SEORANG HAMBA
ALLAH BERTANYA :
Salam Ustaz..setelah saya membaca tulisan ustaz saya ada
beberapa soalan:
1. Apakah
perbezaan antara roh dan jiwa? ‘Mutawaffiika’ itu adalah mengambil jiwa atau mengambil
roh/nyawa?
PENJELASAN :
Wlksm. Terima kasih kerana sudi membaca (soalan ini
datang selepas sahabat kita ini membaca tulisan saya yang bertajuk : “Nasser,
Jasad Nabi Isa Bukan di Yaman” di http://myalexanderwathern.blogspot.com/2012/09/nasser-jasad-nabi-isa-bukan-di-yaman.html)
Insya-Allah saya akan cuba berikan penjelasan sekadar yang saya termampu.
Kita sedia maklum, pengetahuan kita tentang roh sangatlah
sedikit. Firman Tuhan :
“Mereka
bertanyakan engkau tentang ROH, maka katakanlah ROH itu dari perintah/urusan
Tuhanku.” (Al-Isra’ : 85)
APAKAH ‘ROH’?
Dalam Al-Quran, sebutan ‘roh’ mempunyai beberapa maksud. Berdasarkan
susunan dan isi kandungan sesuatu ayat itu, kita boleh mengagak maksud ‘ROH’
dalam ayat itu. Antaranya petikan Al-Quran :
“Dan begitulah
Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) ROH dari perintah Kami.” (Asy-Syura
: 52)
Allah mewahyukan ROH kepada Nabi Muhammad saw. Maka ROH
pada ayat ini ialah ‘sesuatu yang diwahyukan’. Ada ulama mengatakan ROH pada
ayat ini ialah Al-Quran itu sendiri. WaAllahua’lam.
“Yang Maha Tinggi
DarjatNya, yang memiliki ‘arasy, yang menurunkan ROH dari perintahNYa kepada
sesiapa yang disukaiNya dalam kalangan hamba-hamba-Nya, agar memperingatkan
tentang hari pertemuan (hari kebangkitan).” (Al-Mu’min : 15)
Antara yang sesuai untuk ROH pada ayat ini ialah wahyu
atau malaikat…….
“Engkau (Muhammad)
tidak akan mendapatkan suatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat,
saling berkasih sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya,
sekalipun orang-orang itu bapanya, anaknya, saudaranya atau keluarganya. Mereka
itulah orang-orang yang di dalam hatinya telah ditanamkan Allah keimanan, dan
Allah telah memperkuatkan mereka dengan ROH daripadanya.” (Al-Mujaadilah : 22)
ROH dalam ayat ini ialah ‘sesuatu yang menguatkan, meneguhkan,
membantu…’. Sekadar itu sahaja maklumat yang saya ada.
“Pada hari ROH dan
para malaikat berdiri berbaris-baris, mereka sekalian tidak berkata-kata …”
(An-Naba’ : 38)
Saya tidak tahu apa maksud ‘ROH’ pada ayat ini. Jika
hendak dikatakan Malaikat Jibril, tentunya dia sudah berada dalam spesis
malaikat. Ada kemungkinan juga roh itu ialah roh-roh manusia dan jin. Ada juga
ulama yang mentafsirkannya sebagai sebahagian tentera Allah.
“Pada malam itu
turun para malaikat dan ROH dengan izin
Tuhan mereka.” (Al-Qadr : 4)
ROH yang ini juga tidak saya ketahui. Ia bukan Malaikat
Jibril kerana Jibril berada dalam kalangan malaikat. Boleh jadi juga roh itu
ialah roh-roh para manusia dan jin yang sudah meninggal, ataupun tentera Allah
selain para malaikat.
“Hanya sanya
Al-Masih Isa anak Maryam itu ialah utusan Allah dan kalimatNya yang disampaikan
kepada Maryam, dan ROH daripadaNya.” (An-Nisa : 171)
“Dan (Maryam) yang
menjaga kesuciannya, lalu Kami meniupkan kepadanya ROH Kami.” (Al-Anbiya’ :
91)
ROH pada kedua-dua ayat ini ialah sesuatu yang menjadi
penyebab kepada terbentuk dan hidupnya Nabi Isa di dalam kandungan ibunya.
“Dan sesungguhnya
(Al-Quran) ini benar-benar diturunkan oleh Rabb sekalian alam.”
(Asy-Syu’araa : 192)
“Yang dibawa turun
oleh ROH AL-AMIN.” (Asy-Syu’araa : 193)
“Ke dalam hatimu
(wahai Muhammad) agar engkau termasuk orang yang memberi peringatan.” (Asy-Syu’araa
: 194)
“Dengan bahasa
Arab yang jelas.” (Asy-Syu’araa : 195)
ROH AL-AMIN di sini ialah Malaikat Jibril.
Bukti sokongannya yang mengatakan ia ialah Jibril ada
dijelaskan dalam ayat yang lain :
“Katakanlah :
Sesiapa yang menjadi musuh kepada Jibril, sesungguhnya dialah yang menurunkan
wahyu itu kepada hatimu dengan izin Allah.” (Al-Baqarah : 97)
Ada persamaan kerana hal Jibril menurunkan wahyu ke dalan
hati Nabi Muhammad ada disebutkan dalam kedua-dua surah.
Juga bukti ROH itu ialah Jibril :
“Katakanlah :
ROHUL QUDUS yang menurunkan (Al-Quran) itu daripada Tuhanmu dengan kebenaran…….”
(An-Nahl : 102)
ROHUL QUDUS pada ayat ini ialah Malaikat Jibril.
Satu perkara yang kita nampak di sini, apabila ROH mahu
dikaitkan dengan Malaikat Jibril, pada gelaran itu ada penambahan seperti ROH
AL-AMIN dan ROHUL QUDUS. Ia tidak disebutkan ‘ROH’ sahaja.
Begitulah serba-sedikit panduan daripada Al-Quran tentang
ROH. Jelasnya, ROH tidak dikaitkan dengan nyawa atau diri halus manusia kerana
Al-Quran menyebut nyawa manusia sebagai JIWA (AN-NAFS). Seterusnya mari kita
lihat apa kata Al-Quran tentang JIWA (AN-NAFS) pula.
APAKAH ‘JIWA’?
“Wahai JIWA
(AN-NAFS) yang tenang. Kembalilah Kepada Tuhanmu dengan redha dan diredhainya.”
(Al-Fajr : 27)
‘JIWA’ dalam ayat ini lebih sesuai dengan hati, kalbu,
perasaan, akal, pemikiran dan seumpamanya.
“Aku bersumpah
dengan JIWA (AN-NAFS) yang selalu menyesali.” (Al-Qiyamah : 2)
‘JIWA’ dalam ayat ini ialah hati, akal, pemikiran, perasaan dan yang seumpama dengannya
“Dan aku (Nabi
Yusuf) tidak (mengatakan) diriku bebas (dari kesilapan), kerana sesungguhnya
JIWA (AN-NAFS) itu selalu mendorong kepada kejahatan, kecuali yang diberi
rahmat oleh Rabbku. Sesungguhnya Rabbku Maha Pengampun, Maha Penyayang.”
(Yusuf : 53)
‘JIWA’ dalam ayat ini sesuai dengan nafsu, kehendak.
“Dan JIWA (NAFS)
dan apa yang menyempurnakannya. Maka diilhamkan kepadanya (kepada jiwa itu)
kejahatan dan ketaqwaan. Sungguh beruntung orang yang menyucikannya (jiwa itu).
Dan sungguh rugi orang yang mengotorinya (jiwa itu).” ( Asy-Syams : 7-8)
JIWA’ di sini ialah akal, pemikiran, hati dan
seumpamanya.
“Setiap JIWA
(NAFS) akan merasai maut .” (Ali Imran : 185)
‘JIWA’ dalam ayat ini ialah makhluk yang hidup atau
bernyawa. Maut bermaksud kehilangan nyawa. Oleh itu ertinya setiap makhluk yang
hidup dan bernyawa pasti akan merasai mati, pasti akan hilang nyawa. ‘JIWA’
dalam ayat ini melibatkan jasad dan nyawa sekaligus.
“Dan ketika kamu
membunuh satu jiwa/seseorang (NAFSAN), lalu kamu menuduh-nuduh tentang
pembunuhan itu.” (Al-Baqarah : 72)
‘JIWA’ yang ini pula ialah manusia yang bernyawa. Maka
ayat ini sesuai dikatakan : “Dan ketika kamu membunuh seorang manusia hidup…”
Ia melibatkan jasad dan nyawa sekaligus.
“Dan kerana engkau melihat ketika orang –orang yang bersalah itu di
dalam sengsara kematian, dan para malaikat pun mengembangkan tangan-tangannya
seraya mengatakan : “Lepaskan jiwa-jiwa kamu (ANFUSAKUM).” (Al-An’am : 93)
‘JIWA’ di sini ialah nyawa.
“Berilah salam sesama
kamu (ANFUSIKUM).” (An-Nur : 61)
‘JIWA’ dalam ayat ini ialah manusia dan jin, iaitu jasad
dan jiwa sekaligus.
“Ketahuilah,
bahawasanya Allah mengetahui apa yang ada di dalam JIWA (ANFUSIKUM) kamu itu,
sebab itu berhati-hatilah.” (Al-Baqarah : 235)
‘JIWA’ di sini ialah hati, pemikiran.
Jelaslah kepada kita di sini bahawa di dalam Al-Quran, ROH dan JIWA masing-masing mempunyai maksud
tersendiri bergantung pada penggunaannya. Sekadar itu sahaja pengetahuan saya.
WaAllahua’lam.
Perbahasan para ulama tentang roh dan jiwa sangatlah
panjang dan mempunyai beberapa pandangan yang berbeza. Hal itu tidaklah saya
muatkan di sini kerana akan memakan terlalu banyak masa, ruang dan kerja.
Secara ringkasnya, saya cenderung kepada pandangan ulama yang mengatakan roh
dan jiwa itu sebenarnya dua perkara yang berbeza. Namun begitu, jiwa ‘berdiri’
atau ‘melekat’ pada roh, hinggakan sesekali ia dinisbahkan kepada roh itu
sendiri.
Sekadar itu sahaja pengetahuan saya yang faqir. WaAllahu’alam.
Alangkah kerdilnya ilmu manusia tentang roh…….
APAKAH MAKSUD ‘MUTAWAFFIIKA’
DALAM KES NABI ISA?
“Mutawaffiika” ada dua keadaan iaitu :
1. Tuhan mengambil/memegang jiwa seseorang tanpa
dipulangkan, iaitu dimatikan. Ia juga bermaksud Tuhan mengambil nyawa dan
mengambil kehidupan dunia seseorang.
2. Tuhan mengambil/memegang jiwa seseorang untuk
sementara, yang kemudiannya akan dipulangkan, iaitu tidur. Orang ini masih ada
nyawa.
Buktinya :
“Allah
mengambil jiwa (YATAWAFFA) seseorang ketika matinya dan (juga YATAWAFFA
kepada seseorang) yang belum mati
(iaitu) ketika tidurnya, maka Dia tahan jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan
kematiannya dan Dia lepaskan jiwa yang lain (yang belum sampai waktu
kematiannya) sehinggalah waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian
terdapat tanda-tanda Allah bagi kaum yang berfikir.” (Az-Zumar
: 42)
Apakah persamaan antara orang yang mati dengan orang yang tidur?
Untuk mendapatkan pemahaman tentangnya, saya petik kata-kata Hujjatul Islam
Imam Al-Ghazali dalam kitabnya Ihya’ ‘Ulumiddin :
“Dunia
menjadi tempat tinggal, badan menjadi kenderaan, dan amal perbuatan menjadi
jalan kepada matlamat.”
Apabila dikatakan ‘badan menjadi kenderaan’, sudah tentu ada
pemandunya. Pemandunya ialah diri halus kita. Jadi persamaan antara tidur dan
mati ialah ‘pemandu’ tubuh itu diambil/dipegang oleh Allah SWT. Jika dia
melepaskan ‘pemandu’ itu, hidup lagilah jasad yang sedang tidur. Jika Dia tidak
melepaskan ‘pemandu’ itu, matilah jasadnya. Tidur atau mati, ‘pemandu’ tidak
berkuasa untuk mengawal jasad lagi. ‘Pemandu’ itu tidak lain ialah JIWA.
JIWAlah yang diambil/dipegang oleh Allah apabila berlakunya “MUTAWAFFIIKA”.
“(Ingatlah) ketika
Allah berfirman, “Wahai Isa! Aku mengambil/memegang jiwamu (MUTAWAFFIIKA) dan
mengangkatmu kepada-Ku, serta menyucikanmu daripada orang-orang yang kafir, dan
menjadikan orang-orang yang mengikutimu di atas orang-orang yang kafir HINGGA
HARI KIAMAT. KEMUDIAN kepada-Ku engkau kembali, lalu Aku beri keputusan tentang
apa yang kamu perselisihkan.” (Aali ‘Imraan : 55)
Kita ikuti urutan peristiwa dalam ayat ini :
1. Allah
ambil/pegang jiwa Nabi Isa.
2. Allah
angkat jasadnya kepadaNya.
3.
KEMUDIAN barulah Nabi Isa dimatikan, iaitu
dengan kata : “KEMUDIAN kepada-Ku engkau
kembali.”
Kalau pada urutan nombor 1 itu Nabi Isa sudah dimatikan (sudah
diambil nyawa/ sudah kembali kepada Tuhan/ sudha meninggal dunia), ia sudah bertentangan dengan urutan pada nombor
3. Kalau sudah mati, untuk apa mati lagi sekali? Hal ini membuktikan pada
urutan nombor 1 itu Nabi Isa belum mati, cuma direhatkan. Jadi “MUTAWAFFIIKA”
pada ayat ini bermaksud “memegang/mengambil jiwa” bukannya mengambil roh atau
nyawa.
WaAllahua’lam.
Abu Zulfiqar
11 SEPTEMBER 2012
No comments:
Post a Comment