1.0
PENDAHULUAN
Selalu benar kita mendengar pihak-pihak
tertentu mengaku sebagai Tuhan, rasul, nabi, Al-Mahdi, Pemuda Bani Tamim, wali
dan sebagainya. Kali ini seorang lelaki dari Yaman bernama NASSER MOHAMED
mengakui dirinya Al-Mahdi, dan seorang lelaki dari Lombok, Indonesia bernama ABDUL
AZIZ MUHAMMAD NASHIR mengakui dirinya sebagai Pemuda Bani Tamim. Kedua-dua
hamba Allah ini saling mengiktiraf. Dari sehari ke sehari mereka semakin rancak
mencari pengikut. Benarkah dakwaan mereka? Ataupun mereka tidak lebih hanya
salah satu daripada sekian banyak ajaran sesat yang wujud di muka bumi ini?
Tulisan ini umumnya dihidangkan dalam bentuk PERBINCANGAN,
bukannya ARGUMENTASI. Oleh itu saya akan membincangkan pro dan kontra,
menyatakan kecenderungan peribadi saya jika perlu ke atas setiap bahagian itu,
dan lebih suka jika pembaca dapat membuat pertimbangan sendiri ke atas
maklumat-maklumat yang dihidangkan. Namun begitu di akhir-akhir tulisan ini
nanti, pembawaannya akan lebih kepada argumentasi kerana sudah semakin jelas
apa yang bendar dan apa yang salah. Secara peribadi, saya tidak fikir mereka
ialah Al-Mahdi dan Pemuda Bani Tamim. WAllahua’lam.
Tulisan ini juga dibuat tanpa saya merujuk
kepada mana-mana tulisan berkaitan kerana setakat ini saya belum jumpa
mana-mana orang yang menghuraikannya dengan panjang lebar. Oleh itu, maklumat-maklumat
dalam tulisan ini tidak mustahil mengandungi kelemahan dan kesalahan. Semoga
Allah mengurniakan gerak yang baik kepada saya dan anda semua.
Isi kandungan tulisan ini adalah seperti
berikut :
1.0 Pendahuluan
2.0 Menilai
Pegangan Nasser Mohamed (Al-Mahdi?)
3.0 Menilai
Pegangan Abdul Aziz Muhammad Nashir (Pemuda Bani Tamim?)
4.0 Persoalan-persoalan
Sampingan (yang dikemukakan oleh orang ramai)
5.0 Perbezaan-perbezaan
Antara Al-Mahdi dan Nasser Mohamed
6.0 Cara
Penyebaran Dakwah/Dakyah Nasser dan Abdul Aziz
7.0 Hasil
Dakwah/Dakyah Nasser dan Abdul Aziz
8.0 Kesimpulan
2.0
MENILAI PEGANGAN NASSER MOHAMED (AL-MAHDI?)
2.1
WAJAH AL-MAHDI
Saya ada melihat beberapa keping gambar yang
dikatakan wajah Al-Mahdi iaitu Nasser Mohamed. Melihatkan pada hidungnya yang
mancung, memang sudah kena dengan isyarat hadith Nabi. Tapi, bahagian dahinya
tidak sama kerana dahinya jenis sempit sedangkan dahi Al-Mahdi luas.
“Al-Mahdi itu DAHINYA LUAS dan
hidungnya mancung.” (Abu Daud)
Imam Ibnu Hajar al-Haitami dalam kitabnya ‘Ulasan
Ringkas Tentang Tanda-tanda Al-Mahdi Yang Dinanti’ menyatakan : “Kulit
Al-Mahdi seperti kulit orang Arab, bentuk tubuhnya seperti tubuh Bani Isra’il,
pipi kanannya bertahi lalat, dan kekhalifahannya diredhai penduduk bumi,
penduduk langit dan burung di angkasa.”
Riwayat senada ini diriwayatkan oleh Abu
Nu’aim dan Thabrani. Riwayat ini mungkin tidak kukuh, tapi boleh juga kita cuba-cuba
padankan dengan Nasser Mohamed.
Saya memandang bahagian ini mengurangkan kemungkinan
Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi. Bagi Nasser, Abdul Aziz dan para pengikut
mereka, riwayat-riwayat ini tidak ada ertinya kerana mereka menolak pelbagai
hadith yang sahih dan hasan, apatah lagi yang dhaif. Hal ini kerana bagi
mereka, banyak hadith-hadith yang digunakan oleh umat Islam adalah palsu. Hanya
Imam Nasser sahaja yang tahu palsu atau tidaknya sesuatu hadith kerana dia
mendapat tahu terus daripada Tuhan. Nasser tidak menilai sesuatu hadith
mengiktu method ilmu mustalah hadith, tetapi cukup melalui KEGHAIBAN.
2.2
KEMAKSUMAN
Nasser Mohamed mengakui dirinya tidak maksum.
Bahagian ini memang kita persetujui. Tetapi dia menambah pula, bahwa TIDAK ADA
SESIAPA PUN YANG MAKSUM KECUALI ALLAH. Bahagian ini janggal bunyinya, kerana
kita sedia maklum yang para nabi bersifat maksum. Atau mungkin juga Nasser
Mohamed mempunyai definisi ‘maksum’ yang lain daripada yang biasa kita fahami.
Saya memandang bahagian ini mengurangkan kemungkinan
Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi.
2.3
ILMU LADUNI
Katanya dia menerima ilmu terus daripada Allah
sebagaimana Nabi Sulaiman pernah menerimanya. Ilmu ini tidak melalui
perantaraan Malaikat Jibril. Oleh itu dia bukan rasul atau nabi. Dalam kata lain,
ilmu yang dimaksudkan oleh Nasser Mohamed ialah ilmu laduni. Hal ehwal ilmu
laduni ini ada dibincangkan dengan agak terperinci oleh Imam Al-Ghazali dalam
kitabnya ‘Ar-Risalah Al-Laduniyyah’. Para pembaca boleh merujuk kitab itu untuk
mendapatkan pemahaman tentangnya.
Bahagian ini kita boleh pertimbangkan (boleh
dipertimbangkan bukannya bermaksud boleh dipercayai terus). Setakat ini saya
memandang bahagian ini mungkin dapat menguatkan kemungkinan Nasser Mohamed
sebagai Al-Mahdi. Namun apabila kita mengembara semakin jauh ke bawah nanti,
kita akan dapati dakwan-dakwaannya penuh dengan kekarutan.
2.4
KHULAFA AR-RASYIDIN
Nasser Mohamed menyanjung Saiyidina Abu Bakar,
Umar, Uthman dan Ali. Hal ini menunjukkan dia bukanlah penganut fahaman Syiah. Namun
begitu dia memandang keutamaan lebih terletak pada Saiyidina Ali berbanding
tiga orang lagi khalifah. Hal ini tidak mengejutkan kita kerana memang ramai
ahli masyarakat Yaman yang memandang Saiyidina Ali lebih afdhal dan lebih utama
untuk menjawat jawatan khalifah selepas pemergian Rasulullah saw. Namun begitu,
dengan pemahaman sebegitu sahaja tidaklah membuatkan mereka terkeluar daripada
Ahli Sunnah wal Jamaah. Pandangan majoriti ulama ialah Saiyidina Ali bukan yang
terafdhal atau paling utama, namun ada juga beberapa pandangan lain yang boleh
dikira terpencil seperti lebih afdhal dan utamanya Fatimah binti Rasulullah dan
Saiyidina Abbas.
Saya memandang bahagian ini dapat menguatkan kemungkinan
Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi (setakat perjalanan awal artikel ini).
2.5
HOLLOW EARTH NASSER MOHAMED
Menurut Nasser Mohamed, Hollow Earth ialah
satu terowong malah alam di bawah tanah yang memiliki dua pintu. Satu pintu
terletak di Utara dan satu lagi di Selatan. Di sinilah tempat asal Nabi Adam
sebelum baginda dihantar keluar ke bumi.
Ramai umat Islam percaya tempat asal Nabi Adam
ialah di syurga. Namun begitu ada juga yang mengatakan bahawa tempat itu
bukannya syurga. Ia lebih kepada sebuah taman atau kebun yang indah. Sebab
itulah ia disebut sebagai “jannah”, yang bermaksud kebun. Jannah ini tidak sama
dengan Jannah syurga. Pada zaman itu, syurga sebenar belum dibangunkan. Kalau
sudah diwujudkan pun, ia terletak di tempat yang lain. Bukankah Tuhan telah
berjanji bahawa mana-mana manusia yang masuk ke dalam syurga, tidak akan
keluar-keluar lagi? Padahal Nabi Adam dan Hawa dikeluarkan dari jannah.
“Sesungguhnya orang-orang yang
bertaqwa itu berada dalam jannah dan (berhampiran) mata air.” (Al-Hijr :
45)
“Mereka tidak berasa letih di dalamnya
dan MEREKA TIDAK AKAN DIKELUARKAN DARIPADANYA.” (Al-Hijr : 48)
Tuhan juga mengatakan bahawa di dalam syurga
tidak akan terdengar perkataan yang sia-sia, yang tidak elok. Tapi Adam dan
Hawa terfitnah dengan kata-kata Iblis di dalam jannah itu sehinggakan mereka
diusir keluar.
“Dalam jannah na’im (dalam syurga
kenikmatan).” (Al-Waqi’ah : 12)
“Di sana mereka TIDAK MENDENGAR
PERCAKAPAN YANG SIA-SIA ataupun yang menimbulkan dosa.”
(Al-Waqi’ah : 25)
Kemudian, jika benar jannah yang diduduki Adam
dan Hawa itu syurga, bagaimana IBLIS yang enggan bersujud kepada Adam sebelum
itu BOLEH MASUK KE SANA lalu menghasut Adam dan Hawa?
Kata Iblis : “Tuhan kamu hanya melarang kamu
berdua mendekati POHON INI…” (Al-A’raf : 20)
Perkataan “pohon ini” menunjukkan dekatnya
Adam, Hawa dan Iblis dengan pohon larangan itu. Jika jauh, Iblis akan
menyebutnya sebagai “pohon itu”.
Berdasarkan maklumat-maklumat ini, tidak
mustahil juga mereka dahulunya berada di sebuah alam berupa taman atau kebun,
bukannya syurga sebenar. WaAllahua’lam.
Bible pula menyatakan yang Adam dan Hawa
berada di sebuah taman yang dikenali sebagai Taman Eden (ada kaitan dengan Syurga
‘Adn/ ‘Adnin ataupun wilayah Aden/Eden di Yaman?). Nampaknya maklumat daripada
Bible sedikit-sebanyak menyokong pandangan di atas. Kajian tentang hal ini
masih berterusan.
“The LORD God planted a garden eastward in
Eden, and there He put the man whom He had formed.” (Genesis 2 : 8 –
New King James Bible)
Maksudnya : “Tuhan membangunkan taman di timur Eden, dan di sanalah Dia
meletakkan manusia lelaki yang diciptakan-Nya itu.”
Berbalik kepada Nasser Mohamed, dia percaya
yang Nabi Adam dan Hawa asalnya bukan tinggal di syurga, tetapi di tempat lain.
Hal ini bolehlah kita beri pertimbangan yang sewajarnya. Namun apabila dia
mengatakan tempat itu ialah di bawah tanah, sukar juga untuk kita memberi
pertimbangan. Kalau dikatakannya tempat itu berada di Bukit Qaf, ataupun di kayangan,
ataupun di alam jin, rasanya lebih selesa untuk kita beri sedikit ruang
pertimbangan berbanding dikatakannya “ di dalam bumi”.
Ayat Al-Quran pula berbicara tentang keluarnya
Adam dari Jannah ke muka bumi sebagai “TURUN”. Maksudnya Nabi Adam turun dari
suatu tempat yang tinggi, bukannya keluar dari bawah bumi. Sekalipun ‘turun’
dalam ayat itu hendak kita kaitkan dengan turunnya darjat dan bukan turunnya
lokasi, keluar dari bawah bumi masih tidak enak didengar untuk dikaitkan dengan
‘turun’.
“(Allah) berfirman : “TURUNLAH KAMU
(wahai Adam dan Hawa). Kamu akan saling
bermusuhan satu sama lain. Bumi adalah tempat kediaman dan kesenanganmu, sampai
lah waktu yang ditentukan.” (Allah) berfirman : “DI SANA (bumi) kamu hidup, di
sana kamu mati, dan dari sana (juga) kamu akan dibangkitkan.”
(Al-A;raf : 24-25)
Sekiranya Adam dan Hawa berada dalam perut
bumi iaitu di Hollow Earth, pastinya Tuhan akan mengatakan : “Di sini kamu hidup, di sini kamu mati, dan
dari sini kamu akan dibangkitkan.” Hal ini kerana Hollow Earth berada dalam
satu planet dengan permukaan bumi yang kita duduki hari ini. Apabila Tuhan
menggunakan perkataan “di sana”, maksudnya antara tempat asal Nabi Adam dengan
bumi, jaraknya sangat jauh.
Menurut Nasser Mohamed lagi, satu hari di Hollow
Earth sama panjangnya dengan setahun di bumi. Di sini pelik bunyinya. Jika Hollow
Earth berada di dalam bumi, tentulah ia bergerak (sama ada mengelilingi ataupun
dikelilingi objek-objek angkasa lepas yang lain) dengan kadar yang sama. Maka
masanya sepatutnya sama. Bahagian ini kurang jelas kerana tidak banyak maklumat
yang diberikan oleh Nasser Mohamed.
Saya memandang bahagian ini mengurangkan kemungkinan
Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi.
2.6
YAKJUJ DAN MAKJUJ
Nasser Mohamed percaya Hollow Earth itu
didiami oleh makhluk-makhluk tertentu termasuklah Yakjuj dan Makjuj. Maknanya
selama ini kaum Yakjuj dan Makjuj berada di dalam perut bumi. Suatu hari nanti
mereka akan keluar merosakkan atas muka bumi.
Bahagian berkaitan Yakjuj dan Makjuj ini kalau
dibincangkan secara terperinci akan menjadi sangat panjang. Oleh itu saya RINGKASKAN
perbincangan tentangnya di sini dengan mengatakan bahawa setakat ini sukar
untuk saya menerima yang Yakjuj Makjuj berada di dalam tanah, sekalipun ia
tidak mustahil. Hal ini kerana kita tahu Zulqarnain membuat penghadang kepada
Yakjuj Makjuj DI ANTARA DUA GUNUNG, maksudnya Yakjuj Makjuj berada DI SEBALIK
SANA kedua-dua gunung tersebut, bukannya di dalam tanah.
“Hingga ketika dia (Zulqarnain) sampai
DI ANTARA DUA GUNUNG, didapatinya di belakang (kedua-dua belah gung itu) suatu
kaum yang hampir-hampir tidak memahami perkataan.”
(Al-Kahfi : 93)
Suatu hari nanti, tentera Yakjuj Makjuj akan
meluru dari segenap tempat yang tinggi. Jika mereka keluar dari dalam bumi,
tentulah tak sesuai untuk dikatakan mereka meluru turun dari segenap tempat
yang tinggi.
“Hingga apabila dibukakan Yakjuj dan
Makjuj, mereka (datang/turun) dari seluruh TEMPAT YANG TINGGI.”
(Al-Anbiya’ : 96)
“Sesungguhnya kamu merasakan kamu
tidak mempunyai musuh, sedangkan kamu sentiasa membunuh musuh kamu, sehingga
datang Yakjuj dan Makjuj dalam keadaan muka yang lebar dan mata yang kecil
berwarna kekuning-kuningan, bersegera (meluru) dari TEMPAT YANG TINGGI,
seolah-olah muka mereka lebam seperti terkena pemukul.”
(Ahmad)
Seterusnya Nasser Mohamed memaklumkan bahawa
Yakjuj dan Makjuj belum keluar ke muka bumi kerana Hollow Earth dipisahkan
bahagian Utara dengan Selatannya oleh Tembok Zulqarnain, yang tentunya sebuah
tembok besi bersalut tembaga. Bahagian ini pun sukar untuk KITA berikan ruang
pertimbangan kerana takkanlah Zulqarnain membina tembok di dalam tanah, atau di
alam ghaib. Katanya lagi, mereka akan
keluar apabila Planet Nibiru/ Sijjil/Saqar melewati bumi suatu hari nanti
kerana ketika itu Tembok Zulqarnain akan termusnah.
Namun begitu, sabagaimana yang saya maklumkan
pada bahagian pendahuluan artikel ini, hujah yang pro tidak saya tinggalkan.
Ada sebuah hadith yang boleh kita katakan sebagai penguat kepada kepercayaan
mengatakan Yakjuj dan Makjuj berada di dalam tanah iaitu :
“Sesungguhnya Yakjuj dan Makjuj
menggali tembok itu setiap hari sehingga mereka HAMPIR DAPAT MELIHAT CAHAYA
MATAHARI. Berkata dalam kalangan mereka : “Marilah kita pulang dan datang
semula esok……” (Ahmad, Turmizi)
Yakjuj dan Makjuj menggali setiap hari
sehingga hampir dapat melihat cahaya matahari. Di sini mungkin maksudnya mereka
menggali dari lokasi yang tidak dipancar cahaya matahari. Mungkinkah mereka di
dalam tanah? WAllahua’lam.
“Nabi saw bangkit dari tidurnya dalam
keadaan muka merah, baginda berkata : “Tiada Ilah selain Allah! Celakalah kaum
Arab yang melakukan kejahatan. Sesungguhnya makin hampir. Telah terbuka hari
ini penutup (AR-RADM) Yakjuj dan Makjuj.” Dan baginda membuat isyarat bulatan. (Ahmad)
Terbukanya penutup Yakjuj dan Makjuj ini
bersesuaian dengan keluarnya suku kaum Khazar dari utara (Rusia) melalui
pergunungan Kaukasus, iaitu dari Celahan Darial (Darial Pass). Setakat ini saya
cenderung mengatakan di situlah lokasi tembok besi bersalut tembaga yang dibina
oleh Zulqarnain, berbanding lokasi-lokasi lain. Penghalang Yakjuj Makjuj
melebar dari Tembok Besar China sehinggalah ke Eropah. Kebanyakannya penghalang
semulajadi berupa gunung-ganang dan kawasan tinggi. Selebihnya ialah tasik besar,
tembok batu, pintu besi dan seumpamanya.
Tapi
apabila Rasulullah bermimpi tentang ‘penutup’ (ar-radm) kepada Yakjuj Makjuj,
maksudnya lebih kepada SUATU BINAAN BUATAN MANUSIA, bukannya penghalang
semulajadi. Ar-radm merujuk kepada binaan buatan manusia, maka sudah tentulah
di Celahan Darial itu ada binaan manusia yang menutup laluan Yakjuj Makjuj. Di
situlah kemungkinan besarnya terdapat tembok besi bersalut tembaga buatan
Zulqarnain. Kaum Khazar ini melakukan kerosakan di tempat-tempat yang mereka
pergi dan berjaya mengalahkan tentera Islam. Bangsa Yakjuj Makjuj itu sangat
besar, kaum Khazar ialah salah satu daripadanya. Maksudnya kaum Khazar ialah
kaum Yakjuj Makjuj pertama yang berjaya meloloskan diri dan melakukan kerosakan
lalu kemudiannya diikuti oleh kaum-kaum Yakjuj Makjuj yang lain.
Berdasarkan hujah ini, Yakjuj Makjuj pada
zaman dahulu bukanlah makhluk aneh, makhluk asing, raksasa dan seumpamanya,
tetapi suku bangsa manusia yang tidak bertamadun. Pada zaman silam,
bangsa-bangsa yang tinggal di utara dunia hidup tidak bertamadun. Sebab itu
mereka digelar ‘orang-orang gasar’ atau ‘barbarians’. Tamadun-tamadun awal
dunia semuanya terletak di selatan daripada penghalang Yakjuj Makjuj seperti
tamadun China, Mesopotamia, Yunani, Greek, Mesir, Mohenjodaro dan lain-lain.
Saya memandang bahagian ini mengurangkan
kemungkinan Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi.
2.7
HOLLOW EARTH SECARA UMUM
‘Hollow Earth’ ialah satu teori, dan mungkin
sesuai juga dikatakan sebagai satu konspirasi. Kononnya di dalam planet bumi
kita ini, ada ruang berongga yang sangat luas. Umumnya ia seumpama sebiji
kelapa. Kita semua hidup di atas kulit kelapa itu (iaitu permukaaan bumi),
dengan kaki kita memijak kulit kelapa itu dan kepala kita menghadap ke atas (ke
angkasa lepas).
Di dalam buah kelapa itu ada ruang kosong
(berisi air, kita anggaplah air itu tidak ada, yang ada hanya ruang kosong). Orang-orang
yang tinggal di sana keadaannya bertentangan/ terbalik dengan kita di atas
permukaan buah kelapa. Kaki mereka berpijak pada isi buah kelapa manakala
kepala mereka menghadap ke arah tengah buah kelapa. Tengah buah kelapa itulah
langit mereka dan dipercayai ada sesuatu seperti matahari di situ (central sun).
Maksudnya graviti mereka terbalik berbanding graviti kita. Hal ini memang
membingungkan kita kerana jika ia benar, pusat graviti planet bumi akan berada
di antara muka bumi dengan dunia Hollow Earth, bukannya di pusat planet bumi.
Kalau mahu ditamsilkan dengan buah kelapa, pusat gravitinya akan berada di
antara sabut dengan isi kelapa, iaitu pada tempurungnya.
Jadi penghuni Hollow Earth ada bumi tempat
berpijak, langit tempat bernaung dan tenaga alam sendiri iaitu matahari yang
istimewa. Kononnya di sana ada makhluk-makhluk aneh seperti alien, dinasour,
UFO dan sebagainya.
Antara orang yang mengemukakan kewujudan
Hollow Earth ialah Edmund Halley (1692) yang terkenal dengan Komet Halley itu. Katanya, di bawah perut bumi ada ruang
berongga yang mempunyai atmosfera. Aurora atau Cahaya Utara yang cantik
berwarna –warni di langit utara itu katanya tidak lain ialah gas bercahaya yang
datang dari dalam perut bumi di kutub. Jules Verne, penulis terkenal itu pula
ada menulis sebuah fiksyen yang popular dan pernah difilemkan dengan tajuk “A
Journey to the Center of the Earth”. Hitler sendiri dikatakan berminat dengan
Teori Hollow Earth.
Sebenarnya ‘dunia bawah’ atau ‘dunia bawah
tanah’ dikatakan ada disentuh dalam ‘Epic of Gilgamesh’ dan buku Mesir kuno
‘Egyptian Book of the Dead’, namun ‘bawah tanah’ yang bagaimana yang mereka
maksudkan, tidaklah dapat kita pastikan di sini. Ada orang menganggap ‘bawah
tanah’ itu betul-betul di bawah tanah, ada pula yang menganggap ia satu dunia
ghaib, dan ada juga yang beranggapan ia sekadar perlambangan.
Saya ada berbual dengan beberapa orang
penganut agama Hindu dan Tao. Mereka percaya ada tempat di bawah tanah, tetapi
tempat itu di ALAM GHAIB. Ia tempat orang-orang mati yang melakukan terlalu
banyak kesalahan. Kata mereka, sesiapa yang sebelum mati banyak buat baik akan
diangkat naik ke atas langit, dan sesiapa yang banyak buat salah akan TURUN KE
BAWAH TANAH.
Kisah
dari Babylon pula ada menceritakan tentang Ishtar turun ke dunia bawah tanah.
Malah dalam lagenda Indian Hopi, ada panduan masuk ke dalam ruang di perut bumi.
Salah satu lokasinya ialah di Colorado. Mereka percaya dunia kita ini ialah DUNIA
KE-4. Tiga dunia lagi berada di bawah tanah. Rasa saya, cerita Indian Hopi ini sangat
sukar untuk kita terima. Dalam tradisi masyarakat Tibet, ada kisah tentang
Argharta iaitu kerajaan bawah tanah di pusat bumi. Di sanalah tempat raja dunia
memerintah. Sesetengah pihak percaya bahawa kerajaan Shambala yang misteri itu
berada di sana.
Leonhard Fuller (1707-1783) percaya ada
matahari di Hollow Earth. John Lesley (1766-1832) juga yakin ada matahari di
sana, malah dua matahari. Satu dinamakannya Pluto dan satu lagi Proserpine.
Cyrus Reed Teed pula datang dengan teori yang agak berlainan yang dinamakan
Teori Cocave Sphere. Menurutnya, kitalah yang sedang berada dalam Hollow Earth.
Ertinya ada manusia lain yang tinggal di atas permukaan bumi. Lagi haru!
Sekalipun Teori Hollow Earth ini tidak punya
sandaran yang kukuh, namun manusia juga tidak punya sandaran yang bagus untuk
menafikannya. Keadaan ini berterusan sehinggalah ke abad ke-19, membolehkan ia
terus mendapat dukungan manusia walaupun tidak ramai.
Namun begitu, apabila manusia dan teknologi
semakin maju, kita memperolehi info-info yang sebaliknya. Richard E. Byrd
(1888-1957) pernah terbang melintasi Kutub Utara dan Kutub Selatan, namun dia
tidak menemui apa-apa lubang yang boleh dikaitkan dengan lubang ke Hollow
Earth. Pemantauan melalui pelbagai setelit di langit sana ke atas Kutub Utara
dan Kutub Selatan juga gagal menemukannya. Penjelajahan demi penjelajahan
nampaknya tidak menemui apa-apa lubang. Pengujian melalui getaran umumnya yang
dilakukan oleh ahli-ahli geologi melalui gempa bumi dari satu hujung bumi ke
satu hujung bumi juga gagal membuktikan wujudnya ruang berongga di dalam bumi.
Lubang paling dalam dibuat manusia ialah di Rusia, iaitu sekitar 12.3
kilometer. Hasilnya, struktur dalaman bumi setakat 12.3 kilometer itu memang
selaras dengan kajian-kajian yang dilakukan. Para pengkaji berpandangan,
apabila kedalaman kerak bumi mencecah 100 kilometer, suhu panasnya meningkat
kepada 1,200 darjah Celsius. Bolehkah alien, dinasour, pemandu UFO, Yakjuj
Makjuj dan lain-lain hidup di sana?
Saya memandang bahagian ini mengurangkan
kemungkinan Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi.
2.8
BAI’AH KEPADA AL-MAHDI
Rasulullah Saw menceritakan (*walaupun saya
kira riwayat ini bukanlah riwayat yang kukuh) :
“Al-Mahdi akan dibaiat pada bulan
Muharram setelah terjadi bencana dan peperangan di bulan Ramadhan sampai bulan
Zulhijjah. Kemudian terjadi ancaman kepada Jemaah haji di Mina yang
mengakibatkan banyak kematian sehingga banyak darah yang mengalir di jamrah.
Sebahagian daripada Jemaah haji itu ada yang menyelamatkan Al-Mahdi, lantas
(Al-Mahdi) dibai’ah di antara Hajarul Aswad dan Maqam Ibrahim, namun DIA ENGGAN
MENERIMANYA. Lantas dia diancam : “Jika kamu tidak mahu menerima bai’ah
daripada kami, maka LEHERMU AKAN KAMI PENGGAL.”
(Al-Hakim)
Penguat kepada pembai’ahan ini ialah hadith
yang bermaksud :
“Al-Mahdi akan dibai’ah di antara
Hajarul Aswad dan Maqam Ibrahim oleh sejumlah orang yang mengikuti Perang
Badar.” (Abu Daud, Al-Hakim)
Jika benarlah sedemikian kisahnya, kita nampak
ada perbezaan antara Al-Mahdi sebenar dengan Al-Mahdi Nasser Mohamed. Al-Mahdi
sebenar berusaha keras mengelak daripada dibai’ah sehinggakan hampir dipancung
kepalanya, manakala Al-Mahdi Nasser Mohamed sedari awal lagi meminta-minta
untuk dibai’ah, malah para pendukungnya di serata internet mengajak orang ramai
untuk mengakui keAl-Mahdian insan yang bernama Nasser Mohamed.
Saya memandang bahagian ini mengurangkan
kemungkinan Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi.
2.9
HUBUNGAN AL-MAHDI-PEMUDA BANI TAMIM
Nasser Mohamed di Tanah Arab mengakui Abdul
Aziz Muhammad Nashir di Indonesia (Timur) sebagai Pemuda Bani Tamim, dan Abdul
Aziz (Pemuda Bani Tamim) itu juga mengakui Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi. Saling
mengakui antara mereka tentunya dapat menggamit hati sebahagian orang untuk
cenderung mengakui dakwaan mereka berdua.
“Nabi saw sambil memegang tangan
Saiyidina Ali bersabda : “Akan keluar dari sulbi ini seorang pemuda yang akan
memenuhi bumi ini dengan keadilan (iaitu Al-Mahdi). Maka apabila kamu meyakini
yang demikian itu, hendaklah kamu bersama-sama PEMUDA BANI TAMIM. Sesungguhnya
dia datang dari sebelah Timur, dan dialah pemegang panji-panji Al-Mahdi.”
(Thabrani) (*Hadith ini bukanlah hadith yang kukuh, maka kisah tentang Pemuda
Bani Tamim memang boleh dipertikaikan kewujudannya. Tapi ramai sungguh orang
yang mendakwa diri mereka Pemuda Bani Tamim/Fata At-Tamimi)
Namun begitu kita yakin Nasser Mohamed dan
Abdul Aziz tidak akan menggunakan hadith ini kerana mereka lebih berpandukan
Al-Quran sahaja, dan mereka juga beberapa kali menolak hadith-hadith yang sahih
dan Hassan. Maka, hadith dhaif seperti ini tentu sahaja tidak dipandang mereka.
Sekiranya mereka berhujah dengan hadith ini, maka akan jadinya cakap tak serupa
bikin, kerana yang lebih kukuh ditolak dan yang lebih lemah pula diambil.
Sungguhpun begitu, kepada orang lain, hadith
ini menunjukkan hubungan antara Al-Mahdi dan Pemuda Bani Tamim, lalu mereka
akan kaitkan dengan hubungan antara Nasser Mohamed dan Abdul Aziz. Oleh itu
saya memandang bahagian ini sedikit-sebanyak menyumbang kepada kemungkinan Nasser
Mohamed sebagai Al-Mahdi di mata orang awam.
2.10
NAMA AL-MAHDI
Nasser Mohamed mengakui dirinya Al-Mahdi, tapi
namanya tidak sama dengan nama Al-Mahdi yang diterangkan oleh Rasulullah saw.
Kata Nasser Mohamed dan para pengikutnya : “LIHAT ILMUNYA, BUKAN NAMANYA”.
Dengan kata-kata ini mereka menolak sama sekali nama yang diberikan oleh
Rasulullah saw.
Apabila persoalan ini kita timbulkan, mereka
mengambil jalan mudah dengan meletakkan hadith-hadith yang tidak secocok dengan
apa yang ada pada mereka sebagai HADITH-HADITH PALSU. Bagaimana mereka tahu
semua itu hadith palsu? Hanya melalui kata-kata sang Imam iaitu Nasser Mohamed.
Mereka mendakwa yang Nasser Mohamed boleh tahu hadith-hadith palsu, dan kita
pula mesti mempercayainya terus secara bertaqlid buta, tidak perlu dibuat
kajian lagi.
Mari kita lihat petunjuk-petunjuk yang
ditinggalkan oleh Nabi Muhammad saw tentang nama Al-Mahdi :
“Dunia ini tidak akan hancur
sehinggalah (muncul) seorang lelaki dari kalangan kaum keluargaku (ahlul bait,
keturunanku), yang NAMANYA SEPERTI NAMAKU (iaitu Muhammad), memerintah seluruh
bangsa Arab.” (Turmizi)
“Dunia tidak akan kiamat sehinggalah
Allah mengutus seorang lelai yang NAMANYA SEPERTI NAMAKU, dan NAMA BAPANYA
SEPERTI NAMA BAPAKU.” (Thabrani, Al-Hakim, Abu Syaibah)
“Nama yang dikenakan Al-Mahdi ialah
NAMAKU (iaitu Muhammad), perawakannya seperti perawakanku, akhlaknya seperti akhlakku,
dan kuniyahnya ialah Abu Abdullah.” (Abu Daud, Abu
Nu’aim)
“Bahawasanya Nabi pernah mengatakan
tentang bala bencana yang akan menimpa keluarganya sampailah Allah mengutus
panji-panji hitam dari Timur. Sesiapa yang menolongnya Allah akan menolongnya,
dan sesiapa yang menghinanya Allah akan menghinanya. Sehinggalah mereka
mendatangi seorang lelaki yang NAMANYA SEPERTI NAMA AKU. Mereka pun melantiknya
memimpin mereka, maka Allah pun membantu dan menolongnya.” (Riwayat
Nu’aim bin Hammad) (*Sefaham saya riwayat ini tidaklah kukuh)
Ketiga-tiga riwayat di atas saling menguatkan
satu sama lain. Maksudnya, nama Al-Mahdi mestilah antara yang berikut :
1. Muhammad
2. Ahmad
3. Muhammad
bin Abdullah
4. Abu
Abdullah Muhammad
5. Abu
Abdullah Ahmad
6. Abu
Abdullah Muhammad bin Abdullah
7. Abu
Abdullah Ahmad bin Abdullah
8. Atau
sekurang-kurangnya ada Ahmad atau Muhammad pada namanya seperti Ahmad Solihin
atau Muhammad Nuruddin.
Tapi nama calon Al-Mahdi dari Yaman ini ialah NASSER.
Memang tidak cocok, maka sebagai jalan mudah, terus dikatakan yang hadith-hadith
berkenaan sebagai palsu. Tutup cerita. Katanya, Allah yang beritahu hadith mana
palsu dan yang mana yang tidak. Satu cara mudah untuk menguasai minda para
penyokong.
Secara tidak langsung, NABI MUHAMMAD BERTEGAS
MENGATAKAN : “LIHATLAH NAMANYA.” Nasser Mohamed dan pengikut-pengikutnya pula
mengatakan : “Jangan lihat namanya.” Siapa
yang kita mahu ikut?
Saya memandang bahagian ini mengurangkan
kemungkinan Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi.
2.11
PLANET SIJJIL
Nasser Mohamed cuba menunjukkan kebolehannya
mentafsir ayat-ayat Al-Quran. Dengan
slogan “LIHAT ILMUNYA, BUKAN NAMANYA”, kononnya Nasser Mohamed hebat dalam
merungkai misteri-misteri di dalam Al-Quran. Sekarang kita hendak melihat
sejauhmana ilmunya.
Nasser Mohamed Al-Yamani menghuraikan ayat
berikut :
“Maka ketika keputusan Kami datang,
Kami menjungkirbalikkan negeri kaum Lut, dan kami hujani mereka dengan batu
daripada SIJJIL (tanah yang terbakar).” (Hud :
82)
Perkataan “sijjil” pada ayat tersebut ditafsir
oleh Nasser Mohamed sebagai Planet Sijjil, atau nama lainnya Planet Saqar, atau
nama yang lebih dikenali ramai iaitu PALNET NIBIRU, atau Planet X. Oleh itu
kaum Nabi Lut yang mengamalkan seks sejenis dimusnahkan Tuhan dengan hujan batu
berapi daripada Planet Sijjil/Nibiru/Saqar/Planet X kerana ketika itu Nibiru
sedang melintas berhampiran bumi.
Nasser Mohamed percaya Sijjil/Nibiru
menziarahi kita setiap 4,166 tahun (tapi kajian yang popular mengatakan setiap
3,600 tahun). Maksudnya Sijjil/Nibiru pernah datang pada zaman Nabi Lut.
Berdasarkan waktunya, nampak memang ada kaitan yang bagus antara kemusnahan
kaum Lut dengan Sijjil/Nibiru kerana saya juga berkeyakinan yang zaman Nabi Lut
dan bapa saudaranya iaitu Nabi Ibrahim adalah sekitar 4,000 tahun yang lalu
(2,000 SM). Bahagian ini mengukuhkan dakwaan Nasser Mohamed.
Kini selepas 4,000 tahun, Sijjil/Nibiru akan
melawat kita lagi dan dijangkakan pada tahun 2012. Tapi…. selepas memetik ayat
ke-80 dari Surah Hud, Nasser Mohamed cuba mengukuhkan hujahnya dengan
meletakkan ayat berikut :
“(Burung-burung Ababil) yang melempari
mereka (tentera bergajah Abrahah) dengan batu daripada SIJJIL (iaitu Planet
Nibiru).” (Al-Fiil:4)
Nasser mengharapkan agar perkataan “sijjil”
dalam ayat ini membantunya. Malangnya……. ayat ini berperanan sebaliknya. Allah
membantu kita apabila ayat yang digunkan oleg Nasser memakan dirinya sendiri.
Kita sedia maklum yang tentera bergajah
Abrahah dimusnahkan dengan sijjil pada Tahun Gajah, tahun lahirnya Nabi
Muhammad saw iaitu sekitar 571 M. Ada Planet Nibirukah melintasi bumikah pada
571 M itu? Pastinya tidak ada. Bahkan Nasser sendiri percaya Nibiru datang
4,166 tahun sekali. Jadi, SIJJIL apa yang memusnahkan tentera bergajah Abrahah?
Yang pasti, Sijjil pada 571 M itu bukannya
Nibiru. Jadi, atas sandaran apa Nasser mengatakan SIJJIL itu ialah Planet
Nibiru? Kan sudah ada DUA SIJJIL sekarang? Tidakkah nanti akan dikatakan orang
: “Begini rupa-rupanya cara ‘Al-Mahdi’ mentafsir Quran…..”
Bahagian ini tentunya menjatuhkan saham Nasser
Mohamed daripada menjadi Al-Mahdi.
3.0
MENILAI PEGANGAN ABDUL AZIZ MUHAMMAD NASHIR (PEMUDA BANI TAMIM)
3.1
BANI TAMIM.
Apakah maksud ‘Pemuda Bani Tamim’? Apakah
kaitannya dengan Bani Tamim? Allah tentunya tidak akan secara sia-sia
menisbahkan Sang Pemuda kepada Bani Tamim. Tentu ada kaitannya. Jika tidak,
tentu Allah akan menyebutnya sebagai ‘Pemuda’ sahaja ataupun dinisbahkan-Nya
kepada yang lain. Lagipun, setakat yang saya temui, sebutan “Pemuda Bani Tamim”
hanya ada sekali, itu pun dalam hadith yang tidak kukuh.
Abdul Aziz yang mengakui dirinya sebagai Pemuda
Bani Tamim tidak pula menjelaskan hubungannya dengan Bani Tamim kepada kita.
Adakah ia bermakud pemuda itu berketurunan Bani Tamim? Jika benar, Abdul Aziz
mestilah memaparkan salasilahnya yang jelas sehinggalah bertemu dengan seorang
lelaki dari Bani Tamim. Sekurang-kurangnya Abdul Aziz hendaklah menjelaskan
kaitan dirinya dengan Bani Tamim.
Namun sehingga kini, Nasser Mohamed atau Abdul
Aziz masih belum berjaya menjelaskan hal ini. Bukankah sepatutnya sedari awal
pengakuan lagi mereka dengan mudahnya akan menjelaskan hal ini apabila diminta?
Jika diterangkannya sekarang atau pada masa akan datang pun, ia sudah dikira
lewat dan memang akan memberi impak kepada kredibiliti dakwaannya sebagai
pemuda Bani Tamim.
“Akan keluar dari sulbi ini
(keturunanku) seorang pemuda yang akan memenuhi bumi ini dengan keadilan (iaitu
Al-Mahdi). Maka apabila kamu meyakini yang demikian itu, hendaklah kamu
bersama-sama Pemuda Bani Tamim. Sesungguhnya dia datang dari Timur dan dialah
pemegang panji-panji Al-Mahdi.” (Thabrani)
Namun sefaham saya, hadith ini bukanlah hadith
yang kukuh. WaAllahua’lam. Jadi kewujudan Pemuda Bani Tamim itu sendiri bukanlah
kisah yang kuat untuk kita percayai. Saya memandang bahagian ini mengurangkan
kemungkinan Abdul Aziz sebagai Pemuda Bani Tamim.
3.2
MALAM MASJIDIL HARAM
Ketika diri Abdul Aziz dimasuki oleh sesuatu (yang
kemudiannya diyakininya sebagai Allah) di Makkah, dia berlari ke Masjidil Haram
pada pukul 1 pagi untuk mendapatkan bantuan, tetapi tidak ada sesiapa di
Masjidil Haram ketika itu. Benarkah di Masjidl Haram TIDAK ADA SEORANG MANUSIA
PUN pada pukul 1 pagi?
Para pembaca yang pernah pergi ke Makkah di luar musim haji
tentu tahu suasana tengah malam di Masjidil Haram. Bahkan ramai juga orang
Malaysia yang tinggal di Makkah. Mereka boleh bercerita kepada kita tentang
suasana di Masjidil Haram.
Saya memandang bahagian ini mengurangkan lagi
kemungkinan Abdul Aziz sebagai Pemuda Bani Tamim.
3.3
BERHENTI KALA AZAN SUBUH
Sesuatu (yang diyakininya sebagai Allah) yang
masuk ke dalam badannya itu membuatkan Abdul Aziz berasa sakit, dan sesuatu itu
berkata-kata kepada hatinya “A-Qiamah” berulang kali. Keadaan itu berterusan
sehinggalah ke waktu fajar. Apabila azan Subuh berkumandang, sesuatu itu
berhenti berkata-kata walaupun sakitnya masih ada.
Sepanjang pengalaman saya merawat orang (saya
seorang mu’allij), biasanya yang berhenti membisik atau berkata-kata pada
pesakit kala azan dikumandangkan tidak lain ialah jin. Dalam kes Abdul Aziz
ini, tak tahulah saya. Tapi kuat hati saya mengatakan sesuatu itu tidak lain
ialah syaitan dari kalangan jin yang amsuk ke dalam tubuh yang lemah, seperti tubuh
Abdul Aziz itu.
Saya memandang bahagian ini merudumkan lagi
kemungkinan Abdul Aziz sebagai Pemuda Bani Tamim.
3.4
TSUNAMI DAN JIBRIL
Suatu ketika Abdul Aziz menutup matanya atas
arahan sesuatu yang masuk ke dalam dirinya (iaitu Allah). Ketika itu dia
terlihat lembaga yang sangat besar bersayap MEMUKUL AIR LAUT dengan sayapnya sehingga
air laut bergelombang sedemikian hebatnya. Makhluk besar itu tidak lain ialah
Malaikat Jibril. Kemudian Jibril dengan pantas naik ke langit. Gambaran ini kononnya
terbukti apabila pada tahun 2004 berlaku tsunami.
Di sini ada permasalahan. Jika benar makhluk
itu Jibril dan perbuatannya itu mengakibatkan tsunami, tentunyaakan Jibril menikamkan sayapnya atau MEMUKUL
SAYAPNYA KE DASAR LAUTAN, bukannya ke air laut. Hal ini kerana kita sedia
maklum bahawa tsunami itu berlaku hasil GELINCIRAN BUMI DI DASAR LAUT, bukannya
air laut bergelombang tiba-tiba kerana ribut taufan atau hentakan sesuatu. Gelinciran
bumi di dasar lautan itu telah menghasilkan jurang lalu ia menarik air lautan
masuk. Kemudian air lautan terpukul keluar kembali lalu menghasilkan ombak
besar yang kita kenali sebagai tsunami.
Maksudnya di sini, perlakuan makhluk besar
yang dikatakan Jibril itu tidak bersesuaian dengan sebab-musabab kejadian tsunami.
Nampaknya calon Pemuda Bani Tamim ini tidak ada ilmu tentang kejadian tsunami
tempoh hari, sehingga dipercayainya tsunami berlaku kerana kocakan air laut.
Tentang makhluk besar yang disangkanya
Malaikat Jibril dalam khayalannya itu, hal itu bukan sesuatu yang aneh kerana
memang ada ajaran sesat yang berkemampuan menampakkan gambaran seperti itu. Malahan
ajaran Axxx Pxxx di Malaysia dapat memanggil Jibril (kononnya) yang rupanya
sama seperti yang dilihat oleh Abdul Aziz secara jaga bukan secara khayalan.
Axxx Pxx dan orang-orang kanannya boleh melihat dan berdialog secara terus
dengan Jibril (kononnya) yang datang dengan rupa asalnya. Hebat lagi Axxx Pxx
berbanding Abdul Aziz.
Baru melihat Jibril (kononnya) secara
gambaran, sudah berani mengaku dirinya Pemuda Bani Tamim. Ajaran-ajaran sesat
lain malah boleh bertemu Jibril (kononnya) secara langsung dalam rupanya yang
asli. Mereka melihatnya secara beramai-ramai lagi. Saudara Abdul Aziz,
janganlah mudah terpedaya dengan syaitan.
Ustaz dan ustazah suami isteri lulusan Timur
Tengah pun terpedaya dan ‘melutut menyembah’ Axxx Pxx, oranng awam di luar sana
tentunya lebih mudah diperdaya oleh orang-orang seperti Nasser Mohamed dan
Abdul Aziz.
Fikirlah tuan-tuan, kali pertama Nabi Muhammad
saw melihat Jibril dalam rupa asalnya, baginda terus jatuh pengsan kerana
sedemikian hebatnya rupa Malaikat Jibril. Tapi Abdul Aziz yang kali pertama
melihat ‘Jibril’, keadaan dirinya biasa-biasa sahaja. Hebat lagi Abdul Aziz
berbanding Nabi Muhammad.
Saya memandang bahagian ini mengurangkan lagi
kemungkinan Abdul Aziz sebagai Pemuda Bani Tamim. Keputusan peribadi saya,
khayalan Abdul Aziz itu bukanlah Malaikat Jibril dan tidak ada kena-mengena
dengan tsunami yang melanda Sumatera.
3.5
WARNA NERAKA
Abdul Aziz yang mengaku dirinya Pemuda Bani
Tamim pernah bermimpi melihat manusia diseksa dengan api yang BERWARNA MERAH
BARA. Dia yakin yang dilihatnya ialah neraka. Mimpinya ini djadikan antara
hujahnya sebagai Pemuda Bani Tamim.
Yang jelas, yang dilihatnya itu bukan neraka,
kerana warna neraka ialah hitam dan gelap. Orang yang pernah berada di
tengah-tengah kebakaran di dunia ini pun mengatakan mereka berada di dalam keadaan
hampir-hampir gelap di tengah-tengah api itu. Apatah lagi di tengah-tengah api
neraka.
Buktinya :
“Apakah kamu fikir warnanya (neraka)
merah seperti api yang ada pada kamu ini? Sesungguhnya WARNAYA LEBIH HITAM
daripada minyak hitam/tar.” (Imam Malik)
Buktinya lagi :
“Dinyalakan api 1,000 tahun sehingga
ia menjadi merah. Kemudian dinyalakan 1,000 tahun hingga menajdi putih.
Kemudian dinyalakan 1,000 tahun lagi sehingga menjadi HITAM. Maka sekarang
warnanya hitam seperti malam yang gelap gelita.”
(Turmizi)
Lagi :
“Adapun neraka itu GELAP-GELITA. Tidak
ada lampu untuk meneranginya, kecuali (yang ada hanyalah) api yang
bernyala-nyala.” (Turmizi)
Riwayat-riwayat di atas saling menguatkan
tentang ehwal neraka yang hitam dan gelap.
Nampaknya calon Pemuda Bani Tamim ini tidak
punya ilmu tentang neraka, sehinggakan yang bukan neraka disangkakannya neraka.
Benarkah sebegini taraf ilmu pemegang panji-panji Al-Mahdi?
Dari itu, bahagian ini juga saya pandang
memang menjatuhkan lagi kredibiliti Abdul Aziz untuk menjadi Pemuda Bani Tamim.
3.6
KEKUATAN TUBUH DAN JIWA
Dalam mimpi melihat tempat yang disalah
sangkanya sebagai neraka itu, Abdul Aziz berasa ADA SESUATU YANG MASUK KE DALAM
DIRINYA. Kemasukan benda itu membuatkan bahagian dadanya berasa sakit. Benda
itu berkata-kata kepada hatinya tanpa henti.
Kemudian Abdul Aziz terjaga, namun benda itu
masih ada dalam dadanya dan dadanya masih sakit. Benda itu masih terus
berkata-kata. Dia tidak tentu arah lalu berlari ke Masjidil Haram untuk
mendapatkan bantuan. Tidak ada seorang pun di Masjidil Haram pada pukul 1 pagi?
Memang pelik.
Keadaan itu berterusan sehinggalah tiba waktu
Subuh. Apabila azan Subuh berkumandang, benda itu pun berhenti berkata-kata di
dalam dadanya. Nampaknya ia takut atau terkesan dengan azan Subuh. Dipendekkan
cerita, benda itu tidak lain ialah ALLAH! Begitulah kepercayaan Abdul Aziz,
Nasser Mohamed dan para pengikut mereka.
Saya biasa melakukan kerja-kerja seorang
mu’allij (perawat perubatan Islam yang lebih menumpu kepada kaedah Tibbun
Nabawi, tradisional dan alternatif). Kes seperti yang dialami oleh Abdul Aziz
memang biasa kami temui. Ia tidak lain ialah kemasukan jin ke dalam badan.
Jin itu MENGAKU ALLAH? Bukan sesuatu yang
menghairankan. Jin-jin jenis inilah yang biasa masuk ke dalam tubuh penganut
agama Hindu lalu mengaku sebagai Siva (yang Tuhan), Kali (yang juga Tuhan), Batara
Guru (Tuhan juga) dan lain-lain. Ia bukan setakat boleh berbicara kepada tuan
punya tubuh yang dimasukinya, bahkan kepada orang-orang lain di sekeliling tuan
tubuh itu. Lagi hebat daripada pengalaman Abdul Aziz. Orang-orang Hindu percaya itu memang Tuhan
sebenar.
Jin jenis ini jugalah yang masuk ke dalam
badan sebahagian penganut agama Tao/Buddha lalu mengaku sebagai Tai Shang Lao
Jun (Tuhan), Ban Ku Shi (Tuhan juga), Huang Ti (Tuhan juga), Kuan Yin (dewi)
dan sebagainya. Penganut agama Kristian tidak terkecuali. Banyak kes berlaku di
mana benda dalam badan manusia mengaku sebagai Jesus Christ (Tuhan), Marie
(Maryam), Roh Kudus (Tuhan) dan lain-lain. Dan mereka betul-betul percaya
itulah Tuhan sebenar, yang berbicara dari dalam tubuh manusia.
Jin-jin yang memainkan peranan seperti ini
jenis yang sangat licik. Jumlah mereka mungkin tidak ramai, tapi punya
kedudukan/pangkat tinggi di sisi raja mereka iaitu Iblis. Jin jenis inilah yang
pernah cuba menyesatkan Syeikh Abdul Qadir Jilani, tapi ia mencuba dari luar
tubuh kerana perisai Syeikh Abdul Qadir Jilani kukuh, tak boleh tembus masuk.
Jin ini jugalah yang berjaya menyesatkan Barsisa si ahli ibadah, yang juga
dilakukannya dari luar tubuh kerana ia tak berupaya menembusi tubuh Barsisa. Apabila
JIN ITU BOLEH MASUK DENGAN MUDAH KE DALAM DADA ABDUL AZIZ malah menyakitkannya,
nampak sangat betapa lemahnya calon Pemuda Bani Tamim kita. Perisai diri sudah tembus pun masih berkhayal mahu
menjadi pemegang panji-panji Al-Mahdi. Awal-awal sudah tewas kepada syaitan,
macam mana bung? Kalau diri kuat, jin jenis itu tak mungkin dapat masuk. Jin
itu pun pandai, dia pilih tubuh dan jiwa yang lemah, agar mudah dikuasainya.
Cuba tuan-tuan tengok gambar Abdul Aziz yang
beredar. Walaupun dia cuba memberikan ‘pose’ yang menarik hati, berusaha untuk
memberikan senyuman memikat, dari sudut pandang seorang mu’allij (yang ilmu
saya tidaklah banyak pun), jelas nampak DIA SEORANG YANG SEDANG SAKIT. Tubuh
dan dirinya tidak sihat sebenarnya. Dia tak dapat menyembunyikan masalah
kesihatan jasmani dan rohaninya daripada saya dengan ‘pose’ sebegitu. Sebab itu
dalam ajaran Islam, sangat digalakkan agar pihak lelaki melihat muka dan tapak
tangan wanita yang hendak dipinangnya terlebih dahulu. Hal ini kerana pada muka
dan tapak tangan si wanita sudah ada pelbagai petunjuk tentang keadaan diri si
wanita, tidak perlu melihat bahagian-bahagian tubuh yang lain.
Cuba para pembaca tunjukkan gambar Abdul Aziz
itu kepada orang-orang yang ahli dalam hal ini (saya tidak ahli, cuma tahu
sedikit daripada ilmu itu yang lebih luas), saya yakin, mereka akan mengatakan
yang Abdul Aziz sebenarnya sedang sakit jasmani dan rohani juga. Sebaiknya
Abdul Aziz dibawa berubat. Jangan pergi kepada seorang sahaja, biar kepada beberapa orang perawat. InsyaAllah dia boleh
disembuhkan.
Saya cuba juga ‘scan’ dari jarak jauh
gambar-gambar Nasser Mohamed si Al-Mahdi, tapi gagal dapatkan apa-apa yang
kukuh untuk dikongsi.
Hebatnya Abdul Aziz, ALLAH MASUK KE DALAM
DIRINYA dan berkata-kata secara langsung kepada dirinya. Nabi Muhammad sendiri
tidak begitu melainkan melalui perantaraan Malaikat Jibril. Kalah Nabi Muhammad
dengan Abdul Aziz! Bahkan semua nabi kalah kepadanya kerana Tuhan sendiri masuk
ke dalam dirinya.
Pada saya, bahagian ini tentunya merudumkan
nilai Abdul Aziz untuk menduduki jawatan Pemuda Bani Tamim.
3.7
MEREKA YAKIN ALLAH TERPENGARUH DENGAN
TEMPAT, ARAH, SEMPADAN, TEPI, BATAS,
POSISI
Antara Allah dengan tempat, yang mana ada
terlebih dahulu? Tentulah Allah, kerana Dia sudah SEDIA ADA sejak azali. Tidak
ada sesuatu apa pun yang mendahuluinya. Bahkan tidak ada suatu apapun yang wujud
sekaligus dengan wujud Allah, kerana Dia sudah SEDIA ADA.
“ALLAH YANG TERAWAL dan yang terakhir.”
(Al-Hadid : 3)
Tempat?
Tempat, arah, sempadan, tepi, batas dan posisi
semuanya wujud kemudian daripada Allah. Semuanya diciptakan, semuanya makhluk. Hal
ini kerana semua itu TIDAK SEDIA ADA. Semuanya pada asalnya tidak ada. Selepas
diciptakan, barulah semuanya ada. Bahkan Allahlah yang menciptakan semua itu.
Diciptakan-Nya semua itu daripada tidak ada kepada ada.
Sebelum adanya tempat dan lain-lain itu, Allah
sudah sedia ada. Maksudnya Allah sudah sedia wujud tanpa bertempat, arah,
sempadan, tepi, batas dan posisi. Dan kita sedia maklum, yang ALLAH TIDAK
PERNAH BERUBAH. Mustahil Dia mengalami sebarang perubahan. Sekiranya Allah
mengalami perubahan walaupun satu, maksudnya itu bukan Allah, tetapi makhluk.
Allah tidak mungkin terpengaruh dengan perubahan. Apa sahaja yang mengalami
perubahan bukanlah Allah, tetapi makhluk. Allah tidak pernah berubah.
“Segala sesuatu pasti rosak (mengalami
perubahan) melainkan WajahNya.” (Al-Qasas : 88)
Sebagaimana keadaan Allah sebelum Dia menciptakan
makhluk, sebegitulah keadaanNya sekarang, dan begitulah keadaanNya
selama-lamanya. Dia kebal daripada sebarang perubahan. Jika sebelum menciptakan
makhluk Allah tidak terpengaruh dengan tempat, maka selepas Dia menciptakan
makhluk pun Dia tetap tidak bertempat. Jika kita katakan bahawa selepas
menciptakan makhluk (termasuklah tempat) Dia mengalami perubahan, maka itu
bukanlah Allah kerana Zat Allah mustahil berubah.
Kesimpulannya, Allah TIDAK PERNAH TERPENGARUH
dengan tempat, arah, sempadan, tepi, batas dan posisi. Jika ada orang menyembah
sesuatu yang bertempat, berarah, bersempadan, bertepi, berbatas dan berposisi,
tidak syak lagi yang orang itu sebenarnya sedang menyembah makhluk, bukannya
menyembah Allah. Apabila dia menyembah makhluk, rosaklah aqidahnya.
Allah = tidak dipengaruhi oleh tempat, arah,
sempadan, tepi, batas dan posisi.
Makhluk = semua terpengaruh dengan tempat,
arah, sempadan, tepi, batas dan posisi.
Maksudnya Allah tidak sama langsung dengan
dengan mana-mana makhluk.
“Tidak ada sesuatu pun yang serupa Dia.”
(Asy-Syura : 11)
Mari kita lihat betul-betul siapa yang
disembah, yang dinobat sebagai Tuhan, yang menjadi Ilah kepada Nasser Mohamed,
Abdul Aziz dan para pendukung mereka.
Daripada tulisan-tulisan sebelum ini, kita
sedia faham yang ada SESUATU masuk ke dalam diri Abdul Aziz hinggakan dia
berasa sakit, dan benda itu berkata-kata di dalam dirinya. Kita petik tulisan
berkaitan :
“Kemudian
ibunya (ibu kepada Abdul Aziz) bertanya kepadanya (Abdul Aziz) : “Kenapa kamu
nak (anak)? Ada apa denganmu?” Dia menjawab : “Ada SESUATU YANG MASUK DALAM
DADAKU dengan melafazkan : “Alqiyamah, Alqiyamah.”
Kemudian SESUATU yang masuk ke dalam badannya
itu berkata :
“Kamu
adalah CUCU (keturunan) NABI IBRAHIM yang membangun Ka’abah. Dia (Nabi Ibrahim)
membangun Ka’abah ini UNTUKMU.”
Hebat! Abdul Aziz tiba-tiba menjadi cucu Nabi
Ibrahim. Adakah cerita tentan cucu Nabi Ibrahim di akhir zaman ini dalam
Al-Quran dan hadith? Lebih hebat lagi, Nabi Ibrahim membina Ka’abah itu adalah
untuk Abdul Aziz! Dalam Quran, adakah kisah yang mengatakan Nabi Ibrahim
membina Ka’abah itu untuk Abdul Aziz yang akan datang pada akhir zaman nanti?
Kemudian Abdul Aziz dinampakkan satu makhluk
besar bersayap yang memukul air laut yang diyakininya sebagai Malaikat Jibril.
Terjadi lagi dialog antara Abdul Aziz dengan SESUATU yang masuk ke dalam
dirinya:
“Jika
(yang bersayap) itu adalah Jibril, maka siapakah engkau (yang sedang berada
dalam diriku ini)?” Di sinilah SESUATU yang memasuki dirinya menjawab : “AKULAH
ALLAH YANG MAHA SUCI DAN AGUNG, TUHANMU DAN TUHAN SEMESTA ALAM.”
Allahu Akbar! Apabila SESUATU itu BERTEMPAT
dalam diri Abdul Aziz dan berkata-kata dari ARAH dalam dirinya, maka tidak ada
dolak-dalik lagi SESUATU itu memang dipengaruhi oleh tempat, arah, sempadan, tepi,
batas dan posisi. Maka SESUATU yang dipercayainya sebagai Allah itu jelas-jelas
bukan Allah, tetapi MAKHLUK YANG SEDANG MENGAKU SEBAGAI ALLAH!
Abdul Aziz, Naser Mohamed dan seluruh pengikut
mereka percaya sepenuh hati memang itu Allah. Maksudnya….. mereka tidak
menyembah Allah tetapi makhluk, yang mereka sangkakan makhluk itu sebagai Allah. Tuhan mereka bukan Allah tetapi
makhluk. Ilah mereka bukan Allah tetapi makhluk. Hal ini kerana Allah tidak
terpengaruh dengan tempat, arah, sempadan, tepi, batas dan posisi. Tapi SESUATU
dalam tubuh Abdul Aziz itu dipengaruhi oleh tempat, arah, sempadan, tepi, batas
dan posisi.
Layakkah mereka yang berIlahkan/berTuhankan
SESUATU yang bertaraf makhluk itu menjadi Al-Mahdi, Pemuda Bani Tamim, imam
kepada Nabi Isa, pemegang panji-panji hitam dari Timur, penyelamat umat dan
agama Islam…….?
Orang-orang yang terpengaruh dengan ajaran
Nasser dan Abdul Aziz sebenarnya mengikut secara bertaqlid buta. Mereka sendiri
tidak tahu apa yang sedang mereka anut. Bahkan Abdul Azizi sendiri begitu.
“Dan
kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan sahaja.
Sesungguhnya persangkaan itu tidak mengandungi sedikit pun kebenaran.”
(Yunus : 36)
“Mereka tidak mempunyai pengetahuan
sedikit pun tentang itu, mereka tidak lain hanyalah mengagak-agak belaka.”
Az-Zukhruf : 40)
Abdul Aziz baru bermimpi melihat (sesuatu yang
disangkakannya) Jibril memukul air laut, sudah berasa dirinya Pemuda Bani
Tamim. Padahal ada satu ajaran sesat di Malaysia yang guru dan para pengikut
kanannya boleh mengundang dan berdialog dengan (sesuatu yang mereka dakwa
sebagai) Jibril dalam bentuk asalnya lebih kurang sama seperti yang dilihat
oleh Abdul Aziz, secara jaga, bukan secara mimpi. Hebat lagi juga ajaran sesat
Lia Eden. Pengalaman Abdul Aziz dengan
Jibril (kononnya) tidak sehebat pengalaman Lia Eden dan para pengikutnya dengan
Jibril (kononnya).
Satu perkara lagi, terserlah dustanya Nasser
Mohamed itu. Kononnya mahir mentafsir Quran kerana tafsirnya diajar oleh Allah.
Jika benar, mengapa dia gagal mentafsir apa benda yang masuk ke dalam dada
Abdul Aziz? Tidka sukar untuk mengetahui apa yang Abdul Aziz katakan ‘SESUATU’
itu kerana ‘SESUATU’ itu sudah diterang dengan setarang-terangnya dalam
Al-Quran. Malangnya Nasser tidak punya kemahiran mentafsir. Mari kita lihat apa
kata Quran tentang ‘SESUATU’ yang masuk ke dalam dada manusia dan bersuara di
dalamnya. Surah An-Naas menyatakan :
“YANG BERSUARA KE DALAM DADA MANUSIA.
(Iaitu syaitan-syaitan) dari kalangan jin dan manusia.”
(An-Naas : 4-5)
Makhluk-makhluk itulah yang masuk ke dalam
dada Abdul Aziz dan bersuara di dalamnya. Mereka boleh mengaku siapa sahaja
baik sebagai Tuhan, Jibril, Syeikh Abdul Qadir Jilani, Nabi Muhammad, Jesus
Christ, Krishna, Boddhidhrama dan sebagainya. Alangkah mudahnya tertipu
manusia. Dan… bagaimana Si Nasser raja tafsir itu gagal mentafsirkan Surah
An-Naas?
3.8
SYAFAAT NABI
Menurut ajaran Nasser Mohamed, sesiapa yang
percaya bahawa di akhirat nanti ada syafaat Nabi Muhammad, orang itu syirik.
Tulis Abdul Aziz yang mengaku Pemuda Bani
Tamim :
“Siapa saja
yang meyakini bahawa ada shafa'at Nabi kelak di akhirat maka dia telah shirik.”
4.0
PERSOALAN-PERSOALAN SAMPINGAN
Persoalan-persoalan ini timbul dalam kalangan
orang ramai yang baru mendapat tahu tentang Nasser Mohamed dan Abdul Aziz. Saya
akan cuba memberi penjelasan setakat yang termampu, insyaAllah.
4.1
JANGGUT DAN SERBAN
Antara persoalan yang dikemukakan kepada saya
ialah… bukankah sepatutnya Al-Mahdi dan Pemuda Bani Tamim memperjuangkan sunnah
Nabi Muhammad kerana mereka akan menjadi contoh dan ikutan umat manusia akhir
zaman? Mengapa mereka tidak mengambil berat tentang sebahagian sunnah Nabi Muhammad iaitu
memelihara janggut dan berserban?
Jawapan saya, sudah sepatutnya begitulah. Sepatutnya
merekalah yang paling atas dalam memperjuangkan sunnah-sunnah Rasulullah baik
sunnah yang besar-besar, yang kecil-kecil mahupun yang seni-seni. Kalau imam
dan pembantu kanannya sendiri sudah tidak memperjuangkan sunnah, bagaimana
dengan orang ramai? Jika bukan mereka yang mencontohkan, siapa lagi?
Orang lelaki awam mencangkul rumput di depan
rumah di tepi jalan tanpa memakai baju, tidak ada yang ganjil. Tapi kalau ulama
besar dengan sengaja berbuat demikian, nampak buruk dari segi adabnya, sekalipun
tidak berdosa pada hukumnya.
Begitu juga dengan janggut dan serban, atau
sekurang-kurangnya penutup kepala berupa kopiah dan lain-lain. Orang awam tidak
berjanggut dan berserban, itu perkara biasa. Lagi pun janggut dan serban
bukannya diwajibkan. Tapi kalau ulama besar dengan sengaja tidak berjanggut dan
berserban, kurang sedikit kedudukannya dari sudut adab. Kalau ulama pun sudah
sebegitu, bagaimana pula dengan Imam Mahdi dan Pemuda Bani Tamim? Berdasarkan
gambar-gambar yang beredar, nampaknya Nasser Mohamed dan Abdul Aziz tidaklah
menjadikan janggut dan serban sebagai salah satu ‘pakaian diri’ mereka.
“Berbezalah kamu daripada orang-orang
musyrik, peliharalah janggut dan cukurlah misai.”
(Bukhari, Muslim)
“Cukurlah misai dan peliharalah
janggut.” (Bukhari, Muslim)
“Berbezalah kamu dengan orang-orang
musyrik, kerana mereka mencukur janggut dan memanjangkan misai.”
(Muslim)
Sila lihat gambar-gambar Nasser Mohamed. Ada
ketika dia memotong janggutnya sehingga begitu pendek dan menyimpan misai. Nampaknya
amalan Nasser Mohamed tidak seiringan dengan amalan dan perintah Nabi Muhammad.
Bagi Abdul Aziz pula, terus licin.
“Kami diperintahkan supaya mencukur
misai dan memanjangkan janggut.” (Muslim)
“Kamu peliharalah janggut dan
potonglah misai, dan janganlah kamu mencontohi Yahudi dan Nasrani.” (Ahmad)
“Sesiapa yang tidak memotong misainya,
dia bukanlah daripada golongan kami.” (Turmizi)
Nampaknya Nasser Mohamed ‘bukan dari golongan
kami’ kata Nabi Muhammad.
“Sepuluh perkara termasuk fitrah –
memotong misai, memelihara janggut….” (Muslim)
“Janganlah kamu mencontohi orang-orang
asing, biarkanlah janggut kamu panjang.”
(Al-Bazzar)
“Disebabkan orang-orang Majusi
membiarkan misai dan mencukur janggut mereka, maka berbezalah kamu daripada
mereka, kamu ambillah misai dan biarkanlah janggut kamu panjang.”
(Ibnu Hibban)
“Sesunggguhnya orang-orang musyrik itu
memelihara misai mereka dan mencukur janggut mereka. Oleh sebab itu berbezalah
kamu daripada mereka, dengan memelihara janggut dan memotong misai.”
(Al-Bazzar)
Kesimpulannya, kesemua riwayat di atas saling
menguatkan dari segi temanya. Oleh kerana hadith-hadith ini tidak selaras
dengan diri Nasser Mohamed dan Abdul Aziz, bukanlah sesuatu yang luar biasa
jika selepas ini mereka akan katakan hadith-hadith ini ialah hadith-hadith
palsu.
Saya memandang bahagian ini mengurangkan
kemungkinan Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi dan Abdul Aziz sebagai Pemuda Bani
Tamim.
4.2
DAJJAL
Himpunan persoalan yang dikemukakan, yang
berkaitan dengan Dajjal. Soalan-soalan ini ada yang secara lisan dan ada yang
dalam bentuk bertulis. Saya susun semula menggunakan perkataan-perkataan saya
sendiri untuk memudahkan pemahaman.
S - Adakah Nasser Mohamed itu Dajjal?
J – Saya tidak tahu. Boleh jadi ya, boleh jadi
bukan. Tapi secara peribadi, setakat ini saya tidak nampak dia sebagai Dajjal. Dia
hanyalah orang biasa yang mengaku sebagai Al-Mahdi.
S – Ada kemungkinan tak Nasser Mohamed ialah
Dajjal memandangkan dia berambut keriting, berasal dari Yaman dan Abdul Aziz
berasal dari sebuah pulau iaitu Pulau Lombok?
J – Langkah pertama, kita huraikan maksud
soalan-soalan yang saya rangkumkan di atas. Berambut keriting ialah salah satu
ciri Dajjal. Laut Yaman ialah tempat di mana sahabat Nabi iaitu Tamim Ad-Dari
mula belayar. Dalam pelayaran itu dia terjumpa Dajjal di sebuah pulau. Pulau
Lombok pula cuba dikaitkan dengan pulau tempat Dajjal itu berada pada zaman
Rasulullah itu.
Jawapan saya, mungkin bukan.
Perkaitan-perkaitan yang cuba dibuat masih sangat lemah, belum boleh dijadikan
hujah.
S – Betulkah anda berjaya menulis sedemikian
panjang tentang Nasser dan Abdul Aziz selepas membaca Doa Anti Dajjal? Bukankah
ini menunjukkan dia Dajjal?
J – Ceritanya begini……. Ketika mula-mula
menulis tentang Nasser dan Abdul Aziz, saya memang kekurangan idea. Namun begitu,
saya berusaha juga mengumpul perkataan demi perkataan. Kemudian, secara
kebetulan saya terjumpa Doa Anti Dajjal di internet dan datang kemahuan yang
sungguh kuat agar saya membacanya. Sebenarnya doa ini memang sudah lama saya
ketahui, tapi tidak menjadi amalan saya kerana saya sudah punya amalan harian
berupa Amalan Ikhtiar Muslim (yang bersesuaian dengan seorang mu’allij) susunan
saya sendiri untuk pagi, petang dan malam, dan Zikir Harian Imam Al-Ghazali
sebagai tambahan.
Tapi memang benar. Selepas membaca doa itu,
tiba-tiba idea datang mencurah-curah. Banyak benda yang saya tidak terfikir
tiba-tiba menderu-deru masuk. Sehingga sekarang (11 Ogos 2012), tulisan ini
sudah menjangkau 8,000 patah perkataan. Saya menjangkakan ia akan pergi sejauh
15,000 perkataan apabila siap sepenuhnya kelak. Silap-silap lebih daripada itu.
Doa yang saya terbaca itu ialah :
“Ya Allah, aku berlindung dengan
Engkau dari seksaan api neraka Jahannam, dan dari seksa kubur, dan dari fitnah
ketika hidup dan fitnah setelah mati, dan juga aku berlidung daripada kejahatan
fitnah Al- Masih Dajjal.” (Muslim)
Doa ini sesuai dibaca dalam solat selepas
bacaan tahiyyat akhir.
Ada satu lagi doa yang sehampir dengannya
iaitu :
“Ya Allah, aku berlindung dengan
Engkau daripada azab kubur, dan aku berlindung kepada-Mu dari fitnah Al-Masih
Dajjal…….” (Bukhari, Muslim)
Baiklah. Sungguhpun fikiran saya jadi lebih
terang selepas membaca doa anti-Dajjal, hal ini tidaklah membuktikan Nasser itu
Dajjal. Saya tidak fikir dia ialah Dajjal. Kita kena memahami bahawa fitnah
Dajjal itu besar lagi luas ertinya. Ia tidak semestinya perkara-perkara yang
dilakukan oleh tubuh Dajjal itu sendiri. Maka perkataan yang mungkin sesuai
kita gunakan, jika mahu dikaitkan juga dengan Dajjal, ialah apa yang diusahakan
oleh Nasser dan para pengikutnya mungkin salah satu daripada FITNAH DAJJAL,
bukannya Nasser itu sendiri Dajjal. WaAllahua’lam.
“Kiamat tidak akan berlaku, sehinggalah
dibangkitkan Dajjal-Dajjal pendusta, jumlah mereka hampir 30, semuanya MENGAKU
SEBAGAI UTUSAN ALLAH.” (Bukhari,
Muslim)
5.0 PERBEZAAN-PERBEZAAN ANTARA AL-MAHDI DAN NASSER
MOHAMED
Sekiranya benar Nasser
Mohamed itu Al-Mahdi yang tulen, pastinya kita akan mendapati begitu banyak
persamaan, bahkan 100% persamaan dengan Al-Mahdi yang dimaklumkan oleh
Rasulullah saw. Namun setelah kita memohon gerak daripada Allah, mengkaji dan
terus mengkaji, terlihat semakin banyak pula perbezaan antara Al-Mahdi dengan
Nasser Mohamed.
Di bawah adalah antara
perbezaan yang dapat kita perhatikan. (Atas tujuan perbandingan, Al-Mahdi yang
asli akan saya tulis sebagai Al-Mahdi, atau Al-Mahdi Ahli Sunnah wal Jamaah,
atau Al-Mahdi ASWJ, atau Al-Mahdi Sunni. Manakala Nasser Mohamed akan saya
tulis antaranya seperti Al-Mahdi Mazhab Nasseri, Al-Mahdi Nasseri, atau
Al-Mahdi An-Nasseri. Hal ini kerana Nasser Mohamed sendiri mengakui yang
dirinya dan para penyokongnya tidak bermazhab Ahli Sunnah wal Jamaah
(ASWJ/Sunni), Syiah, Salafi Wahhabi atau lain-lain. Maksudnya dia sudah
mengasaskan satu mazhab ad-diin yang baharu. Untuk memudahkan pemahaman, saya
namakan mazhab baharu ini sebagai Mazhab
Nasseri, atau Mazhab An-Nasseri, atau Aliran Nasseri. Ataupun sesuai juga
disebut Agama Nasseri).
Yang jelasnya,
perbezaan-perbezaan ini tentu saja akan menurunkan saham Nasser Mohamed untuk
ditabalkan sebagai Al-Mahdi oleh umat Islam.
5.1 NAMA
Nama Al-Mahdi ASWJ sebagaimana
yang diisyaratkan oleh Rasulullah saw ialah antara Ahmad, Muhammad, Ahmad bin
Abdullah, Muhammad bin Abdullah, Abu Abdullah Ahmad, Abu Abdullah Muhammad, Abu
Abdullah Ahmad bin Abdullah atau Abu Abdullah Muhammad bin Abdullah.
Nama Al-Mahdi kepada
Mazhab Nasseri ialah Nasser Mohamed.
5.2 NILAI MAHMUDAH
Al-Mahdi seorang yang
merendah diri dan tidak suka publisiti. Ketika hendak dibai’ah di Makkah pun
nanti dia berusaha untuk menolak sehinggalah dia diancam untuk dibunuh, barulah
dia bersedia memenuhi permintaan umat Islam.
Al-Mahdi Mazhab Nasseri
seorang yang suka akan populariti dan begitu giat mempromosikan dirinya. Dia
sering mangambil gambar dirinya yang cantik-cantik, dengan ‘posing’ ala seorang
artis dan menyebarkannya ke serata dunia. Sebelum dibai’ah di Makkah lagi pun
dia dan pengikutnya sudah sangat sibuk meminta akuan orang ramai.
5.3 JANGGUT DAN MISAI
Berseuaian dengan
isyarat-isyarat daripada Rasulullah saw, Al-Mahdi sebenar seorang yang memotong
misai, memanjangkan janggut dan memeliharanya.
Al-Mahdi Nasseri pula
seorang yang memelihara misai, memendekkan janggut dan sesekali memotongnya
sehingga begitu pendek sekali. Pemuda Bani Tamim bagi Mazhab Nasseri iaitu
Abdul Aziz pula langsung tidak memanjangkan dan memelihara janggut.
5.4 KETURUNAN RASULULLAH
Al-Mahdi berketurunan
Rasulullah dan jelas susur galur keturunannya. Dia boleh membentangkan
salasilah dirinya sehinggalah kepada Rasulullah dengan mudah. Kedudukannya
dalam salasilah itu dapat disahkan dengan mudah oleh para ahlul bait (keturunan
Rasulullah saw) yang ada pada zamannya.
Nasser Mohamed yang
mengaku sebagai Al-Mahdi tidak diketahui susur-galur keturunannya. Sudah
bertahun-tahun kemunculannya, salasilahnya masih gagal dibentangkan. Jadi,
kedudukannya memang tidak dapat disahkan oleh ahlul bait di seluruh dunia.
Abdul Aziz yang memegang jawatan sebagai pemuda Bani Tamim dalam Mazhab Nasseri
juga sudah lama membuat pengakuan, tapi masih gagal menunjukkan bukti
hubungannya dengan Bani Tamim untuk disahkan oleh keturunan Bani Tamim yang
juga sudah tersebar ke serata dunia hari ini.
5.5 AS-SUNNAH DAN AL-HADITH
Umumnya cerita tentang
Al-Mahdi tidak ada dalam Al-Quran tetapi banyak terdapat dalam as-sunnah iaitu
hadith-hadith. Oleh itu, apabila Al-Mahdi muncul, dia akan menyemarakkan lagi
hadith-hadith Nabi kerana pada hadith-hadithlah dirinya banyak disebutkan.
Al-Mahdi bagi Mazhab
Nasseri pula menolak begitu banyak hadith dan hanya berhujah menggunakan
ayat-ayat Al-Quran yang ditafsirkannya sendiri. Bahkan dia menolak sama sekali
banyak hadith sahih dan hasan, apatah lagi yang dhaif. Apabila sesuatu hadith
itu kelihatan tidak menunjukkan dirinya sebagai Al-Mahdi, akan dihukumnya
sebagai hadith palsu. Cara dia membuktikan kepalsuan sesuatu hadith itu pula
bukanlah melalui kajian ilmu mustalah hadith, tetapi melalui kaedah “I’m the
law”. Mana hadith yang dikatanya palsu, palsulah. Tidak perlu diberinya apa-apa
bukti, cukup dengan percaya sahaja. Percaya sudah, jangan banyak tanya.
5.6 MAZHAB AD-DIIN
Sebagaimana Khalifah Umar
Abdul Aziz, Imam Hasan Al-Basri, Imam Al-Ghazali, Syeikh Abdul Qadir Jilani,
Syeikh Abu Yazid Al-Bustami, para wali Songo, Sultan Muhammad Al-Fateh, Sultan
Solehuddin Al-Ayyubi, Imam Asy-Syafi’I, Imam Abu Hanifah, Imam Ahmad, Imam
Maliki, Imam Sufyan Ath-Thauri, Maulana Muhammad Ilyas, Imam Asy-Syahid Hasan
Al-Banna, Syeikh Ibnu Ataillah dan lain-lain tokoh besar umat Islam, Al-Mahdi juga akan datang dalam kalangan Ahli
Sunnah wal Jamaah, ringkasnya yang mazhab ad-diinnya ialah Mazhab Sunni. Bukan
Syiah, bukan Nasseri atau yang lain-lain.
Nasser Mohamed al-Yamani
sebaliknya mengakui dirinya bukan bermazhab Ahli Sunnah wal Jamaah (Sunni),
Syiah, Salafi Wahhabi atau sebagainya. Maksudnya dia sudah mengasaskan satu
mazhab ad-diin yang baharu, yang untuk memudahkan bicara kita sebuatkan sebagai
Mazhab An-Nasseri (Nasseri) sahaja. Bagi
Nasser, semua mereka yang disebutkan di atas ialah penyesat dan pemecah-belah
umat Islam.
5.7 WAJAH
Al-Mahdi berdahi luas.
Begitulah yang dinyatakan Rasulullah saw.
Al-Mahdi bagi Mazhab
Nasseri tidak berdahi luas.
5.8 KEMAKSUMAN
Al-Mahdi tentunya yakin
bahawa Rasulullah seorang yang maksum.
Nasser Mohamed Al-Yamani
lain pula ceritanya. Baginya Rasulullah tidak maksum, yang maksum hanya Allah.
6.0 CARA PENYEBARAN DAKWAH/DAKYAH NASSER DAN ABDUL
AZIZ
6.1 PENGAKUAN YANG SENSASI
6.2 SOGOKAN KISAH-KISAH LUAR BIASA
6.3 TAFSIRAN AL-QURAN YANG SENSASI
6.4 BERSUMPAH DENGAN CARA YANG ANEH DAN MELALUT-LALUT
6.5 PERLEKEHKAN HADITH-HADITH
6.6 MEMEPRKENALKAN JALAN KESELAMATAN YANG MUDAH
7.0 HASIL DAKWAH/DAKYAH NASSER DAN ABDUL AZIZ
Sebelum kita lihat hasil
atau kesan dakwah/dakyah mereka, kita himpunkan isi kandungan ajaran mereka terlebih
dahulu agar kita dapat gambaran secara keseluruhan.
-
Al-Mahdi ialah
Nasser Mohamed (San’a, Yaman)
-
Pemuda Bani Tamim
ialah Abdul Aziz Muhammad Nashir (Pulau Lombok, Indonesia)
-
Allah sendiri
yang mengajar Nasser tafsir ayat-ayat Al-Quran. Oleh itu tafsirnya tepat dan
tidak mungkin tersalah atau lemah.
-
Semua ulama
tafsir dulu dan sekarang lemah belaka kerana mentafsir dengan akal sendiri yang
penuh dengan sangkaan. Oleh itu tasfiran mereka tidak boleh dipakai. Kita
mestilah memakai tafsiran Nasser kerana tasfiran Nasser diajarkan oleh Allah.
-
Semua umat Islam
diwajibkan mempercayai segala tafsiran Quran oleh Nasser.
-
Nabi Muhammad
tidak maksum. Tidak ada sesiapa yang maksum kecuali Allah.
-
Tuhan yang
disembah oleh Nasser, Abdul Aziz dan para pengikutnya dikenali sebagai “Alloh”.
Alloh ini boleh masuk keluar tubuh manusia, dan boleh pula berkata-kata di
dalam tubuh manusia. Alloh tertakluk/dipengaruhi oleh tempat, lokasi, posisi,
arah, sempadan, tepi dan batas. Alloh ini tidak sama dengan Allah yang disembah
oleh umat Islam kerana Allah tidak tertakluk/terpengaruh dengan tempat, lokasi,
posisi, arah, sempadan, tepi dan batas.
-
Saringan ke atas
hadith yang dibuat oleh ulama-ulama hadith terlalu banyak yang salah,
termasuklah hadith-hadith yang sahih dan hasan. Hanya Nasser yang tahu mana
hadith yang benar dan mana hadith yang palsu.
-
Nasser tidak
menggunakan ilmu mustalah hadith dalam mengelaskan hadith-hadith. Dia
mengelaskan hadith-hadith cukup dengan ajaran yang diterimanya secara langsung
daripada Tuhan. Para pengikutnya dan seluruh manusia mestilah memeprcayai
pengekelasan yang dibuatnya tanpa soal.
-
Mazhab Ahli
Sunnah wal Jamaah dan para ulamanya menyesat dan memecah-belahkan umat Islam.
-
Jemaah-jemaah
Islam dan tokoh-tokohnya semuanya menyesat dan memecah-belahkan umat Islam.
-
Menolak semua
mazhab fiqh, kerana mazhab-mazhab itu dan tokoh-tokohnya menyesat dan
memecah-belahkan umat Islam.
-
Nama Al-Mahdi
bukannya Ahmad atau Muhammad, tapi Nasser.
-
Tidak ada seksa
kubur.
-
Tidak ada syafaat
Nabi pada hari akhirat nanti.
-
Nama lain bagi
Planet Nibiru ialah Neraka Sijjil dan Neraka Saqar.
-
Planet Nibiru
datang setiap 4,166 tahun melewati planet bumi.
-
Planet Nibirulah
yang menghancurkan kaum Nabi Lut sekitar 2,000 SM. Ia disebut Sijjil oleh
Al-Quran.
-
Planet Nibirulah
yang mengahncurkan tentera Raja Abrahah sekitar 571 M, kerana ia juga disebut
Sijjil oleh Al-Quran (malangnya kenyataan Nasser ini bertentangan dengan
kenyataanya bahawa Planet Nibiru datang setiap 4,166 tahun).
-
Planet Nibiru
akan datang pada tahun 2012 dan membakar ornag-orang yang tidak mahu mengikuti
ajaran Nasser dan Abdul Aziz.
-
Mereka percaya
ada ruang kosong berupa alam di bawah tanah yang disebut sebagai Hollow Earth.
Di situlah Yakjuj dan Makjuj tinggal sekarang.
-
Mereka percaya
Zulqarnain mengembara sehingga ke Kutub Utara.
-
Orang-orang yang
menentang ajaran mereka disebut sebagai “musuh Alloh”.
-
Malaikat pengambil
nyawa tidak wujud. Tidak ada malaikat yang bernama Izrail yang tugasnya
mencabut nyawa manusia. Nyawa manusia akan diambil oleh dua malaikat pencatat
iaitu Raqib dan Atid.
-
Ka’abah dibina
oleh Nabi Ibrahim untuk Abdul Aziz Muhammad Nashir, yang kononnya Si Pemuda
bani Tamim.
-
Mereka percaya
warna api neraka ialah merah bara, bukannya hitam.
7.1 UMAT ISLAM SEMAKIN BERPECAH
Apabila Nasser Mohamed
dengan bangganya mengakui dia dan pengikutnya bukan ASWJ (Sunni), bukan Syiah,
bukan Salafi Wahhabi ataupun yang lain-lain, juga tidak mengikut mana-mana
mazhab fiqh, hal ini bermaksud dia lebih memecah-belahkan umat Islam. Kehadirannya
menambahkan satu lagi kumpulan, iaitu mazhab dan alirannya sendiri yang tidak
diberinya nama. Maka untuk memudahkan kita, saya namakan sebagai Mazhab Nasseri
atau Aliran Nasseri. Semakin berbalahlah umat Islam dan Nasser salah seorang
yang menyemarakkan lagi perbalahan sedia ada.
7.2 KERJA-KERJA MUSUH-MUSUH ISLAM SEMAKIN MUDAH
Musuh-musuh Islam
mengucapkan : “Terima kasih Nasser dan Aziz. Kerja-kerja anda berdua sangat
memuaskan hati kami.”
7.3 PENGHINAAN KEPADA SELURUH ULAMA ASWJ DULU DAN
SEKARANG
7.4 LAHIRNYA MAZHAB FIQH BAHARU, IBADAH PENGIKUT JADI
TUNGGANG-LANGGANG
7.5 MENAIKKAN
SAHAM PUAK ANTI-HADITH
8.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya,
dakwah/dakyah Nasser Mohamed dan Abdul Aziz Muhammad Nashir mengajak umat Islam
memusuhi dan menjauhi para ulama dari zaman dahulu hingga sekarang, menjauhkan
manusia daripada hadith, menjauhkan manusia dari sunnah-sunnah Rasulullah, menolak
Rasulullah yang diakwanya tidak maksum, menjauhkan manusia dari membuat kajian
dan pertimbangan melainkan menerima sahaja dan bertaqlid buta kepada ajarannya,
menjauhkan manusia dari aliran Ahli Sunnah wal Jamaah, mengajak manusia
menghapuskan mazhab fiqh yang empat, menjauhkan manusia dari jemaah-jemaah
Islam yang ada dan berusaha menghapuskan semua Jemaah Islam…….
Pesan Nabi Muhammad saw :
“Kiamat tidak
akan berlaku, sehinggalah dibangkitkan Dajjal-Dajjal pendusta, jumlah mereka
hampir 30, semuanya MENGAKU SEBAGAI UTUSAN ALLAH.” (Bukhari, Muslim)
Bersambung……. banyak lagi diskusi akan
menyusul untuk sama-sama difikir-fikirkan.
Sila tunggu kemaskini.
Abu
Zulfiqar
(Tulisan asal 4 OGOS 2012)
Kemaskini dan penambahan maklumat kali ke-6
(12 OGOS 2012)
*Tulisan
saya sudah menjangkau 10,000 perkataan, maksudnya sekitar 700% daripada
keseluruhan artikel yang bakal saya siapkan. Oleh itu saya kira, sudah sesuai
masanya untuk Abdul Aziz (yang mendakwa dirinya Pemuda Bani Tamim) atau Nasser
Mohamed (yang mendakwa dirinya Al-Mahdi) mengulas setiap satu isi kandungan
artikel ini secara terperinci. Pastinya Al-Mahdi dan Pemuda Bani Tamim punya
ilmu yang sangat tinggi, melebihi orang-orang lain. Bersesuaian dengan slogan
mereka iaitu “Lihat ilmunya, bukan namanya”, maka mulai sekarang Al-Mahdi
Mazhab Nasseri atau/dan Fata At-Tamimi bagi Mazhab Nasseri bolehlah mula
menjawab, untuk semua umat Islam menilai ilmu mereka.
13 comments:
baik... akan kami sabar menunggu yang seterusnya... =)
tahniah.. teruskan lagi dgn sambungannya memandangkan sekarang ini kes ini dah mula masuk di kalangan org Malaysia sendiri...
Yang menjadi masalah utama adalah mereka menolak hadis sohih yang mampu menimbulkan keraguan yang munasabah keatas dakwaan mereka sebagai Imam Mahdi.
Jika dipersoalkan maka ulama pula akan dipersalahkan. Jika ditekan dengan pelbagai ketidaksamaan dengan riwayat maka hadis akan jadi palsu pada mereka.
Video klip dibawah ini sudah cukup menentu ukur akan benar atau tidak dakwaan mereka.
http://www.youtube.com/watch?v=5W_3Gg7rmjo
Mudah mudahan Allah tunjukkan kita kebenaran yang nyata dan dilindungi dari menjadi sesat setelah mendapat pertunjuk.
Wallahu a'lam
Askm terima kasih atas penerangan tuan ini.
Pertama-tama sekali saya tidaklah bersetuju akan pandangan Nasser Muhammad sebagai kecen-derungan peribadi tuan sebagai al Mahdi al-Muntazar atas sebab-sebab peribadi saya spt berikut:
1)Tidak ada sesiapa pun yang boleh mengaku sebagai al-Mahdi atau Muhammad bin Abdullah yang diperkatakan Rasulullah itu, melainkan seseorang itu mendapat laduni (suatu ilmu dari Allah). Itu pun kena dipersembahkan kepada guru ghaibnya terlebih dahulu. Guru ghaibnya mestilah dari wali-wali Allah yang agung yang mengetahui peralamatan dari alam ghaib ini. Di peringkat awal peralamatan ghaib ini hanya diketahui oleh dirinya dan gurunya sahaja. Tak mungkin diketahui oleh manusia biasa kerana ia memiliki maklumat rahsia dari Allah. Manusia biasa hanya boleh meramalkanya sahaja.
2. Orang yang mendapat ilmu laduni mestilah seseorang yang sudah melalui pembersihan rohaninya spt Rasulullah yg dibedah dadanya oleh Jibril untuk membuang darah kotor di jantungnya (darah kotor adalah istana iblis). Akan manusia biasa pembuangan darah melalui mulut dalam 2 kole berwarna hitam pekat spt darah haidh atau orang berbekam (pembuangan darah kotor). Biasanya hal ini boleh dirasai oleh orang yg melalui jalan kesufian. Ini dikatakan ‘pembersihan rohani’. Bila rohani kita telah bersih maka mudahlah mendapat mesej dari Allah. Peringkat ini juga dinamakan bagi org tasauf sebagai ‘takhalli’ yakni kosong diri dari sifat-sifat mazmumah/kotor spt dengki, takabbur, ego dll, kemudian dia akan meningkat pelan-pelan ke tahalli dan seterusnya ke tajalli.
3. Akan pendapat peribadi saya peribadi Muhammad bin Abdullah itu sudah wujud iaitu penulis batu bersurat 700 tahun yang lalu sebagaimana tercatat di batu bersurat……Tuhan telah menduduki Tamra ini (undang-undang Tuhan) dibumi Trengganu adipertama adanya……Maklumat ini diberitahu kepada keturunannya sahaja. Bila mencukupi 7 keturunan Allah akan zahirkanya…bila? Allah akan zahir dari alam ghaib ke alam nyata, Wallahua’llam. Fenomena akhirzaman ini sangat diketahui oleh Yahudi/Nasrani.
4. Kita telah mengalami 3 zaman keruntuhan akhlak 1. Zaman keruntuhan akhlak di zaman Rasulullah. Bertahan selama 700 tahun (sabda Rasulullah: Aku dibangkitkan untuk menyempurnakan akhlak 2. Zaman kejatuhan/keruntuhan akhlak di Baghdad ditangan Hulagu Khan, Monggol 1258 Masihi disusuli zaman penyebaran Islam di Nusantara sebagaimana tercatat dibatu bersurat 703 H atau 1303 M 3.Zaman sekarang 1433. Suatu zaman keruntuhan akhlak yang melanda seluruh dunia (33 sedikit penghujung dlm awal 100 tahun).
5. Setiap sesuatu ada tarikh luputnya (mautnya) atau ‘expiry datenya’. Contohnya kicap tarikh luputnya 1 tahun jadi production datenya 1.1.12 ‘expiry datenya’ 31.12.12. Kalau bangunan batu expiry datenya mungkin 100 tahun. Kalau tamaddun manusia lebihkurang 700 tahun. Katakan 1-300 tahun ok, 301-500 tahun boleh tahan lagi, 501-700 tahun dah mula merudum bila dah merudum kena bangkit seseorg untuk memperbaikinya semula. Begitulah peredaran zaman yang diperkatakan Rasulullah itu
6. Sabjek yang diperkatakan adalah Nasser Muhammad bertentengan dgn nama yang dijelas Rasulullah. Wallahua’llam
Wlksm Kenchana_md.
Terima kasih juga kerana sudi berziarah ke laman saya ini.
Pertamanya, setakat ini saya juga tidak bersetuju dengan dakwaan mengatakan Nasser Muhammad sebagai Al-Mahdi dan Abdul Aziz sebagai Pemuda Bani Tamim. Cuma di sini, saya membentangkan perbincangan agar jelas kepada kita terutamanya orang awam, apa yang benar, apa yang perlu dibiarkan dahulu dan apa yang salah. Kita tidak mahu mengiayakan atau menolak dakwaan ini (dan apa jua permasalahan lain dalam kehidupan kita) secara mengikut sedap hati sahaja, tapi biarlah dengan sandaran-sandaran yang sesuai.
1. Benar, untuk mengaku sebagai Al-Mahdi tentunya setelah dia menerima ilmu laduni. Tentang mesti dipersembahkan kepada guru ghaib iaitu wali-wali Allah yang agung……. saya belum jumpa kehujahan yang sebegitu. Pandangan peribadi saya, tanpa perlu melalui proses itu pun Allah boleh mengangkatnya sebagai Al-Mahdi. Contohnya, dalam tempoh satu malam sahaja pun Allah boleh sediakan Al-Mahdi, tanpa perlu dia melalui proses-proses yang dinyatakan di atas. Itu pandangan peribadi saya.
2. Pada saya, sesiapa sahaja boleh mendapat ilmu laduni sekiranya sudah itu rezekinya, walaupun tanpa melalui proses pembersihan rohani sebagaimana yang anda ceritakan.
3. Pandangan peribadi saya, saya tidak tahu Muhammad bin Abdullah Al-Mahdi itu sudah wujud atau belum. Jika dikatakan Al-Mahdi ialah penulis batu bersurat 700 lalu, saya tidak fikir itu orangnya. Tapi tak mengapa, kita kan sedang bertukar-tukar pandangan peribadi?
4. Tentang zaman-zaman keruntuhan akhlak yang dinyatakan itu, saya kurang jelas tentang maksudnya. Jadi tak dapat untuk saya beri apa-apa tanggapan.
5. Tentang tempoh masa tamadun manusia itu, saya belum nampak kaitannya ataupun sandaran-sandarannya.
6. Tentang nama Nasser Mohamed, saya bersetuju dengan anda.
WaAllahua'lam.
mana boleh jadi lmam Mahdi kalau tak sekolah dan bodoh,pembantunya plk sakit jiwa"kah3 jom gelak ramai2 kat orang lslam"kata tentera Dajjal kalaulah betul 2 pandir tu lman mahdi dan pembantunya.
Saya akan menunggu info-info saudara seterusnya.
ok, saya juga akan menunggu info seterusnya.
ikut hadis sahih jer lah...tak payah nak bijak pandai buat kesimpulan itu ini beri pendapat yg ghaib maib ni...Al mahdi nyata dan akan di umumkan oleh Allah sendiri..tak payah nak simpulkan dia anak siapa asal dari mana lahir tahun berapa berguru dr siapa...jangan jd bangang...tunggu sahaja kemunculannya mahupun pemuda bani tamim sendiri...siapa mengaku imam mahdi pancung jer kepala dia..pancung sekali yang tukang provoke tu...sbb dia mampu menyesatkan org2 yang tak punya ilmu tapi berhati suci..
dua ekor tu tersangatlah lawak..aku gelak terdekah-dekah dorang kene bambu ngan ustaz...hahahahahah..lawak sesgt ko dua ekor....pemuda bani tamim ek ..meh sini aku nak test kuat tak ko nak jf pemimpin dunia konon..phuii
Alhamdulillah
As Salamualaikum, pertamanya saya berterima kasih kepada tuan kerana memberikan alasan dan berhujah dgn hadis-hadis, dan saya mengakui yg tuan di pihak yg benar,yg mengakui sebagai Al Mahdi dan Bani Tamim itu harap bertaubat banyak-banyak. Pastinya Imam Mahdi belum keluar,bertenang dan sabar, sampai masanya Allah akan beritahu iaitu beri petunjuk Insya Allah. Saya teramat sangat tidak setuju dengan hadis-hadis yang diberikan oleh pihak yang mengaku sebagai Imam Mahdi semua pelik,ganjil tidak pernah ditemui dan ia seperti memutar=belitkan hadis2 NabiSAW Inikah fitnahlah gelap pekat dan hanya orang ada ilmu sahaja akan terselamat. Saya katakan sekarang ini BELUM LAGI sampai panggilan berjuang bersama Mahdi tunggu nanti selepas 10thn Bintang Mahdi MENGHENTAM KERAS pd tempat yang sepatutnya atas perintah AllahSWT, tuan menunggu, saya menunggu dan semua umat manusia menunggu.....TUNGGU!
Pencerahan Terbaik. Alhamdulilah
Post a Comment