Tuesday, December 08, 2020

Pantun-pantun dalam Buku Tarekat Ghazaliyah

 

Kadang-kadang di hujung tulisan-tulisan sahaya dalam buku Terbit yang Melimpahkan Cahaya Naungan ke atas Tariqah Al-Ghazaliyyah terdapat sedikit ruangan kosong. Sahaya pun terfikir, daripada membiarkannya tersia-sia begitu sahaja, ada baiknya sahaya isikan dengan pantun-pantun yang berkaitan dengan topik yang dibentangkan. Dapat jugalah dijadikan sebagai pemanis buku.


Rupa-rupanya pantun-pantun selitan ini mendapat perhatian yang agak istimewa daripada sebahagian pembaca. Daripada maklum balas yang diterima, ramai yang suka. Ada yang mengulang tulis rangkap-rangkap pilihan mereka di media sosial.


Sebenarnya sahaya bukanlah seorang pemantun. Cuma mungkinlah kerana ada ciri-ciri tertentu pada pantun-pantun itu yang membuatkan sebahagian pembaca menyukainya.


CIRI-CIRI PANTUN PILIHAN


Terdapat banyak ciri untuk mendapatkan pantun yang berkualiti, namun sahaya tidaklah mengambil kira semua itu dalam menghasilkan pantun-pantun tersebut. Sahaya cuma menggubah mengikut ciri-ciri yang sahaya suka dan terfikri ketika itu sahaja.


Antara ciri asas pantun yang sahaya mahusentuh di sini ialah rima akhirnya. Rima akhirnya kenalah dalam format a b a b. Contohnya :


Di dalam peti menyimpan kaCA, (a)

Waktu dibuka terpandang surAT; (b)

Ikhlaskan hati sebelum membaCA, (a)

Allah suka, banyak manfaAT. (b)


Bunyi CA AT CA AT itu mewujudkan kesan keindahan kepada sesuatu pantun.


Hal-hal asas yang lain tidaklah perlu sahaya sentuh. Sekarang mari kita lihat ciri-ciri yang sahaya pilih.


CIRI PERTAMA : Untuk mendapatkan pantun yang bagus, bahagian pembayangnya (iaitu dua baris yang awal) eloklah berkaitan dengan hal ehwal alam Melayu (Nusantara) pada zaman dahulu kala dari segi alam sekelilingnya, nama-nama tempatnya, peralatannya, budayanya, sejarahnya, bahasanya, dan yang seumpama dengannya.


Contohnya :


Cempedak mencelah warnanya kuning,

Baunya harum, mari di kait;


dan


Dari mana hendak ke mana?

Dari Kedah menuju Langkat;


Kurang molek jika dikaitkan dengan dunia zaman sekarang seperti :


Buah strawberi di atas lori,

atau

Dari KLIA ke Putrajaya,


CIRI KEDUA : Pembayang baris pertama dan pembayang baris kedua hendaklah berkait kisahnya. Contohnya :


Nyiur terkukur di tepi periuk

Putih warnanya nampak sekata;


dan


Membentang tikar di tepi denai,

Melintas laju si anak kera;


Kurang molek jika antara kedua-duanya tiada kaitan seperti :


Pokok bemban di tepi sungai,

Anak raja belayar ke Lingga;


Cerita pokok bemban di tepi sungai tidak berkait dengan cerita anak raja pergi belayar. Maka keindahannya sedikit kurang. Contohnya lagi :


Pulau Pandan jauh ke tengah,

Makan nasi berdulang kayu;


CIRI KETIGA : Selain daripada rima akhir yang berformat a b a b, sangat cantik jika rima tengahnya juga a b a b.


Contohnya :


Nyiur terkuKUR di tepi periuk

Putih warnaNYA nampak sekata;

Jangan diuKUR rupa yang buruk,

Pandang isiNYA, itulah permata.


Bunyi KUR NYA KUR NYA itu menambahkan kesan keindahan. Begitu juga dengan rangkap pantun :


Dilindung awAN seluruh lembah,

Gunung yang beSAR nampak berbalam;

Jika tuAN rajin bersuhbah,

Insya-Allah ke daSAR tuan menyelam.


Bunyinya AN SAR AN SAR.


BERIKUT ADALAH PANTUN-PANTUN PEMANIS BUKU TERSEBUT :


1.

Di dalam peti menyimpan kaca,

Waktu dibuka terpandang surat;

Ikhlaskan hati sebelum membaca,

Allah suka, banyak manfaat.


2.

Nyiur terkukur di tepi periuk

Putih warnanya nampak sekata;

Jangan diukur rupa yang buruk,

Pandang isinya, itulah permata.


3.

Dari mana hendak ke mana?

Dari Kedah menuju Langkat;

Jika kena dengan jalannya,

Terasa indah hidup bertarekat.


4.

Beli di kota jambu karantukal,

Rupanya bulat isinya merah;

Lemah cinta untuk beramal?

Bacalah fadhilat nescaya ghairah.


5.

Terdengar bunyi di pohon tua,

Dahan meranti terpatah empat;

Jalan Ghazali untuk semua,

Dekatkan hati sesama umat.


6.

Durian belanda dibuat ubat,

Limau purut juga senduduk;

Ehwal baginda dan para sahabat,

Itulah maksud mahu diduduk.


7.

Dilindung awan seluruh lembah,

Gunung yang besar nampak berbalam;

Jika tuan rajin bersuhbah,

Insya-Allah ke dasar tuan menyelam.


8.

Bahu bergalas, pinggang berpedang,

Bilahnya kurus tajam mengerlit;

Jika yang asas sudah kecundang

Manakan lurus jalan ke langit.


9.

Membentang tikar di tepi denai,

Melintas laju si anak kera;

Walau belayar seribu sungai,

Tetap menuju ke laut jua.


10.

Tiang serambi mari disendal,

Agar tak roboh, cantik di mata;

Kesukaan Nabi menunjukkan afdhal,

Kita mencontoh kerana cinta.


11.

Menyapu lilin di atas kertas,

Supaya kukuh warkah di raja;

Jika yang lain duduk di pentas,

Kita bersimpuh di tanah sahaja.


12.

Dedaun kari berbalik-balik,

Batangnya terkupas ditimpa galah;

Jika mencari yang pelik-pelik,

Khuatir terlepas mendapatkan Allah.


13.

Menjahit guni berselang-seli,

Berisi roti sebagai bekal;

Ilmu laduni perhiasan wali,

Jatuh ke hati, bukan ke akal.


14.

Cempedak mencelah warnanya kuning

Baunya harum, mari di kait;

Jangan dibelah atau diasing,

Biarlah dicantum lalu dijahit.


PENUTUP


Begitulah al kisahnya... Sungguh pun pantun-pantun ini tidaklah setepat ciri-ciri yang sahaya maksudkan, namun sekurang-kurangnya sahaya ada berusaha untuk menghampirkannya. Wallahua’lam.


Abu Zulfiqar Al-Amsyari

7 Disember 2020


0 comments:

Related Posts with Thumbnails