SAHABAT
MENULIS :
Salam
Ustaz..
Minta maaf kerana persoalan saya menganggu ustaz.Saya hanyalah pelajar baru yang mengikuti pelajaran tasawuf dan masih banyak persoalan tentang kehidupan. Minta ustaz perbetulkan saya andai tersalah dari syariat Islam..
Minta maaf kerana persoalan saya menganggu ustaz.Saya hanyalah pelajar baru yang mengikuti pelajaran tasawuf dan masih banyak persoalan tentang kehidupan. Minta ustaz perbetulkan saya andai tersalah dari syariat Islam..
ABU ZULFIQAR
:
Wlksm tuan,
Sebenarnya tuan tidak mengganggu saya pun, kerana memang minat
saya mengkaji. Kita sama sahaja, masing-masing sedang belajar. Jadi kita di
sini berkongsi maklumat untuk menambahkan pengetahuan dan keimanan,
insya-Allah.
SAHABAT
MENULIS :
Izinkan saya menambah pendapat saya di persoalan ustaz. Bagi saya, memang Nabi Isa as telah naik ke hadrat Ilahi, akan tetapi apa yang naik? Jasadnya atau rohnya?
Izinkan saya menambah pendapat saya di persoalan ustaz. Bagi saya, memang Nabi Isa as telah naik ke hadrat Ilahi, akan tetapi apa yang naik? Jasadnya atau rohnya?
ABU
ZULFIQAR :
Ayat yang berkaitan dengan hal ini ialah :
“Ketika Allah
berfirman : “Wahai Isa! Aku mengambilmu (MUTAWAFFIIKA) dan Aku mengangkatmu
(RAAFI’UKA) kepada-Ku, dan menyucikanmu daripada orang-orang yang kafir, dan
menjadikan orang-orang yang mengikutimu di atas orang-orang yang kafir hingga
hari kiamat. Kemudian kepada-Ku engkau kembali (MARJI’UKUM), lalu Aku beri
keputusan tentang apa yang kamu perselisihkan.” (Ali Imran : 55)
Yang diangkat (RAAFI’UKA) ialah jasad Nabi Isa, sedangkan jiwanya ‘DIPEGANG’
oleh Allah SWT (MUTAWAFFIIKA). Tentang rohnya, saya tidak tahu kerana persoalan
ruh ini sangat rumit untuk diperkatakan.
Firman Tuhan :
“Dan
mereka bertanya kepadamu tentang ruh. Katakanlah : “Ruh itu dari perintah
Rabbku, sedangkan kamu diberi pengetahuan hanya sedikit.” (Al-Isra’
: 85)
Ketika kita tidur, jiwa kita ‘dipegang’ Allah tapi badan kita
masih bernyawa. Maksudnya pada badan kita yang sedang lena itu masih ada ruh
walaupun jiwa sudah ‘dipegang’ oleh Allah.
Buktinya :
“Allah mengambil jiwa (YATAWAFFA) seseorang ketika matinya dan (juga
kepada seseorang) yang belum mati
(iaitu) ketika tidurnya, maka Dia tahan jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan
kematiannya dan Dia lepaskan jiwa yang lain (yang belum sampai waktu
kematiannya) sehinggalah waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian
terdapat tanda-tanda Allah bagi kaum yang berfikir.” (Az-Zumar : 42)
“Dan Dialah yang menidurkan kamu (YATAWAFFAAKUM) pada malam hari dan Dia
mengetahui apa yang kamu kerjakan pada siang hari. Kemudian DIA MEMBANGUNKAN
KAMU PADA SIANG HARI untuk disempurnakan umur kamu yang telah ditetapkan.
Kemudian kepada-Nya tempat kamu kembali (MARJI’UKUM), lalu Dia memberitahukan
kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.” (Al-An’am
; 60)
Kedua-dua ayat di atas menunjukkan
ketika kita tidur, jiwa kita diambil/dipegang Tuhan. Sungguhpun jiwa kita
sedang diambil/dipegang oleh Tuhan, tapi jasad kita yang sedang lena masih
bernyawa, masih ada ruh.
Hujah mengatakan jasadnya yang diangkat kepada Tuhan boleh disemak
semula dalam tulisan saya bertajuk “Naser,
Jasad Nabi Isa Bukan di Yaman” http://myalexanderwathern.blogspot.com/2012/09/nasser-jasad-nabi-isa-bukan-di-yaman.html
.
Untuk memahami perbezaan antara RUH dan JIWA (NAFS), boleh rujuk
semula tulisan saya bertajuk “Perbezaan Antara Roh dan Jiwa” http://myalexanderwathern.blogspot.com/2012/09/perbezaan-antara-roh-dan-jiwa.html
.
SAHABAT
MENULIS :
Pada
setiap manusia ada Dzat Allah swt iaitu ROH, kerana telah dicampakkan sewaktu
kejadian Adam as. Maka, sudah tentu yang kembali kepadaNya adalah roh Nabi Isa.
Namun, tidaklah menyatakan jasad itu bukan dari Allah swt, akan tetapi
penciptaanNya sudah tidak secara langsung berbanding ROH ALLAH yang dicampakkan
terus ke jasad Adam as.
ABU
ZULFIQAR :
Pada setiap manusia tidak ada Zat Allah, kerana Zat Allah dan zat
manusia (dan zat semua makhluk) saling berlawanan. Zat Allah tidak bersentuh
dengan zat manusia, tetapi tidak juga terpisah. Kata ulama dulu-dulu, tidak
bersekutu tidak bercerai. Ruh bukan Zat Allah. Zat Allah juga bukan ruh.
Bukti mengatakan Zat Allah tidak sama dengan zat manusia ialah :
“Tidak ada
suatu apa apapun yang serupa dengan-Nya.” (Asy-Syura : 11)
“Tidak ada
suatu pun yang sekufu/setanding/semacam dengan-Nya.”
(Al-Ikhlass : 4)
Jika kita menganggap roh itu Zat Allah, maka kita mesti berabdi
dan menyembah roh sebagai Tuhan juga, kita
mesti berIlahkan roh. Namun kita sedia tahu, roh bukan Tuhan, bukan Ilah, bukan
Rabb. Sebab itu kita tidak menganggap roh sebagai Tuhan. Tuhan ialah Allah SWT,
sedangkan roh bukan Tuhan, bukan Allah SWT.
Jika pada diri manusia ada Zat Allah, maka manusia juga sepatutnya
dinobatkan sebagai Allah. Tapi kita tahu hal itu tidak berlaku. Mustahil untuk
Zat Tuhan bersekutu dengan makhluk.
Ruh Nabi Isa juga belum KEMBALI (IRJA’) kepada Allah, kerana
KEMBALI kepada Allah (IRJA’) hanya berlaku selepas Yaumul Qiyamah (Hari Kiamat)
iaitu Hari Kebangkitan Semula di akhirat sana. Mati atau meninggal dunia
disebut ‘MAUT’, bukannya IRJA’.
Bukti mengatakan KEMBALI (RAJA’A) hanya berlaku selepas hari
kehancuran :
“Bagaimana
kamu engkar kepada Allah, padahal kamu (asalnya) mati (iaitu sebelum kita
dilahirkan), lalu Dia menghidupkan kamu (di dunia), kemudian Dia mematikan kamu
(meninggal dunia), lalu Dia menghidupkan kamu kembali (pada hari akhirat).
KEMUDIAN kepada-Nyalah kamu dikembalikan (TURJA’UN, dari perkataan IRJA’).”
(Al-Baqarah : 28)
Selepas kita dihidupkan kembali di alam akhirat, barulah
kemudiannya kita KEMBALI (IRJA’/TURJA’UN). Oleh Itu, Nabi Isa belum KEMBALI
kepada Allah. Ruhnya belum kembali kepada Allah.
Bukti mengatakan mati/meninggal dunia menggunakan kalimah ‘MAUT’ :
“Dan
mereka (orang-orang Yahudi) tidak akan mengharapkan MAUT (KEMATIAN) itu
selamanya disebabkan kejahatan yang telah mereka perbuat dengan tangan
sendiri.” (Al-Jumu’ah : 7)
“Bagaimana
kamu engkar kepada Allah, padahal kamu (asalnya) mati (iaitu sebelum kita
dilahirkan), lalu Dia menghidupkan kamu (di dunia), kemudian Dia mematikan kamu
(YUMIITUKUM, daripada perkataan MAUT), lalu Dia menghidupkan kamu kembali (pada
hari akhirat). Kemudian kepada-Nyalah kamu dikembalikan.” (Al-Baqarah
: 28)
Di sini kita perhatikan terdapat perbezaan antara MAUT dengan
KEMBALI KEPADA ALLAH. Kesimpulannya, ruh Nabi Isa belum kembali kepada Allah.
SAHABAT
MENULIS :
Dan ke 2
adalah mana mungkin Allah swt mencipta 'rule' atau ketetapan bahawa jasad
manusia tempatnya di bumi akan menidakkan dengan membenarkan jasad manusia
keluar dari ketetapan itu. Contohnya orang ke bulan tanpa memakai sut untuk ke
sana.. pasti hancurlah jasad itu kerana tekanan vakum di atas sana..
ABU
ZULFIQAR :
Tentang kesesuaian jasad manusia di langit, hal itu tidak menjadi
masalah kerana jasad Nabi Muhammad melewati ketujuh-tujuh langit dalam
peristiwa Mi’raaj. Nabi Adam dan Hawa pun sebelum turun ke planet bumi, jasad
mereka tidak mengalami sebarang masalah. Seandainya benar pulalah kisah Nabi
Idris ‘diangkat’ ke langit dalam keadaan jaga, hal itu juga menjadi bukti tidak
rosaknya jasad manusia di luar planet bumi.
Lagi pun Allah berkuasa memelihara jasad mana-mana makhluk di mana
sahaja. Sefaham kita, apabila jasad manusia dikebumikan di dalam tanah, akan
hancurlah jasad itu akibat tanah dan makhluk-makhluk di dalamnya. Tapi kan
selalu kita terdengar jasad manusia yang soleh-soleh tidak rosak akibat tanah
dan haiwan-haiwan di dalamnya itu? Jika di dalam tanah yang mengahancurkan pun
jasad sebahagian manusia tidak rosak, maka di tempat selain palent bumi pun
jasad manusia boleh tidak rosak, atas izin Allah. Maksudnya ketentuan Allah
yang tuan maksudkan itu boleh kita pertikaikan dan buat penyelidikan lanjut
lagi.
SAHABAT MENULIS :
Namun, Ia juga tidak mustahil kerana oleh kerana Allah swt itu boleh ada di mana-mana, mungkin bumi ini adalah syurga dan neraka..dan Nabi Isa as diletakkan di sampingNya di bumi kerana Allah swt itu lebih hampir dengan manusia lebih dari urat leher manusia dan lebih hampir dari hati manusia. Maka jikalau manusia dibumi, pastilah Allah swt ada di sini...penciptaan Adam as juga di sini..Iblis juga di sini..dan para malaikat juga di sini..juga Arash Allah swt juga di sini..
ABU
ZULFIQAR :
Zat Allah SWT tidak boleh berada di mana-mana. Hal ini kerana Zat
Allah tidak terpengaruh dengan tempat, lokasi, posisi dan tidak terpengaruh
dengan “di mana-mana”. Sebelum adanya tempat, lokasi dan posisi, ZatNya sudah
sedia ada. Sebelum ada langit dan bumi, ZatNya sudah sedia ada, tanpa
dipengaruhi oleh apa-apa makhluk termasuklah langit dan bumi.
Imam Al-Ghazali berkata dalam Ihya’ ‘Ulumiddin :
“Maha Suci
Dia daripada dipengaruhi oleh tempat, sebagaimana Maha Suci Dia daripada
dibataskan oleh waktu. Tetapi adalah Dia sebelum dijadikan zaman dan tempat.”
Selepas Dia menciptakan makhluk termasuklah tempat, lokasi dan
posisi, ZatNya masih seperti dulu juga, langsung tidak mengalami sebarang
perubahan. Jika ZatNya pernah mengalami walau sekelumit perubahan, bermaksud
dia bukan Tuhan. Allah tidak terpengaruh dengan perubahan. Oleh itu, Allah
tidak berada di mana-mana. Yang tepatnya, Allah tidak terpengaruh dengan
tempat. Oleh itu juga, Allah tidak berada di planet bumi.
Firman Tuhan :
“Segala
sesuatu pasti binasa melainkan Wajah Allah.” (Al-Qasas : 88)
‘Binasa’ akan berlaku selepas berlakunya perubahan. Apabila
berlaku perubahan barulah boleh binasa, padahal Zat Allah tidak terpengaruh
dengan perubahan.
Imam Al-Ghazali mengatakan dalam Ihya’ ‘Ulumiddin :
“Dia Maha
Suci daripada perubahan dan perpindahan.”
Hasan Al-Banna dalam Allah Dan Aqidah Islamiyyah pula berkata :
“Maka
sifat berjisim itu ternafi daripada Allah kerana benda itu berubah-ubah,
sedangkan Al-Khaliq jauh sekali daripada sifat-sifat berubah.”
Hampirnya Allah dengan urat leher kita, tidaklah sama dengan
hampirnya makhluk dengan makhluk. Contoh hampir sesama makhluk : pen di sebelah
buku. Ya, itu hampir dari segi tempat dan jasad kerana kedua-duanya berjisim. Maksudnya
kedua-dua benda itu rapat dari segi jarak dan jasad. Tapi hampirnya Allah dengan urat leher tidak
boleh kita samakan dengan hampirnya sesama makhluk. Hal ini kerana Zat Allah
tidak terpengaruh dengan tempat dan lokasi, ZatNya tidak terpengaruh dengan
jisim. Ia tidak membawa maksud Zat Allah ada di dalam tengkuk kita. Apa sahaja
yang hampir ataupun berada di dalam tengkuk/leher kita, itu ialah makhluk,
kerana Zat Allah tidak terpengaruh dengan tempat termasuklah leher manusia.
Imam Al-Ghazali menulis dalam Ihya’ ‘Ulumiddin :
“(Zat
Allah) tidak menyerupai kehampiranNya dengan kehampiran di antara tubuh-tubuh.”
Bercakap tentang hati manusia, kita kena pastikan, ‘hati’ yang manakah
yang dimaksudkan? Ada dua jenis hati :
1. QALB Iaitu
hati berupa daging jantung yang berada di dalam rongga dada manusia, yang
mengalir keluar masuk darah di dalamnya dan mempunyai salur-salur. Jantung ini
boleh dilihat, dipegang, dipotong dan dimusnahkan.
2. QALB Iaitu
hati yang berkaitan dengan ruh, akal fikiran, perasaan, jiwa, kalbu dan
seumpamanya. Hati jenis ini tidak boleh dilihat, dijamah, dipotong dan
dihancurkan.
Mengapa saya menyamakan hati dengan daging jantung dan bukannya
daging hati? Kerana kekeliruan tafsiran bahasa Melayu tentang istilah ‘hati’
dalam bahasa Arab iaitu QALB. Apabila berbicara tentang PERASAAN/KALBU,
Al-Quran dan hadith menyebutnya sebagai QALB.
Contoh mudah, orang Arab mengatakan : “QALB aku sakit melihat
perangai jahat budak itu.”
Apabila diterjemah ke bahasa Melayu sepatutnya ia berbunyi :
“JANTUNG aku sakit melihat perangai jahat budak itu.” Hal ini kerana QALB ialah
JANTUNG, bukannya HATI.
Tapi apabila ayat di atas diubah ke bahasa Melayu, orang Melayu
menyebutnya sebagai : “HATI aku sakit melihat perangai jahat budak itu.” Di
situlah terubahnya istilah yang sebenar.
QALB ialah JANTUNG. Untuk hati, bahasa Arab menyebutnya sebagai KABID. Sebab itulah saya menyamakan hati dengan jantung, bukannya dengan daging hati.
QALB ialah JANTUNG. Untuk hati, bahasa Arab menyebutnya sebagai KABID. Sebab itulah saya menyamakan hati dengan jantung, bukannya dengan daging hati.
Bukti kata-kata saya ini ialah sebuah hadith :
“Seseungguhnya
di dalam jasad ada seketul daging, apabila (ia) baik nescaya baiklah seluruh
jasad, dan apabila (ia) jahat nescaya jahatlah seluruh jasad.” Ketahuilah,
itulah QALB.” (Bukhari dan Muslim)
QALB dalam hadith ini ada dua jenis :
1. QALB
berupa daging jantung. Kalau jantung sudah rosak atau lemah, rosaklah atau
lemahlah seluruh anggota.
2. QALB
berupa perasaan, nurani, akal, fikiran dan seumpamanya. Jika yang ini
rosak/jahat, maka rosak’jahat jugalah seluruh anggota badan.
Dari segi bahasa Arab, QALB ialah jantung. Tapi dari segi bahasa
Melayu, QALB itu diterjemah sebagai hati.
Memang manusia ada di bumi, tetapi Zat Allah tidak ada di bumi.
Kita kembali kepada persoalan usul, iaitu Zat Allah tidak terpengaruh dengan
tempat termausuklah planet bumi. Apa sahaja yang terpengaruh dengan tempat, itu
bukanlah Tuhan, bukanlah Allah. Jadi, Zat Allah tidak berada di planet bumi.
Iblis memang berada di planet bumi. Para malaikat pula, mereka
berada di merata tempat, bukan di planet bumi sahaja tetapi di seluruh alam
semesta.
Tentang arasy Allah, ia merupakan benteng pemisah antara alam
makhluk dengan zat Allah SWT. Oleh itu antara pengertian yang sesuai untuk
arasy Allah ialah ‘lapisan’ paling luar bagi seluruh alam semesta ini. Contohnya,
katakanlah seluruh alam makhluk ini berbentuk bulat (di dalamnyalah 7 petala
langit, bumi dan semua yang lain-lain), maka ‘lapisan’ paling luar itulah arasy
Allah. Ada juga orang beranggapan arasy Allah itu ialah seluruh alam makhluk
ini. Perkataan ini juga ada benarnya kerana seluruh alam makhluk inilah
pembatas/benteng antara Zat Allah dengan zat selain Allah. Juga dikatakan arasy Allah itu
meliputi seluruh alam makhluk. Wallahua’lam. Oleh itu, Zat Allah tidak berada
di planet bumi. Apa sahaja yang bertempat di planet bumi, ialah makhluk.
SAHABAT
MENULIS :
Contoh:
Arash Allah swt ada lapan malaikat yang mengangkatnya..maka, jikalau bumi itu
Arash Allah swt, 8 planet lainnya mungkin malaikat kerana planet ini tugasnya
menstabilkan bumi..ini sebagai contoh..kalau ada yang musykil, saya terima dengan
rendah hati..
ABU
ZULFIQAR :
Yang pertama – Planet bumi bukanlah ‘arasy Allah, kerana ‘arasy
ialah ‘pembatas/benteng’ antara Zat Allah dengan zat makhluk, sekaligus
merupakan ‘singgahsana’ bagai Zat Allah. Hal ini sudah diperkatakan di atas tadi.
Yang kedua - Planet-planet bukanlah para malaikat dan para
malaikat juga bukan planet-planet. Tapi memang ada malaikat yang bertugas ke
atas planet-planet itu. Planet-planet boleh dilihat dengan mata kasar,
diteropong, diambil gambar dan divideokan. Tapi kepada para malaikat tidak
boleh. Planet-planet berasal daripada benda-benda maujud yang boleh dipegang.
Para malaikat berasal daripada nur.
Kata Nabi Muhammad saw :
“Malaikat
diciptakan daripada nur, dan jin diciptakan daripada nyala api, dan Adam
diciptakan daripada sesuatu yang sudha disebutkan kepada kamu.” (Muslim)
Yang ketiga – Jumlah planet kalau dipandang dari sudut sains
adalah tidak tetap. Para pengkaji sentiasa berselisih pandangan tentang
bilangan planet. Dari sudut maklumat dalam Al-Quran pula, dalam mimpinya Nabi
Yusuf melihat 11 buah planet. Jika dicampur dengan dirinya sendiri, akan jadi
12 buah planet.
Buktinya :
“(Ingatlah)
ketika Yusuf berkata kepada bapanya : “Wahai bapaku! Sesungguhnya aku
(bermimpi) melihat sebelas KAUKAB (PLANET), matahari dan bulan. Kulihat
semuanya bersujud kepadaku.” (Yusuf : 4)
Yang keempat – Cerita tentang 8 malaikat penanggung ‘arasy itu
yang saya temui dalam Quran, berlaku selepas Hari Kehancuran, iaitu pada Hari
Kebangkitan (Yaumul Qiyamah). Maka pada hari ini tidak sesuailah untuk kita
kaitkan planet-planet itu dengan lapan malaikat penanggung ‘arasy, apatah lagi
jika kita mahu kaitkan dengan 8 planet.
Buktinya :
“Maka pada
saat itu berlakulah AL-WAAQI’AH (hari kehancuran).Dan terbelahlah langit, lalu
jadilah ia ketika itu rapuh. Sedang malaikat-malaikat mengawal segala
penjurunya, dan ‘arasy Rabbmu pada hari itu dipikul oleh lapan malaikat di atas
malaikat-malaikat itu.” (Al-Haaqah : 15-17)
Kesimpulannya, 8 planet itu tidak sesuai untuk kita kaitkan dengan
para malaikat penanggung ‘arasy.
SAHABAT
MENULIS :
Maka persoalan disini:-
1.Siapakah yang jasadnya diserupakan Allah swt dengan Isa as?
Maka persoalan disini:-
1.Siapakah yang jasadnya diserupakan Allah swt dengan Isa as?
ABU
ZULFIQAR :
Sehingga kini saya belum dapat keputusan yang kuat tentang
identiti individu yang diserupakan dengan Nabi Isa. Ada beberapa calon tetapi
hasil kajian saya belum memungkinkan untuk saya memilih mana-mana satu calon.
Tapi calon yang popular diperkatakan orang ialah Judas yang mengkhianati Nabi
Isa. Wallahua’lam.
SAHABAT MENULIS :
2.Jikalau jasad Isa as diganti, dimanakah ditanamnya jasad sebenar Nabi Isa as itu? ini menyamai saranan Imam Mahdi celup dan orang Syiah yang telah ustaz bahaskan.
ABU
ZULFIQAR :
Berdasarkan kajian saya yang faqir ini setakat ini, jasad Nabi Isa
diangkat kepada Allah. Jasadnya tidak ditanam di mana-mana tempat di muka bumi
ini. Jasadnya tidak berada di planet bumi.
SAHABAT
MENULIS :
3.Oleh
kerana jasad tidak boleh dibawa keluar bumi,maka, pendapat saya ialah Rohnya Nabi
Isa as telah dipegang oleh Allah swt dan dibawa kehadratnya melalui tidur,
manakala jasadnya telah diisi dengan roh seseorang. Seperti filem Freaky Friday.
Ini saya tidak pasti dan diharap ustaz boleh menghuraikan samada pendapat saya
ini benar atau ada khilaf. Diharap ustaz dapat berkongsi maklumat dengan saya yang
tidak seberapa ini. Wassalam.
ABU
ZULFIQAR :
Tentang ruh Nabi Isa, sudah kita jelaskan sebelum ini bahawa kita
tidak tahu kedudukannya. Hal ruh sangat sulit untuk diperkatakan. Yang pasti, sebagaimana yang dimaksudkan oleh
Al-Quran, yang ‘dipegang’ oleh Allah SWT ialah JIWA (NAFS) Nabi Isa. Itu hal
yang jelas yang dapat kita pegangi.
Tentang jasad Nabi Isa diisi dengan ruh orang lain, ini kali
pertama saya mendengar teori sebegitu. Setakat ini saya tidak beranggapan
begitu kerana jasad para nabi tentunya tidak layak untuk diisi oleh ruh-ruh
selain mereka sendiri. Jasad para nabi jasad yang suci, tentunya tidak layak
untuk diduduki oleh ruh-ruh yang tidak sedarjat dengannya. Wallhua’lam.
Wassalam.
Abu Zulfiqar
19 September 2012
No comments:
Post a Comment