum nampak. Anda baru nampak hanya apa yang benar sahaja daripada Dr Zakir Naik, tetapi saya sudah nampak :

A. Apa yang benar daripadanya, dan

B. Apa yang salah dan lemah daripadanya, dan

C. Apa yang boleh melemahkan agama dan umat Islam daripadanya.

Ketiga-tiganya saya sudah nampak.



Oleh itu, sebaiknya anda JANGAN MEMPERTIKAIKAN dahulu ORANG-ORANG YANG NAMPAK apa yang anda tidak/belum nampak. Lebih baiklah anda berdiam diri sahaja daripada menyerbu menghentam orang lain sesuka hati. Boleh tuan?



Kalau tak mampu jadi garam, jangan pulak kita jadi langau. Boleh faham kot noo?





KEDAI PANCING KAWAN MENULIS :

Bantu membantu dlm mengadakan kebaikan..klu xsilap Allah sruh dlm Quran. Klu slah tlong tnjukkan..



SAYA MENULIS :

Ya, DAN Islam juga menyuruh kita supaya jangan BANTU-MEMBANTU DALAM KESALAHAN DAN APA YANG BOLEH MELEMAHKAN AGAMA DAN UMAT ISLAM. Betul tak? Ataupun tuan hanya hendak ambil separuh sahaja daripada apa yang diajarkan Islam itu iaitu hanya mahu bantu-membantu dalam kebaikan tetapi BATU-MEMBATU sahaja dalam kesalahan?



Bukankah Allah sudah memberi PERINTAH-NYA kepada kita termasuk saya dan tuan :

“Dan hendaklah kamu bantu-membantu untuk berbuat kebajikan dan bertaqwa, dan JANGANLAH KAMU BANTU-MEMBANTU PADA MELAKUKAN DOSA (KESALAHAN-KESALAHAN) DAN PENCEROBOHAN. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah amat berat azab seksanya (bagi orang-orang yang melanggar perintahnya).” (Al-Maidah : 2)



Tentang Zakir Naik ini, saya melakukan kedua-duanya. Tuan pula? Tentang saya, nampaknya anda tak bantu-membantu pun sebaliknya terus menyerbu masuk tanpa salam dengan kata-kata merendah dan memperlekehkan : “Hang ni siapa nak dibandingkan dengan dia? Merata dunia kenal dia. Hang siapa?”



Jadi tentang suruhan Allah dalam Quran itu, anda memang betul. Saya sokong sepenuhnya. Yang salahnya cuma apabila anda mengambil separuh sahaja daripada perintah dalam ayat itu.





KEDAI PANCING KAWAN MENULIS :

Sy xckp dia xboleh dipertikaikan lgsg,i am asking u to look at the bigger picture which is membawa org ramai mengenal al-Khaliq, membezakan konsep theology antara agama brulah kta nmpak pasaipa islam ni bagus,sempurna n syumul.



SAYA MENJAWAB :

Kalau benarlah anda berpegang dengan fahaman sebegitu (aitu Zakir Naik boleh dipertikaikan, mengapa anda terus menyerbu masuk dengan kata-kata : “Hang ni siapa nak dibandingkan dengan dia? Merata dunia kenal dia. Hang siapa?”



Kata anda : “I’m asking you to look at the bigger picture which is membawa orang ramai mengenal Al-Khaliq...” .



Anda jangan berdusta. Anda menyerbu masuk dan hanya melontarkan kata-kata : “Hang ni siapa nak dibandingkan dengan dia? Merata dunia kenal dia. Hang siapa?” Itu sahaja. Saya tunggu punya tunggu, tak ada dah apa-apa lagi kata-kata anda.



Pada ayat yang anda berikan itu iaitu : “Hang ni siapa nak dibandingkan dengan dia? Merata dunia kenal dia. Hang siapa?”, bahagian mana yang ada mengatakan kononnya : “I’m asking you to look at the bigger picture which is membawa orang ramai mengenal Al-Khaliq...” .



Tak ada kan?



Anda tak mengajak ke mana-mana pun melainkan merendahkan saya yang menyokong apa yang benar daripada Zakir Naik DAN menolak apa yang salah dan lemah daripadanya dengan kata-kata : “Hang ni siapa nak dibandingkan dengan dia? Merata dunia kenal dia. Hang siapa?”



Alangkah indahnya jika tuan masuk dengan salam. Jika bengang dan tidak setuju sangat serta tak mahu beri salam pun tak mengapa. Boleh sahaja terus menulis komen contohnya :

1. “Dalam tulisan anda, ada yang saya setuju dan ada yang saya tidak setuju. Jadi bahagian yang saya tak setuju tu saya mohon penjelasanlah.......”

2. “Maaf encik, sebenarnya saya tak setuju semua isi kandungan artikel encik. Maka saya nak beri pandangan saya........”

3. Atau seumpamanya.



Dan bukannya terus-terus datang membantah satu artikel panjang hanya dengan kata-kata pelecehan : “Hang ni siapa nak dibandingkan dengan dia? Merata dunia kenal dia. Hang siapa?”



Dikhabarkan bahawa Imam Malik ada mengatakan : “Pelajarilah adab, sebelum pelajari ilmu.”



Itu sebelum mempelajari ilmu. Apatah lagi sebelum membantah/menyanggah orang lain.





KEDAI PANCING KAWAN MENULIS :

Kta dilahirkan islam, mcm sy sendiri kadang tertanya apa bagusnya islam ni dgn agama lain smpailah sy bca dn tgk ceramah zakir naik. Sy mula faham mksud yg Allah smpaikan dlm surah al-Ikhlas apabila zakir naik membahaskan tentang kelahiran Nabi Isa a.s. dan dimana logicnya dan hikmahnga Isa a.s. dilahirkan tanpa bapa.



SAYA MENULIS :

Bahagian ini bagus. Saya sokong kenyataan anda 100%. Saya terima sepenuh hati. Saya tidak tolak apa-apa, kerana jelas benar belaka, tidak ada yang salah atau yang melemahkan.




KEDAI PANCING KAWAN MENULIS :
Sy org yg bru utk mempelajari agama dan zakir naik tnjuk kepada sy secara logic (aqli) dan naqli kenapa islam itu indah. Sy mtak maaf,sy xkenal ustaz. Klu sy kenal ustaz mgkim sy bleh dpt manfaat dr ustaz.



SAYA MENULIS :

Sebab itulah kita mesti sangat berhati-hati. Bagaimana anda boleh terus menyanggah saya dengan terus kepada tiga kalimah sahaja : “Hang ni siapa nak dibandingkan dengan dia? Merata dunia kenal dia. Hang siapa?” dalam keadaan anda tidak kenal pun saya?



Kalau tak kenal atau belum kenal, cuba kenal-kenal dulu walau sedikit sebelum membantah melulu. Selidik dulu serba sedikit. Tak rugi.



Saya menyokong apa yang benar DAN menolak apa yang salah & lemah daripada Zakir Naik dalam keadaan saya sudah ada ikuti bahasan-bahasannya sejak bertahun-tahun dulu. Anda pula membantah/menyanggah saya tanpa anda tahu dna kenal pun saya.



Kan berbeza cara kita?




KEDAI PANCING KAWAN MENULIS :
Merata dunia org mengenali zakir naik,adakah itu petanda dia btol? Sy xckp pn yg itu petanda dia betul.



SAYA MENULIS :

Kalau benarlah begitu pendirian anda sejak mula, pastinya tak akan terus keluar tiba-tiba dengan kata-kata : “Hang ni siapa nak dibandingkan dengan dia? Merata dunia kenal dia. Hang siapa?” Perkataan sebegini hanya boleh keluar apabila kita yakin bahawa Zakir Naik pasti betul atau pasti lebih betul.





KEDAI PANCING KAWAN MENULIS :

Tp audience dia ramai, org yg nk dgr pn rmai. Klu tidak masakan Nabi Muhammad s.a.w mengajak semua org arab mekah berkumpul semasa baginda diperintahkan utk menyampaikan wahyu secara terbuka. Plus,bla audience dia rmai maka rmailah yg akan xpuas hati dan akan bertanya pada beliau mcm2 soalan. So far alhamdulillah..beliau dpt jwab, org yg tya tu nk trima ke tidak bkn hal kita,itu hal Allah. Masakan bapa saudara Nabi Muhammad s.a.w sndri tidak mahu memeluk islam.



SAYA MENULIS :

Ya, audience dia ramai. Saya sokong, langsung tidak membantah. Setuju 100%. Tapi, adakah dalam Islam ajaran yang mengatakan jika audience seseorang itu ramai, maka segala kesalahan dan kelemahan yang bakal dia wujudkan mesti didiamkan? Haram dikritik? Tak dibenarkan berbeza pandangan?



Anda lihatlah di India. Ada ramai tokoh Ahmadiyyah Qadiani. Banyak tempat-tempat ibadah mereka. Mereka juga banyak mengIslamkan orang. Ada antara mualaf-mualaf itu yang kemudiannya belajar terus dengan mereka lalu menjadi Qadiani, dan ada juga yang selepas masuk Islam melalui mereka lalu pergi belajar dengan orang-orang lain lalu menjadi Ahlus Sunah wal Jamaah.



Adakah kerana prospek mereka ramai di India maka kesalahan-kesalahan pegangan mereka dalam ajaran Qadiani itu mesti didiamkan? Tak boleh dikritik? Kena setuju sahaja? Sesiapa yang cuba mengkritik maka terus dilontarkan dengan kata-kata : “Hang ni siapa nak dibandingkan dengan dia? Merata India Pakistan kenal dia. Hang siapa?”



Begitukah pegangan anda?



Lihat dan kaji pula di Amerika Syarikat. Ada masjid-masjid Syiah Rafidhah di serata AS. Ramai orang bukan Islam memeluk Islam melalui mereka. Ada yang kemudiannya terus belajar dengan mereka dan menganut fahaman Syaih Rafidhah, dan ramai juga yang masuk Islam melalui mereka tetapi kemudiannya belajar dengan orang-orang lain lalu menjadi bukan Syiah Rafidhah.



Adakah kerana jasa dan audience mereka besar, maka kesalahan dan kelemahan dalam ajaran mereka kena kita diamkan? Tidak boleh dikritik? Kena setuju sahaja? Sesiapa yang cuba mengkritik maka terus dilontarkan dengan kata-kata : “Hang ni siapa nak dibandingkan dengan dia? Merata AS kenal dia. Hang siapa?”



Cuba fikrikan dalam-dalam dengan hati yang jernih.




KEDAI MEMANCING KAWAN MENULIS :
Plus ustaz, dalam dunia yg kacau bilau menuduh islam dgn perkara yg bukan2 skang ni, zakir naik dijemput oleh yg menuduh utk berbicara,untuk menerangkan pda dunia bahawa yg menuduh itu salah.



SAYA MENULIS :

Yang ini pun saya sokong 100%, kerana tidak ada yang salah dan tidak ada yang melemahkan agama dan umat Islam. Sesiapa yang menentang bahagian ini, saya sendiri akan membalas balik dan mempertahankan Zakir Naik.





KEDAI MEMANCING KAWAN MENULIS :

Ustz sndr mengikut pengalaman,siapa audience ustaz? Klau,sy ckp kalau ya ustaz,kalau semua audience ustaz org islam xmencabar sgtla ustaz bg sy sbb kta dh ada basic,kta dh trima islam inside out. Cuma hala tuju penerimaan tu kadang kta xtau.



SAYA MENULIS :

Satu lagi pelajaran, jangan mudah-mudah memandang rendah pada orang lain wahai tuan. Tuan sendiri mengaku tidak mengenal saya, tiba-tiba terus sahaja mengatakan : “kalau semua audience ustaz org islam xmencabar sgtla ustaz bg sy”. Kenali dulu orang yang kita hendak bantah/sanggah, baru sesuai untuk kita bantah/sanggah.



Akhir kalam, menolak/membantah/menyanggah seseorang jangan sampai tidak nampak sisi benarnya, menerima/menyanjung/mempertahankan seseorang jangan sampai tidak nampak sisi salah dan lemahnya. Ketaksuban, menghapuskan kewarasan. Kewarasan, menghapuskan ketaksuban.



Wallahua’lam.



Abu Zulfiqar

14 April 2016








DIALOG TEPIAN







* Rupa-rupanya semasa saya menjawab tulisan panjang sahabat saya ini, dia ada memberi sedikit komen sampingan. Berikut adalah komennya :



KEDAI PANCING KAWAN MENULIS :

Maaf ustaz,sy xpndai mcm ustaz ikut tertib semua. Maaf juga klu sy xnmpak ap yg ustaz nmpak dan xfaham ap yg ustaz cuba smpaikan. Cuma bg sy ustaz,makin tggi ilmu ptutnya mkin rendah kta tunduk. Wallahualam.. Sy menunggu jawapan dr ustaz,sekurangya dpt sy belajar dalil2 dr ustaz n sy bersyukur dgn komen kurg ajar sy,sy dpt sedut ilmu dr ustaz. Point sy adalah - marilah sama2 kita bantu membantu dlm perkara kebaikan,tu je ustaz.

Ustaz nk suruh sy jwab ya atau tidak? Abes ble nk berdiskusi? Permintaan ustaz tu mcm nk sy akur dgn pendapat ustaz..hehe..sy akan akur dgn org yg lebih pndai dn dalam kes ini nmpaknya ustazlah yg lebih pndai.







*Maka komen sampingan ini pun saya respons jugalah semuanya sebagaimana berikut.





KEDAI PANCING KAWAN MENULIS :

Maaf ustaz,sy xpndai mcm ustaz ikut tertib semua.



JAWAPAN SAYA :

Ikut tertib ini memang ajaran Islam. Jika kita sedar yang diri kita tidak pandai (*jika benarlah sebagaimana yang tuan tulis di atas), eloklah kita belajar. Jangan pula sampai kita terus menyanggah/ menolak/ mambahas orang lain dalam keadaan kita belum ada ilmu dan fahaman tentang tertib.



Saya tidak ada pula IKUT TERTIB SEMUA. Saya hanya ikut tertib pada tempat-tempat yang Islam menghendaki kita mengikut tertib. Pada tempat-tempat yang Islam tidak mensyaratkan kita untuk ikut tertib, saya pun tidak mensyaratkan tertib juga. Tertib ini bukanlah susah sangat, mudah je pun. Mnaa yang dahulu, didahulukan, Mana yang kemudian, dikemudiankan. Itu sahaja.



Dalam hal diskusi/ debat/ dalog/ seumpamanya, jika kita tidak mengikut tertib, maka ruang-ruang untuk orang menipu, mengelak daripada menjawab, lari daripada bertanggungjawab atas kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan, dan seumpamanya dengan mudah akan berlaku. Saya berikan contoh, dialog antara A dengan B.



B : Engkau kata 2 + 5 = 7? Dua tambah lima jawapannya 8 lah.



A : Salah tu.Kalau betul, cuba engkau buktikan. Gunakanlah batu ke apa ke, tunjukkan kepada aku.



B : Mengapa engkau nafikan? Aku dah belajar merata tempat. Semua kata dua tambah lima jawapannya lapan.(*Lihat, Si B sudah tidak mengikut tertib. Sepatutnya dia terus sahaja memberi bukti yang diminta oleh A, bukannya cuba membawa perbincangan lari ke arah lain).



A : Tak kisahlah semua tu. Ringkas cakap, aku percayalah engkau memang banyak berguru. Tapi persoalan aku tadi, tunjuklah bukti dua tambah lima jawapannya lapan. Ni hah, pakai batu-batu ni tunjuk kat aku.



B : Teruklah perangai engkau ni! Asal orang berbeza pandangan dengan engkau sahaja, engkau minta bukti. Mak aku cakap dulu, bla bla bla.... (*Nampak? B masih lari daripada tertib).



A : Ye, ye! Cerita beza pandangan ke, amanat ibu bapa kita ke, apa ke, lepas ni kita sembang ok tak? Sekarang tugas engkau mudah je. Buktikan dengan batu-batu ni atau apa benda pun, bahawa dua campur lima sama dengan lapan.



B : (B pun menyusun batu-batu itu, dan.. Dia sedar dia berada di pihak yang salah, tapi...) Asyik engkau nak suruh aku bagi bukti dengan batu-batu ni, bila kita nak dapat tahu jawapan sebenar? Lepas ni dua tambah enam pulak, dua tambah tujuh pulak, dua tambah lapan pulak... Benda-benda macam ini, nampak macam engkau nak memaksa jawapan engkau. Oleh kerana kau rasa kau pandai, aku hadiahkanlah kemenangan kepada engkau. Sepatutnya engkau bukan orang yang meninggi diri bla bla bla...(*Perasan tak? B memanjang-manjangkan cerita, mengelak ke sana sini, memesong-mesongkan perjalan perbicaraan kerana dia tidak berani untuk beranggungajwab di atas kata-katanya, apatah lagi untuk mengakui yang memang dia yang bersalah dari awal. Akibatnya, perbicaraan mereka berdua tidak ada kesudahan. Contohilah cara A, nescaya teratur cantik perjalanan dialog)



Daripada contoh mudah ini, harap-harap dapatlah faham betapa pentingnya ketertiban (yang dahulu didahulukan, yang kemudian dikemudiankan.Bukannya yang terdahulu dibuat-buat tidak nampak, yang kemudian pula ditambah-tambah).





KEDAI PANCING KAWAN MENULIS :

Maaf juga klu sy xnmpak ap yg ustaz nmpak dan xfaham ap yg ustaz cuba smpaikan.



SAYA MENULIS :

Sepatutnya kesedaran sebegini sudah ada pada diri kita sebelum kita menyanggah/ mendebat/ menolak pandangan orang lain. Kalau sedar kita tak nampak/belum nampak apa yang ornag lain sudah nampak, jangan didebat/ dihujah/ dipertikaikan dulu orang itu. Cari maklumat secukupnya terlebih dulu. Bertanya dulu kepada orang itu. Kemudian barulah nak menyanggah/ menolak/ mendebat orangnya.



Begitu jugalah jika kita sedar yang diri kita tidak faham/ belum faham.Jangan terus serbu-serbu pertikaikan apa yang orang lain faham dengan kata-kata : “Hang siapa? Merata dunia kenal dia! Hang siapa? (Mungkin juga maksudnya : Apa taraf hang? Apa hang punya class? Hang layak ka?) Ini bahasa orang yang merendah dirikah? Bukan kot.





KEDAI PANCING KAWAB MENULIS :

Cuma bg sy ustaz,makin tggi ilmu ptutnya mkin rendah kta tunduk. Wallahualam..



SAYA MENULIS :

Ya, makin tinggi ilmu sepatutnya makin rendah kita tunduk. Setuju 100%. Tetapi, bukan semakin tinggi ilmu, semakin tunduk mendiam diri walaupun tahu ada kesalahan dan kelemahan yang sedang berlegar. Bukankah sepatutnya lagi tinggi ilmu, lagi pantas mengangkat muka untuk menolak apa yang salah dan apa yang boleh melemahkan agama dan umat Islam? Wallahua’lam.





KEDAI PANCING KAWAN MENULIS :

Sy menunggu jawapan dr ustaz,sekurangya dpt sy belajar dalil2 dr ustaz n sy bersyukur dgn komen kurg ajar sy,sy dpt sedut ilmu dr ustaz.



SAYA MENULIS :

Ya, samalah juga dengan saya. Dalam menjawab dan menunggu jawapan tuan, lebih banyak saya meneroka dan menemui pelbagai lagi hal ehwal Dr Zakir Naik dan dakwahnya. Kalau tidak, tentulah saya tak akan cari maklumat-maklumat ini. Dan ternyata, maklumat-makluma terbaru ini memang mengukuhkan lagi pandangan-pandangan saya dalam artikel saya itu. Alhamdulilah, syukur kepada Allah kerana mendatangkan tuan dengan komen yang tuan sebut sebagai “kurang ajar” tuan itu. Lagi bertambah ilmu dan pemahaman saya tentang Zakir Naik ini.Terima kasih banyak tuan. Tanpa disangka-sangka, banyak yang saya dapat sedut masuk dalam sehari dua ini tentang Dr. Zakir Naik dan dakwahnya. Syukur.





KEDAI PANCING KAWNA MENULIS :

Point sy adalah - marilah sama2 kita bantu membantu dlm perkara kebaikan,tu je ustaz.



SAYA MENULIS :

Ya, memang sejak awal lagi kita bertentangan pegangan dalam hal ini. Seruan saya ialah : Marilah sama-sama kita bantu-membantu dalam perkara menyeru kebaikan, dan bukan tu je, tapi bersambung pula dengan : Dan marilah sama-sama kita bantu-membantu dalam perkara mencegah kesalahan, kelemahan dan hal2 yang boleh melemahkan agama dan umat Islam. Inilah point yang saya pegang.



Mohon maaf tuan, saya tidak dapat dan tidak akan berpegang dengan POINT ANDA ITU, anmapknya sampai bila-bila pun. Amar ma’ruf mestilah disandingkan dengan nahi munkar. Itulah ajaran Islam yang saya perolehi selama ini.





KEDAI PANCING KAWAN MENULIS :

Ustaz nk suruh sy jwab ya atau tidak? Abes ble nk berdiskusi? Permintaan ustaz tu mcm nk sy akur dgn pendapat ustaz..hehe..sy akan akur dgn org yg lebih pndai dn dalam kes ini nmpaknya ustazlah yg lebih pndai.



SAYA MENULIS :

Ya, supaya kita berdialog selaras dengan kehendak Islam, bukan berdialog dengan ikut common sense sahaja atau amanat dari mana-mana leluhur kita sahaja. Ni sedang berdiskusilah ni. Apa yang tuan bangkitkan, semua saya cuba respons ayat demi ayat, sekadar kemampuan saya. Jika saya ada terlepas pandang mana-mana ayat atau bahagian yang belum saya respons, harap dapat diberitahu.Insya-Allah saya akan bertanggungjawab ke atas semua kata-kata saya, dan mematuhi tertib dengan tidak cuba mengelak atau melompat mana-mana bahagian.



Rasanya setakat ini saya sudah respons semua dah. Wallahu’alam.



Abu Zulfiqar

14 April 2016



Related Posts with Thumbnails