Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Sunday, November 27, 2011

Agama dan Dewa Hindu

TULISAN PEMBACA :

Agama Hindu adalah agama tertua di dunia.Pada masa itu para malaikat dikenali dengan nama Dewa Kala , Dewa Siva, Dewa Krihna dan lain-lain dalam bahasa/tulisan Sanskrit. Pabila datang agama Islam maka para malaikat dikenali dengan nama Arab seperti Izrail ,Mikail dan lain-lain. Asalnya agama Hindu ini agama yang benar disebabkan pengikut/manusia yang sesat terlalu taksub dengan kuasa magik si dewa maka mereka sembah dan menjadikan tuhan. Oleh sebab tu tuhan mereka banyak...Manusia semakin lupa kepada Tuhan yang Esa/Tunggal, sebab itulah agama Hindu terbatal di bumi ini maka diganti dengan agama lain yang lagi baik dan terpelihara iaitu agama Islam. Maafkan saya kalau fakta saya salah....sekian. Fikir-fikirkanlah...Allah suka orang yang banyak berfikir.

TULISAN SAYA :

Selamat datang tuan. Terima kasih banyak tuan atas komennya.

Agama Hindu adalah antara agama yang tertua. Sebenarnya sebutan ‘Hindu itu sendiri datang kemudian. Sebelum itu ia sesuai disebut sebagai agama Veda sahaja, kerana ketika itu ia belum terseleweng dan betul-betul mengikut kitab Veda. Sebelum daripada itu, agama ini tidak mempunyai nama yang khusus. Agama yang dibawa oleh Nabi Adam, Nabi Idris, Nabi Nuh dan kemudiannya Nabi Ibrahim ialah agama kebenaran yang tidak punya nama tertentu sebagaimana agama-agama pada hari ini. Begitu juga dengan agama kebenaran yang kemudiannya berpandukan kitab Veda, dan kemudian lagi dikenali pula sebagai agama Hindu.

Dalam agama Hindu, banyak perkara yang disebut dewa. Antaranya Tuhan itu sendiri, para malaikat, manusia, jin dan alam.

Sebenarnya Dewa Siva ialah Tuhan (Brahman) itu sendiri. Dia dikenali sebagai Siva melalui kerja yang dilakukan iaitu menguasa dan memusnah. Melalui kerja-kerja mencipta, Brahman yang sama dikenali sebagai Brahma dan melalui kerja-kerja memelihara ciptaan, Brahman yang sama juga dikenali sebagai Vishnu.

Samalah halnya seperti Allah yang dikenali juga sebagai Ar-Rahman yang antara lain menurunkan rezeki kepada makhluk-makhluk-Nya, dikenali sebagai Al-Khaliq yang mencipta, Al-Malik yang menguasai dan lain-lain. Ringkasnya, Tuhan (Brahman) dan Siva ialah satu peribadi, bukannya dua dewa yang berlainan. Sebab itu Brahman, Vishnu dan Siva berada dalam Trimurti. Ketiga-tiganya ialah Tuhan yang satu. Begitu juga dengan 99 nama Tuhan yang dikenali sebagai Asma ul-Husna. Ia merujuk kepada Tuhan yang satu, bukannya bermaksud ada 99 Tuhan.

Dewa Kala yang menguasai waktu (kan kita biasa sebut kala senja, kala itu, kala sepi dan lain-lain) dikatakan anak kepada Siva. Antara tugasnya ada sedikit persamaan dengan Malaikat Izrail. Boleh jadi Dewa Kala salah seorang malaikat.

Dewa Krishna ialah manusia, bukan Tuhan dan bukan malaikat. Dia salah seorang utusan Tuhan (Brahman) kepada umat manusia di benua India lama.

Sebenarnya, masih ramai juga penganut agama Hindu hari ini yang tidak lupa kepada Tuhan Yang Esa, tetapi mereka syirik kerana menyekutukannya dengan berhala. Mereka mengambil perantaraan dalam berabdi kepada Tuhan. Di situlah kesalahan utamanya. Samalah halnya dengan sebahagian besar kaum musyrikin Quraisy pada zaman Rasulullah saw, mereka tahu Allah Tuhan sebenar tetapi mereka syirik iaitu menyekutukan-Nya dengan berhala. Sebab itu mereka digelar ‘musyrikin’.

Memang benarlah kata tuan, agama Islam didatangkan antara lain kerana sudah rosaknya ajaran-ajaran terdahulu termasuklah agama Veda. Mustahil bagi Tuhan melakukan pekerjaan yang sia-sia. Agama Islam tidak akan diturunkan sekiranya ajaran-ajaran sebelum itu masih terpelihara.


Abu Zulfiqar

27 November 2011

3 comments:

lantoli said...

Veda kemungkinan besar berasal dari ajaran nabi Ibrahim

Neutronboy said...

Ade beza antara akidah Hindu bagi orang India dan Penganut agama Hindu di Bali...

Orang India ni mempercayai, dewa2 ni juga Tuhan... ni akidahnya, memeprcayai banyak tuhan..

Tp kalau di Bali, mereka lebih hampir kpd ajaran Veda yg asal.. yg mana, mereka mempercayai dewa ni bukan tuhan, tp lebih kpd pangkat Malaikat dan Rasul2...

Adapun Tuhan mereka hanya 1, bernama Naryana...

Allahu a'lam.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Related Posts with Thumbnails