Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Thursday, August 02, 2012

Syaitan Dirantai Pada Bulan Ramadhan?


1.0 PENDAHULUAN

Umat manusia baik yang muslim, soleh, jahat, maksiat, bukan Islam dan kafir masih menjalani kehidupan seperti biasa sepanjang bulan Ramadhan ini. Begitu juga dengan bangsa jin. Semua jin termasuklah jin muslim yang melakukan maksiat dan yang bukan muslim tetap hidup seperti biasa sebagaimana  pada bulan-bulan selain Ramadhan.

Tidak percaya? Cuba tanya kepada orang-orang yang bersahabat, berdamping, membela dan seumpamanya tentang jin-jin mereka pada bulan Ramadhan ini. Jin-jin mereka tetap seperti biasa, tidak ke mana-mana.  Sebab itulah gangguan jin tetap berlaku pada bulan Ramadhan ini.

Timbul persoalan……. Bukankah ada hadith mengatakan “syaitan-syaitan dirantai” pada bulan Ramadhan? Terdapat pelbagai pandangan tentang hal ini, namun perkara penting yang kita mesti faham, yang dirantai ialah ‘syaitan-syaitan’, bukannya jin-jin.

Sabda Rasulullah saw :
“Apabila datangnya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga, dan ditutup pintu-pintu neraka, dan dirantai syaitan-syaitan.” (Bukhari, Muslim)

2.0 MAKSUD ‘SYAITAN-SYAITAN DIRANTAI’

Berikut adalah antara pandangan yang popular :

2.1 PERTAMA
Jin pertama dicipta ialah Jaan, sebagaimana manusia pertama dicipta ialah Adam. Dari keturunan Jaan ini kemudiannya lahir satu jin bernama Azazil. Azazil ini kemudiannya menderhaka kepada Allah lalu dikenali sebagai Iblis (1). Maksudnya jin ada banyak tetapi Iblis hanya ada satu.

Kemudian Iblis berjimak (berkahwin?) dengan jin-jin wanita. Anak-anak yang dilahirkan oleh jin-jin wanita inilah yang melahirkan bangsa syaitan. Jin-jin boleh memilih untuk beragama Islam atau tidak, namun para syaitan selamanya tidak dapat menjadi seorang muslim. Mereka akan terus melakukan kerosakan dan hasutan sepanjang hayat mereka. Jadi yang dirantai sepanjang bulan Ramadhan ini hanyalah para syaitan, sedangkan para jin masih bebas beraktiviti seperti biasa.

2.2 KEDUA
‘Syaitan’ merujuk kepada sifat. Manusia atau jin yang mempunyai sifat-sifat buruk tertentu dikenali sebagai syaitan. “Minal jinnati wan naas” dalam Surah An-Naas menyatakan bahawa para penghasut yang timbul tenggelam (yang ditafsirkan oleh para ulama sebagai ‘syaitan’) itu terdiri daripada bangsa jin dan bangsa manusia. Maka istilah ‘syaitan’ itu bukanlah merujuk kepada jin, tetapi kepada manusia dan jin yang mempunyai sifat-sifat tertentu.

“Katakan : Aku berlindung dengan Rabb manusia, Malik manusia, Ilah manusia (2). (Berlindung) daripada kejahatan pembisik dan penghasut yang timbul tenggelam. Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam dada manusia. (Yang terdiri) daripada (bangsa jin) dan (bangsa) manusia. (Surah An-Naas)

Berbalik kepada hadith tadi, yang dirantai atau dibelenggu itu bukanlah jin, tetapi sifat-sifat kesyaitanan yang ada pada diri manusia dan jin.

Mengapa digunakan istilah ‘dirantai/dibelenggu’? Hal itu untuk menyatakan ‘ketidakbebasan’. Sifat-sifat kesyaitanan pada diri manusia dan jin sepanjang bulan Ramadhan ini tidak bebas sepertimana dalam bulan-bulan selain Ramadhan.

Contohnya sifat syaitan pada diri kita sendiri. Antara sifat kesyaitanan yang kita layan pada bulan-bulan selain Ramadhan ialah seperti makan banyak, memandang kepada yang tidak halal, mengumpat, marah-marah, berfikiran jahat dan sebagainya. Tetapi apabila tiba bulan Ramadhan dan kita umat Islam berpuasa, sedikit-sebanyak kita berusaha mengekang sifat-sifat ini  pada siang hari agar puasa kita menjadi puasa yang berkualiti, dan pada malam hari pula kesempatan kita untuk keluar rumah tidak banyak. Hasilnya, sifat-sifat kesyaitanan ini seolah-olah terbelenggu, terantai dan tidak bebas seperti dalam bulan-bulan yang lain. Inilah yang dimaksudkan dengan ‘syaitan-syaitan dirantai’.

2.3 KETIGA
Syaitan-syaitan itu tidak lain ialah semua jin. Sepanjang bulan Ramadhan, semua jin akan hilang buat sementara kerana mereka dirantai pada sesuatu yang entah di mana. Maksudnya tidak ada langsung jin yang bergerak bebas. Oleh kerana kesemua jin sudah dirantai, maka yang menjadi syaitan pada bulan Ramadhan ini ialah nafsu manusia.

Namun pandangan sebegini sudah semakin banyak ditolak umat Islam  kerana pandangan ini gagal menjawab mengapa para pengamal ilmu sihir masih beroperasi seperti biasa dan manusia tetap diganggu atau dirasuk pada bulan Ramadhan ini.

3.0 PENUTUP

Kesimpulannya, hanya Allah yang tahu maksud tepat akan pernyataan “syaitan-syaitan dirantai”. Namun begitu, sekurang-kurangnya kita sebagai umat Islam mestilah meyakini bahawa memang benar “para syaitan dirantai”. Dan tidak menjadi kesalahan pula jika umat Islam berusaha untuk mengkaji maksud “para syaitan dirantai” itu, sebagaimana yang sudah dilakukan oleh para ulama terdahulu. Yang lebih penting, kita mestilah berusaha gigih untuk menyingkirkan sifat-sifat kesyaitanan dari diri kita.

Abu Zulfiqar
1 OGOS 2012

(1)    Para mua’llij sendiri berkhilaf tentang asal-usul Iblis. Satu contoh yang boleh diambil ialah pandangan Ustaz Ismail Kamus (Rawatan Darussalam). Dalam sebuah rakaman, dia berpandangan Azazil/Iblis itu sendiri ialah Jaan. Saya pula lebih meyakini yang Jaan itu ialah jin pertama, manakala Azazil/Iblis itu ialah salah seorang anak cucunya., sebagaimana Adam ialah manusia pertama, manakala Dajjal ialah salah seorang anak cucu Adam. WaAllahua’lam.
(2)    Saya kini lebih suka mengekalkan bunyi asal nama-nama bagi Allah jika menulis terjemahan ayat-ayat Al-Quran (disamping menyertakan terjemahan yang biasa kita baca), kerana ia memberi maksud yang lebih jelas dan khusus. Jika tidak dibuat begitu, kekhususan nama-nama Tuhan itu dan peranannya akan bercampur-baur, dan adakalanya hilang begitu sahaja apabila dalam banyak tempat, semuanya diterjemah atau difahami sebagai ‘Tuhan’ sahaja. Kita lihat kekeliruan penganut agama Kristian apabila kesemua istilah nama-nama Tuhan dan yang bukan Tuhan diterjemahnya sebagai “God” sahaja. Yehowah, Adonai, Eloah, El, Elohim dan sebagainya ditulis “God”. Padahal untuk setiap istilah itu ada maksud yang lebih khusus, menyebabkan ada umat Kristian yang menyembah selain Tuhan sebagai Tuhan. Bagi umat Islam, hal ini mungkin tidak sampai seserius itu, tapi lebih kepada pudarnya kekhususan nama-nama itu. WaAllahua’lam.

8 comments:

mujagirl92 said...

ooo,, patut pun still tak leh fokus sepenuhnya dalam solat,, iman senipis kulit bawang,,, :'(

Anonymous said...

assalamualaikum

jika sudi membaca perkongsian saya.yg dirantai ialah jin2 yg tidak bertuan.bangsa jin2 ini termasuklah iblis,syaitan,azazil dan sekutunya.tetapi yg tidak dirantai ialah jin2 yg bertuan seperti yg digunakan khidmatnya oleh bomoh2,ustaz2 dan seumpamanya.jangan sangka hanya bila manusia memberi arahan kepada jin atau membuat perjanjian dgn jin baru namanya 'jin itu bertuan',tetapi manusia yg angkuh,sombong dgn Allah dan peraturan2Nya boleh menjadi tuan kepada jin secara automatik kerana mereka gembira bersahabat atau bertuankan manusia yg derhaka sama sepertinya.semoga kita sentiasa didalam perlindungan Allah dari syaitan yg direjam

Anonymous said...

sesat nie..ish....

Unknown said...

Haha solat tu kan diri sendiri😜👌

Anonymous said...

Bapak kau sesat !!!

Unknown said...

yeke...jaan mg jin pertama dicipta..tp selepas azazil..azazil dri api..malaikat yg mengingkari arahan allah swt..dulu penghuni syurga sebelum ditendang keluar...jaan penghuni bumi...penghulu jin..asal dri lidah api..taat kepada allah swt...bangsa jin sama ada baik atau jahat x kn dirantai..yg dirantai azazil dengan kuncu2nye...jin ngn setan berbeza..bawah panglima azazil bru dipanggil iblis..bala tenteranye...

Anonymous said...

Bagaimana dengan jin pakai toncet?

Anonymous said...

Baal baal baallllll

Related Posts with Thumbnails