Sunday, August 26, 2012

Soal Jawab - Pemuda Bani Tamim dan Al-Mahdi


SS MENULIS : Pemuda Bani Tamim itu apa wahai Abu Zulfiqar Amsyari?

ABU ZULFIQAR : Saya hanya ketemu 1 hadith (yang menyebut secara terus) tentang Pemuda Bani Tamim, itu pun hanya riwayat Thabrani.... iaitu :
“Nabi saw sambil memegang tangan Saiyidina Ali bersabda : “Akan keluar dari sulbi ini seorang pemuda yang akan memenuhi bumi ini dengan keadilan (iaitu Al-Mahdi). Maka apabila kamu meyakini yang demikian itu, hendaklah kamu bersama-sama PEMUDA BANI TAMIM. Sesungguhnya dia datang dari sebelah Timur, dan dialah pemegang panji-panji Al-Mahdi.” (Thabrani)

SS MENULIS : Bagaimana perihal keterangan Imam Mahdi? Sebelumnya saya ucapkan terima kasih, salam dari Indonesia untuk Abu Zulfiqar Amsyari.

ABU ZULFIQAR : Salam dari saya juga SS, mohon maaf saya kurang mengerti maksud kata-kata anda : "Bagaimana perihal keterangan Imam Mahdi?" Apakah maksudnya mahukan bukti-bukti tentang Al-Mahdi? Atau bagaimana?

SS MENULIS : Ya perihal hadist yang mengkisahkan Imam Mahdi, juga status hadistnya. Mohon maaf saya orang yang masih belajar...

ABU ZULFIQAR : Antara hadith-hadith yang bagus ialah : “Nama yang dikenakan Al-Mahdi ialah namaku, perawakannya seperti perawakanku, akhlaknya seperti akhlakku, dan kuniyahnya ialah Abu Abdullah.” (Abu Daud, Abu Nu’aim)

“Dunia tidak akan kiamat sehinggalah Allah mengutus seorang lelai yang namanya seperti namaku, dan nama bapanya seperti nama bapaku.” (Thabrani, Al-Hakim, Abu Syaibah)

"Al Mahdi itu adalah daripada keturunanku, daripada anak-anak Fatimah." (Ibnu Majah & Abu Daud)

"Al Mahdi itu dahinya luas dan hidungnya mancung. Dia akan memenuhkan bumi ini dengan keadilan seperti sebelumnya bumi ini dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan. Dia akan memerintah selama tujuh tahun." (Abu Daud)

"Al Mahdi yang dinanti-nantikan itu adalah daripada kaum keluargaku. Allah akan menyempurnakannya dalam satu malam sahaja." (Ibnu Majah)

‎"Jika tinggal hanya sehari saja lagi sebelum kiamat tiba, nescaya Allah akan mengutuskan saeorang lelaki dari kaum keluargaku yang akan memenuhkan dunia ini dengan keadilan dan kesaksamaan, seperti sebelumnya dunia ini dipenuhi dengan penindasan." (Abu Daud)

Itu sahaja hadith-hadith yang saya kira sesuai untuk kita perhatikan.

SS MENULIS : Subhanallah... Salamun Alaika Ya Rasulullah...

0 comments:

Related Posts with Thumbnails