Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Tuesday, August 06, 2013

Mikraj Nabi Bukti Allah Dipengaruhi oleh Tempat?

PERSOALAN : Seorang sahabat yang menggunakan nama NS bertanyakan pandangan tentang petikan di bawah, yang disiarkan dalam sebuah akhbar tempatan tulisan Mohd Radzi Othman (*tak pasti sama ada orang ini sama dengan Mohd Radzi Othman dari ulama muda UMNO atau tidak) :

“Ada juga antara kaum Muslimin yang membaca kisah ini (*kisah Israk dan Mikraj) tanpa mengerti; dalam masa mereka menetapkan peristiwa turun naik yang dilakukan Nabi untuk berjumpa ALLAH bagi mengurangkan jumlah solat, mereka menetapkan ALLAH wujud tanpa tempat (*maksudnya si penulis meyakini bahawa zat Allah itu dipengaruhi oleh tempat). Seandainya ALLAH bukan bersemayam di atas Arasy, malah sebaliknya ALLAH wujud tanpa tempat, lalu mengapa berlakunya Mikraj? Lebih ironi mengapa Musa menyuruh Nabi Muhammad SAW menghadap ALLAH di Sidratul Muntaha berulang kali? Cukup sahaja di langit ke enam - tempat Nabi Musa tinggal - Rasulullah SAW menyeru Tuhannya, tidak perlulah baginda naik turun berulang kali. Lalu di sinilah pemisah antara golongan yang beriman kepada naqal dan akal.”

PENJELASAN SAYA : (*Memang sedap jika dijawab panjang lebar, tapi ketika menjawab persoalan ini tempoh hari memang saya sedang kesibukan. Namun dengan jawapan ringkas ini pun rasanya sudah memadai untuk memahami kedudukan sebenar 

Jawapan ringkasnya :

1. Peristiwa Mi'raj itu berkait dengan di mana Allah mahu Rasulullah berinteraksi dengan-Nya, bukannya berkait tentang zat Allah berada di mana. Boleh saja jika Allah mahu Rasulullah berinteraksi denganNya di bumi, di dalam Kaabah, di rumah, di medan perang, di Bukit Tursina (sebagaimana Nabi Musa), tapi Allah sendiri yang berkehendak Rasulullah berinteraksi dengannya hanya di Sidratul Muntaha. (*Agaknya ketika Allah mahu menampakakan diriNya kepada Nabi Musa dulu, Allah sedang berada di sekitar Bukit Sinai itulah ye?)

2. Rasulullah tak pergi melewati ‘arasy, sedangkan penulis itu percaya Allah bersemayam di atas ‘arasy. Sidratul Muntaha bukan ‘arasy dan bukan di atas ‘arasy. Maksudnya Rasulullah bertempat di Sidratul Muntaha, sedangkan Allah tidak duduk di Sidratul Muntaha. (*Penulis itu tidak tahu bahawa di atas daripada ‘arasy bukanlah tempat, bukanlah ruang, bukan juga gelap atau cerah, tidak ada sebarang warna di sana. Hendak bicara soal ini kenalah terlebih dahulu belajar tentang apa itu ‘arasy, bagaimana keadaan di atas daripada ‘arasy, dan bagaimana keadaan di bawah daripada ’arasy).

3. Peristiwa Mikraj itu juga sebenanya hendak menunjukkan siapa sebenarnya Rasulullah (*apa sebenarnya jasad dan rohani Rasulullah saw), kerana di tempat yang malaikat Jibril pun tak boleh sampai, tapi zat (*jasad dan rohani) Rasulullah boleh sampai. (*bahagian ini kenalah berguru, baru mudah untuk dipindahkan ilmu tentangnya, tetapi memakan masa yang bukan sedikit, mengikut kemampuan masing-masing)

Wallahua’alam.

2 comments:

AbdElHmyd said...

Salam Ramadhan wahai saudaraku,
Kecerdasan aqal Tuan amat dikagumi..

Ryuudensha said...

Assalamualaikum... bila tgh saja google, lalu terjumpa blog ni, dan tersampai pd posting ni.
Berguru yg dimaksudkn, adakah ilmu mengenal diri..? ada org kta nk belajar mngnal diri, kna tahu sifat 20 dulu.. betul..?

tuan knal lepat ismail b arriffin? sy ada gk tgk vdeo2 dia kt youtube, channel justplt..

moga2 satu hri nt dpt brjmpa dgn guru mursyid..

Related Posts with Thumbnails