Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Wednesday, December 24, 2008

RAMALAN PUNCA-PUNCA HARI KEHANCURAN- Kemusnahan Bumi

PERANG NUKLEAR

Bom atom yang digugurkan Barat di Hiroshima dan Nagasaki di Jepun menelan nyawa ratusan ribu orang. Itu kuasa teknologi persenjataan pada tahun-tahun 40-an. Bagaimana agaknya kuasa bom nuklear hari ini?

Kita guna contoh mudah. Mari kita mengenang semula betapa dhaifnya telefon pada tahun-tahun 40-an. Kemudian kita bandingkan dengan telefon bimbit hari ini. Jauh berbeza tidak? Kemudian kita bayangkan pula kapal terbang perang pada zaman itu sebagaimana yang dipaparkan dalam filem ‘Pearl Harbour’. Bandingkan dengan jet pejuang dan roket hari ini.

Tentu kita mengakui betapa jauh berbezanya teknologi tahun 40-an dengan hari ini. Jika bom atom zaman itu mampu bertindak sekejam itu, bayangkan keupayaan bom nuklear hari ini.

Mana-mana kuasa besar dunia hari ini boleh melancarkan bom nuklear pada bila-bila masa. Jika Korea Utara ataupun China berasa terancam dengan dunia khususnya Amerika, dan mereka pula sanggup untuk menang menjadi arang dan mati menjadi abu, mereka boleh meledakkan bom nuklear di kutub utara. Akibatnya simpanan ais dunia di sana terbakar dan mencair lalu menenggelamkan banyak bahagian dunia.

Mana-mana negara yang bijak dan mula membina pusat pemerintahan mereka di tanah-tanah tinggi, mungkin boleh selamat. Tidak mustahil kuasa-kuasa besar akan berlumba-lumba berebut dan membina ‘bandaraya selamat’ mereka seperti di Tibet, Alps, Carpathians, barat Amerika Utara, Banjaran Andes, Tanah Tinggi Ethiophia dan lain-lain. Mana-mana pihak yang menguasai tanah-tanah tinggi ini boleh menggunakan Kutub Utara dan Kutub Selatan sebagai senjata. Negara-negara Islam bagaimana? Malaysia bagaimana?

PERANG ANGKASA (STAR WARS)

Filem-filem fiksyen sains sudah lama menggambarkan perang di angkasa. Memang ada kemungkinannya kuasa-kuasa besar yang saling bertelagah akan menjadikan ruang angkasa lepas sebagai medan pertempuran. Mungkin suatu masa nanti akan ada undang-undang perang yang melarang sebarang peperangan di bumi. Sesiapa yang ada masalah, hendaklah menyelesaikannya di angkasa lepas.

Sungguhpun begitu, perang yang berlaku tidaklah akan sehebat gambaran dalam filem-filem. Cuma yang kita khuatiri ialah kuasa-kuasa besar ini akan menggunakan senjata berat seperti nuklear.

Kini teknologi persenjataan kuasa-kuasa besar semakin canggih dan memang menuju ke arah ‘star wars’. Mereka sudah mampu menembak satelit di angkasa. Bukan perkara mudah untuk menembak satelit yang ligat mengelilingi bumi dalam keadaan bumi sendiri ligat berputar.

Bayangkan jika mereka berbalas senjata berat di atas sana, pasti kesannya kena pada bumi kita. Atmosfera bumi boleh rosak, suhu bumi boleh meningkat, kutub mencair, graviti bumi dan bulan rosak, pasang surut terganggu dan pelbagai lagi fenomena menakutkan yang akan menghasilkan fenomena-fenomena lain pula seperti banjir, rebut taufan, tsunami, letusan gunung berapi dan sebagainya.

Jarak bumi dengan bulan sejauh 384,400 kilometer itu pun bukanlah jauh sangat jika dibandingkan dengan jangkauan senjata hari ini. Apa akan berlaku jika bulan diledakkan?

Ada juga andaian mengatakan bumi akan mengalami peperangan dengan makhluk-makhluk dari planet ataunpun galaksi yang lain. Pada saya hal ini mustahil berlaku. Apa yang digembar-gemburkan sebagai UFO itu sebenarnya bukanlah berasal dari luar sana. Perbahasan hal ini panjang dan tidaklah kita sentuh di sini.

PENGEMBANGAN BUMI

Bumi yang berdiameter 12,500 kilometer dipercayai tidaklah sebesar hari ini suatu waktu dahulu. Dari semasa ke semasa ia semakin membesar/ membengkak. Pada asalnya hanya ada satu daratan di muka bumi yang dikelilingi oleh lautan, ataupun yang wujud ketika itu hanya daratan tanpa lautan. Apabila bumi semakin membesar, daratan menjadi retak lalu terpisah-pisah. Hal ini mewujudkan pulau dan benua. Hanyutlah benua Amerika dan benua Australia. Terpisahlah Britain dari Eropah dan Jepun dari Tanah Besar Asia.

Contoh yang biasa saya gunakan dalam kuliah-kuliah selepas Maghrib ialah belon dan tanah liat. Reaksi pendengar menunjukkan mereka mudah faham akan contoh ini.

Mula-mula kita tiup sebiji belon, jangan besar. Salutkan sebahagian belon dengan tanah liat/ selut. Biarkan selut itu mengering dan keras. Selut kering itu seolah-olah daratan di bumi. Kemudian kita tiup lagi belon itu hingga betul-betul besar. Apa yang terjadi kepada ‘daratan’ tadi?

Ia akan meretak lalu terpecah-pecah dan akhirnya terpisah dan semakin menjauh antara satu sama lain.

Kita akui yang teori ini pun tidak mustahil juga. Alam semesta sendiri semakin meluas, barang-barang di dalam perutnya termasuklah bumi juga mungkin semakin membesar.

Ada khilaf yang bagus juga penjelasannya tentang teori pengembangan bumi ini. Sesetengah pihak berandaian seluruh bumi ini pada asalnya lautan, kemudian barulah daratan-daratan menonjolkan diri dari dalam lautan lalu membentuk peta dunia sebagaimana hari ini.

Terus saya teringat bahagian kegemaran saya dalam Bible iaitu kitab Kejadian ( Genesis) yang terdapat ayat mengatakan:
“Then God said, "Let the waters under the heavens be gathered together into one place, and let the dry [land] appear"; and it was so. And God called the dry [land] Earth, and the gathering together of the waters He called Seas.”
(Genesis 1: 9-10 New King James Version)

Maksudnya:
“Kemudian Tuhan berkata, “Hendaklah air di bawah langit itu berkumpul di satu tempat, dan hendaklah bahagian yang kering (daratan) itu muncul/ timbul. Dan jadilah ia begitu. Dan Tuhan menyebut bahagian yang kering itu bumi (daratan), dan kumpulan air itu disebut-Nya lautan.”
(Kejadian 1: 9-10)

Daripada kitab agama Buddha pula terdapat huraian berikut yang saya rasa memang sepadan:
“Vasettha, cepat ataupun lambat setelah suatu masa yang lama sekali bagi mahluk-mahluk tersebut, TANAH DAN SARINYA MUNCUL KELUAR DARI DALAM AIR. Samalah seperti bentuk-bentuk buih di permukaan nasi susu masak yang mendingin, DEMIKIANLAH MUNCULNMYA TANAH ITU. Tanah itu memiliki warna, bau dan rasa. Sama seperti dadih susu atau mentega murni, demikianlah warna tanah itu; sama seperti madu tawon murni, demikianlah manis tanah itu.”
(Tripitaka: Sutta Pitaka: Digha Nikaya: Agganna Sutta) (1)


Teori pengembangan bumi

KEKACAUAN GRAVITI

Pernah tonton filem ‘The Core’? Saya sarankan anda menontonnya.

Bumi terdiri daripada beberapa lapisan yang berbeza-beza bahan-bahannya. Dikatakan graviti bumi terhasil daripada lapisan-lapisan tertentu. Dalam filem The Core, digambarkan satu lapisan lahar di perut bumi pada asalnya sentiasa mengalir laju. Aliran inilah yang mewujudkan dan menstabilkan graviti bumi.

Satu ketika aliran ini menjadi lemah dan bakal berhenti. Sebelum ia berhenti lagipun pelbagai musibah melanda penduduk bumi kerana gravitinya sudah tidak betul. Jika aliran lahar itu tidak diaktifkan, bumi akan musnah.

Kekacauan graviti boleh berlaku atas banyak sebab, tidak terhad kepada aktiviti dalam perut bumi saja.


‘Trailer’ filem The Core

KERUNTUHAN BUMI

Pesan Nabi:
“Carilah kehidupan (rezeki) kamu daripada kekayaan yang tersembunyi di perut bumi.”
(Thabrani)

Sebagaimana nasib malang yang mungkin berlaku ke atas al-Aqsa, sebegitulah nasib yang mungkin dilalui oleh bumi. Bumi hari ini punyai banyak ‘lorong-lorong tikus’ kerana isi-isinya yang berharga dikeluarkan oleh manusia.

Minyak, bijih, gas, asbestos, belerang, arang batu, bauksit, emas, berlian dan pelbagai lagi dikeluarkan dari perut bumi dengan pesatnya, malahan kadang-kala melampau pesatnya. Situasi ini menjadikan permukaan bumi semakin rapuh. Suatu hari nanti permukaan bumi tidak akan mampu lagi bertahan lalu terperosok ke dalam.
“Telah berlaku pelbagai kerosakan di darat dan di laut akibat tangan manusia,...”
(Ar-Ruum: 41)

PENGUBAHAN BUMI

Nabi Muhammad saw menyatakan:
“Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah Tanah Arab menjadi lembah yang subur dan dialiri sungai-sungai.”
(Muslim)

Suhu dunia berubah mengikut kawasan. Ada pihak yang percaya ada bahagian bumi yang kering hari ini dahulunya taman-taman yang subur dan sebahagiannya bersalji. Sebaliknya kawasan-kawasan dunia yang hari ini dingin berkemungkinan dulunya tandus. Sebab itulah ada manusia percaya Tanah Arab akan kembali menjadi subur.

Kita biasa membaca perihal turunnya salji di Madinah, utara Arab Saudi, Baitul Maqdis, Emiriah Arab Bersatu (UAE). Hal ini diseimbangkan pula dengan berita kecairan ais di Alaska, bertambahnya kawasan tandus di Mongolia dan hilangnya lapisan ais di Peru.

Kesimpulannya, dunia sedang mengalami perubahan suhu mengikut kawasan. Mungkin satu hari nanti Afrika akan berhawa Eropah manakala Amerika, Rusia dan China berhawa Afrika. Ketika itulah kuasa-kuasa besar dunia tidak akan duduk diam. Pastinya mereka mahu mengekalkan keselesaan dan keuntungan. Desakan ini memungkinkan mereka melakukan perubahan kepada bumi dengan cara ‘mengubah’nya.

Mungkin mereka akan mengubah kecondongan bumi, melambat ataupun mempercepatkan putaran bumi, mendekatkan ataupun menjauhkan orbit bumi daripada matahari dan macam-macam lagi yang belum terfikir oleh generasi hari ini.

Walaupun pengubahan yang mahu dilaksanakan itu mungkin mendapat persetujuan dunia dan dilakukan dengan begitu berhati-hati, tetapi kita percaya ia akan merosakkan keseimbangan alam dan alam semesta yang ahirnya akan membawa kepada kemusnahan.

FENOMENA GERGASI MERAH (RED GIANT) & SUPERNOVA

Dikhuatiri satu masa nanti bahan bakar matahari iaitu hidrogen habis, lalu inti matahari akan semakin mengecil tetapi bahagian luar matahari akan semakin membesar. Hal ini menjadikan matahari membengkak, dikenali sebagai fenomena Red Giant (Gergasi Merah). Ukuran matahari yang semakin membesar ini akhirnya akan menelan planet-planet berdekatan iaitu Utarid (Mercury), Zuhrah/ Kejora (Venus), bumi dan Marikh (Mars). Kini jarak purata antara bumi dengan matahari ialah sejauh 1 AU (Astronomical Unit) atau 1,49,598,000 km, tetapi ketika itu matahari akan membesar dan menelan bumi.

Matahari akan terus membesar hingga ke tahap maksimanya lalu ia akan meledak memusnahkan seluruh Sistem Suria. Selepas seluruh Sistem Suria musnah, sisa-sisanya akan bertaburan. Sisa-sisa ini lama-kelamaan akan terkumpul dan membentuk nebula (2). Nebula ini pula akhirnya akan membentuk bintang utama iaitu matahari yang baru sementara sisa-sisa yang lain akan membentuk gugusan planet. Sistem Suria yang baru pun wujud. Fenomena ini pula dikenali sebagai Supernova.

Hal ini dipercayai berlaku kepada bintang-bintang sedangkan matahari juga sebuah bintang. Kemungkinannya tetap ada.


Boleh jadi fenomena Red Giant ada kaitan dengan ayat ini:
“Apabila matahari DILINGKARI CAHAYANYA (dan hilang lenyap-terpadam). Dan apabila bintang-bintang gugur berselerak”
(At-Takwiir: 1)

Dan ayat ini:
“Ia bertanya (secara mengejek): “Bilakah datangnya hari kiamat itu?” (Jawabnya) “Maka apabila pemandangan menjadi berpendar-pendar. Dan BULAN HILANG CAHAYANYA (kerana cahaya matahari yang terlalu terang ketika itu membuatkan bulan tidak kelihatan- seperti pada waktu tengah hari). Dan matahari serta bulan DIHIMPUNKAN BERSAMA (apabila matahari mula menelannya).”
(Al-Qiaamah: 6-9)

Serta ayat ini:
“Dan apabila lautan meluap-luap bercampur-baur.”
(At-Takwiir: 6)
Apakah lautan akan meluap-luap kerana matahari semakin membesar dan mendekati bumi? Wallahualam.

Namun hingga ke hari ini, fenomena Red Giant dan Supernova ke atas bintang-bintang lain masih punya kesamaran.


Gambaran Supernova


Fenomena Red Giant & Supernova.
Ya Allah... inikah yang dikatakan 'matahari sejengkal di atas kepala'?

REMPUHAN OBJEK DARI ANGKASA

Kisah rempuhan ataupun tempias objek dari angkasa lepas ke atas bumi tersebar zaman-berzaman. Sering saja kiamat diramalkan apabila terdapat apa-apa objek dari angkasa yang akan lalu berhampiran bumi tetapi sehingga kini semuanya meleset. Antaranya komet Halley yang datang menziarahi kita setiap 75 ataupun 76 tahun. Kali terakhir ia datang pada tahun 1986 dan bakal muncul lagi pada tahun 2061.

Kali ini heboh pula tentang Planet X ataupun nama lainnya Nibiru. Nibiru dipercayai berasal dari luar Sistem Suria. Graviti matahari yang kuat mempengaruhi Nibiru untuk menghampiri Sistem Suria. Walaupun gambaran sebenar tentang Nibiru agak samar kerana ia masih terlalu jauh, namun dijangkakan ia akan tiba sekitar antara 1-60 tahun lagi.

-->
Antara planet Marikh (Mars) dengan planet Musytari (Jupiter) terdapat banyak asteroid yang membentuk satu lingkaran mengelilingi matahari (lihat gambar). Ada pihak yang percaya gelungan asteroid ini dahulunya adalah sebuah planet. Planet itu mengalami kemusnahan lalu pecah bertaburan tetapi sisa-sisanya tetap beredar di atas orbit planet itu sehinggalah ke hari ini.

Kemungkinan planet itu sebuah planet kecil yang ditarik oleh graviti planet Musytari yang besar lalu ia terhentam dengan Musytari. Hentaman itu menyebabkan ia hancur berkecai.

Satu lagi kemungkinan ialah planet itu telah dirempuh oleh satu objek yang datang dari luar Sistem Suria (3). Objek itu kini dikenali sebagai Planet X ataupun Nibiru. Dalam kunjungannya pada kali ini, Nibiru dikhuatiri akan merempuh mana-mana planet termasuklah bumi.

Lihat orbit Nibiru.
-->

Saiz Nibiru (jangkaan)
-->
http://www.ahura.info/images/SolarSystem.GIF
Lama dahulu, Nibiru dipercayai pernah memusnahkan planet Tiamat, iaitu planet yang kini menjadi lingkaran asteroid antara Marikh dengan Musytari. Sesuatu yang agak menyentuh kerana bunyi perkataan ‘Tiamat’ dan ‘Kiamat’ hampir-hampir sama. Apakah peristiwa yang berlaku kepada Tiamat akan berlaku pula kepada bumi lalu disebut Kiamat/ Tiamat?

Dalam mitologi Babilon, Tiamat ialah seorang dewi. Tiamat melahirkan dewa-dewa tetapi kemudiannya dia memerangi mereka. Oleh itu Tiamat dibelah dua oleh Tuhan Marduk (Tuhan Ribut). Marduk pula dikenali sebagai Nibiru. (4)

Di sini kita dapat melihat kaitannya. Boleh jadi planet Nibiru pernah merempuh planet Tiamat (membelahnya) lalu menghasilkan lingkaran asteroid.

Apa pun, maklumat tentang Nibiru masih sangat samar. Pelbagai khabar angin disebarkan terutamanya tentang saiz dan kelajuannya.


Gambaran Nibiru memusnahkan Tiamat

(1) Kitab agama Buddha ialah Tripitaka (Tiga Keranjang) yang mengandungi 3 bahagian iaitu Vinaya Pitaka (mengandungi tata tertib para sami), Sutta Pitaka (mengandungi ucapan-ucapan Gautama Buddha) dan Abhidhamma Pitaka (mengandungi ajaran metafizik dan ilmu kejiwaan). Sutta Pitaka pula terdiri daripada 5 bahagian. Bahagian pertama ialah Dugha Nikaya. Dugha Nikaya pula terdiri daripada 34 Sutta.
(2) Perkataan “Nebula” berasal dari bahasa Latin yang bermaksud awan (ad-dukhaan). Nebula terbentuk daripada awan bergas dan debu-debu di angkasa lepas. Ada nebula yang sedang membentuk bintang dan ada juga yang merupakan sisa-sisa kemusnahan sesebuah bintang.
(3) Sistem Suria terdiri daripada matahari, Utarid, Zuhrah, Bumi, Marikh, Musytari, Zuhal, Uranus, Neptun, Pluto (sesetengah pihak tidak mengiktiraf Pluto sebagai sebuah planet), beberapa planet kerdil ataupun ‘dwarf planets’( Ceres, Haumea, Makemake dan Eris), lebih 160 bulan dan berbillion objek kecil lain.
(4) http://en.wikipedia.org/wiki/Tiamat dan http://en.wikipedia.org/wiki/Hypothetical_astronomical_object_(non-scientific)#Planets_proposed_by_Zecharia_Sitchin

Tulisan-tulisan di laman ini hakikatnya adalah hak milik Allah SWT dengan berperantaraan Abu Zulfiqar 'Alexanderwathern'. Maklumat berkenaan HALAL DIPINDAHKAN ke mana-mana dengan SYARAT hendaklah disertakan sama alamat laman ini sebagai rujukan dan tidak digunakan untuk tujuan komersil.

5 comments:

jackjoker said...

assalamualaikum ustaz...

Saya ingin mendapat pendapat dari ustaz tentang ramalan bencana besar atau kiamat pada 2012 nnt,seperti mana yang digembar-gemburkan di blog-blog bukan muslim mahupun muslim dan ramalan2 bangsa purba Maya berkaitan tahun 2012...

Alexanderwathern said...

Wlskm Jackjoker,

Buat masa ini, saya sangat kurang percaya yang kiamat akan berlaku pada tahun 2012. Kiamat akan berlaku pada satu tahun yang manusia sama sekali tidak menyangka ia akan berlaku.

Bencana besar kemungkinan besar ada, dan boleh jadi juga keuntungan besar. Hal ini kerana banyak perkara yang sudah sengaja dijadualkan pada tahun 2012 kerana minatnya manusia akan tahun itu.

Wallahualam.

Anonymous said...

aslmkum ustaz..
sy ade terbace dlm blog ibnuyaacob yg mengkaji ttg konspirasi yahudi ttg thun 2012 yg konon nye dikata kn hari kiamat 2..ttp agenda sebalik kiamat 2012 mereka 2 sbnar nye satu ritual mereka setiap 11 tahun sejak penubuhan New World Order..dan dikatakan pd 2012 akn terjadi nye pembunuhan besar2an oleh mereka..boleh ustaz beri pandangan terhadap kenyataan 2 jika sy ade tersilap..
wslm.. =)

~sakiNah~ said...

salam

ttg kmusnahan bumi sy ada sdikit info ttd dr ape yg sy blajar..bg sy,sy rasa bumi tidak akn hancur smasa kiamat cume musnah akibat bencana ini krana dlm pelajaran kajibumi sy..bumi bermula dr 1 plat..dan plat2 berkembang dan bergerak sterusnya membentuk benua..jd sume gempa bumi pd hari ini adlh akibat pergeseran plat2 yg smakin mendekati..ape yg sy blajar adlh..plat2 ini smakin bergerak mendekati sesama sendri dan diakhir pergerakan ini adlh sume plat iaitu daratan akan bercantum dan seterusnya mejadi 1 daratan yg maha luas yg dinamakan the great pangea....bg sy pabila terlihat lakaran the great pangea atau 1daratan ini sy suda terbayang padang mahsyar..

jd bg sy mungkin bumi tiak akn musnah

skadar pndangan

sekian
ceritasatumalam.blogspot.com

Unknown said...

assalammualikum...
mohon copy ilmu ttg nih... :D

Related Posts with Thumbnails