PERSOALAN
3 :
Surah Ali Imran : 55 ini bagi pendapat saya
seperti menerangkan apa yang berlaku sebelum salib itu berlaku kerana di akhir
ayat itu mengatakan 'Kemudian kepadaKu engkau kembali (Marji'ukum) lalu aku
beri keputusan tentang apa yang kamu perselisihkan'. Jadi, bagaimana pendapat
Ustaz?
PENJELASAN
:
Mula-mula kita lihat maksud ayatnya :
“(Ingatlah) ketika Allah berfirman, “Wahai
Isa! Aku mengambil jiwamu (MUTAWAFFIIKA) dan mengangkatmu kepada-Ku, dan
menyucikanmu daripada orang-orang yang kafir, dan menjadikan orang-orang yang
mengikutimu di atas orang-orang yang kafir HINGGA HARI KIAMAT. KEMUDIAN
kepada-Ku engkau kembali, lalu Aku beri keputusan tentang apa yang kamu
perselisihkan.” (Aali ‘Imraan : 55)
Pada ayat ini perkataan ‘MARJI’UKUM’ tidak membawa
pengertian ‘MATI’. “MARJI’UKUM” ini berlaku selepas kita mati iaitu apabila
kita semua dibangkitkan semula pada hari kiamat nanti, atau dalam kata lain
ketika kita ‘KEMBALI KEPADA ALLAH PADA HARI AKHIRAT NANTI’. Buktinya terdapat
pada banyak ayat seperti Al-Maidah 105, Al-An’am 60, Al-An’am 164, Yunus 4,
Al-Ankabut 8 dan lain-lain. Kita ambil satu sebagai contoh :
“Bagaimana
kamu engkar kepada Allah, padahal kamu (asalnya) mati (iaitu sebelum kita
dilahirkan), lalu Dia menghidupkan kamu (di dunia), kemudian Dia mematikan kamu
(meninggal dunia), lalu Dia menghidupkan kamu kembali (pada hari akhirat).
KEMUDIAN kepada-Nyalah kamu dikembalikan (TURJA’UN).”
(Al-Baqarah : 28)
Ketika itulah amalan-amalan kita akan
ditimbang dan diberi pembalasan oleh Allah SWT, atau dalam kata lain “Allah
beri keputusanNya”. Ketika kita mati, Allah belum beri keputusanNya. Pada hari
kebangkitan kelaklah baru Allah beri keputusanNya tentang segala perkara.
Bukti mengatakan HARI KIAMAT ialah hari
kebangkitan :
“Maka
Allah akan mengadili mereka (orang Yahudi dan Kristian) pada HARI KIAMAT
tentang apa yang mereka perselisihkan (maksudnya Allah akan beri keputusanNya).”
(Al-Baqarah : 113)
“…dan
pada HARI KIAMAT mereka dikembalikan kepada azab yang paling berat.”
(Al-Baqarah : 85)
“Dan
hanya pada HARI KIAMAT sahajalah diberikan dengan sempurna balasanmu. Barang
siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya dia
beroleh kemenangan. Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya.” (Aali
‘Imraan : 185)
Apa sandaran lain untuk kita mengatakan
“MARJI’UKUM’ pada ayat ini ialah pada hari akhirat? Kita lihat ayat sebelumnya
yang mengatakan pengikut Nabi Isa di atas orang-orang yang kafir SAMPAILAH KE
HARI KIAMAT. KEMUDIAN barulah Nabi Isa dan orang lain melalui proses
‘MARJI’UKUM’, iaitu selepas hari kiamat. Maksudnya proses ini berlaku selepas
hari kiamat berlaku, iaitu hari kebangkitan. Maka ketika Nabi Isa ditawaffakan
dan diangkat, dia belum mati. Dia juga belum ‘kembali kepada Allah’
(marji’ukum) melainkan ‘diangkat’ (mutawaffiika dan raafi’uka) kepada Allah.
Dalam Bible ada dikatakan :
“Dan ketahuilah, aku (Nabi Isa) menyertai
kamu (para pengikut ajarannya) senantiasa sampai ke akhir zaman."
(Matius : 28 : 20)
Perkataan di atas mungkin membawa maksud Nabi
Isa belum mati. Dia masih hidup sehinggalah ke akhir zaman.
Sekiranya “MARJI’UKUM” pada ayat ini mahu
ditafsirkan sebagai meninggal dunia, ia masih menunjukkan yang Nabi Isa belum
meninggal dunia ketika dia melalui proses ditawaffa dan diangkat. Buktinya,
kita ikuti urutan peristiwa dalam ayat ini :
1. Allah
ambil/pegang jiwa Nabi Isa. (Mutawaffiika)
2. Allah
angkat jasadnya kepadaNya. (Raafi’uka)
3.
KEMUDIAN barulah Nabi Isa dan
lain-lain dimatikan, iaitu dengan kata : “KEMUDIAN
kepada-Ku engkau kembali.” (Marji’ukum)
Tumpuan kita ialah pada perkataan ‘KEMUDIAN’. Kalau
pada urutan nombor 1 itu Nabi Isa sudah dimatikan (sudah diambil nyawa/ sudah
kembali kepada Tuhan/ sudah meninggal dunia),
ia sudah bertentangan dengan urutan pada nombor 3. Kalau sudah mati, takkanlah
dia mati lagi sekali? Hal ini membuktikan pada urutan nombor 1 itu Nabi Isa
belum mati, cuma direhatkan dan diangkat kepada Allah SWT.
Saya berpandangan firman Allah kepada Nabi Isa
ini berlaku selepas peristiwa penyaliban walaupun peristiwa-peristiwa itu berlaku
sebelum penyaliban. Jadi memang benarlah seperti kata anda bahawa
peristiwa-peristiwa itu berlaku sebelum penyaliban. WaAllahua’lam.
Abu Zulfiqar
14 SEPTEMBER 2012
No comments:
Post a Comment