PERSOALAN : Seorang sahabat yang menggunakan nama NS bertanyakan
pandangan tentang petikan di bawah, yang disiarkan dalam sebuah akhbar tempatan
tulisan Mohd Radzi Othman (*tak pasti sama ada orang ini sama dengan Mohd
Radzi Othman dari ulama muda UMNO atau tidak) :
“Ada juga antara kaum
Muslimin yang membaca kisah ini (*kisah Israk dan Mikraj) tanpa
mengerti; dalam masa mereka menetapkan peristiwa turun naik yang dilakukan Nabi
untuk berjumpa ALLAH bagi mengurangkan jumlah solat, mereka menetapkan ALLAH
wujud tanpa tempat (*maksudnya si penulis meyakini bahawa zat Allah itu
dipengaruhi oleh tempat). Seandainya
ALLAH bukan bersemayam di atas Arasy, malah sebaliknya ALLAH wujud tanpa
tempat, lalu mengapa berlakunya Mikraj? Lebih ironi mengapa Musa menyuruh Nabi
Muhammad SAW menghadap ALLAH di Sidratul Muntaha berulang kali? Cukup sahaja di
langit ke enam - tempat Nabi Musa tinggal - Rasulullah SAW menyeru Tuhannya,
tidak perlulah baginda naik turun berulang kali. Lalu di sinilah pemisah antara
golongan yang beriman kepada naqal dan akal.”
PENJELASAN SAYA : (*Memang sedap jika dijawab panjang lebar, tapi
ketika menjawab persoalan ini tempoh hari memang saya sedang kesibukan. Namun
dengan jawapan ringkas ini pun rasanya sudah memadai untuk memahami kedudukan
sebenar)
Jawapan
ringkasnya :
1. Peristiwa Mi'raj
itu berkait dengan di mana Allah mahu Rasulullah berinteraksi dengan-Nya,
bukannya berkait tentang zat Allah berada di mana. Boleh saja jika Allah
mahu Rasulullah berinteraksi denganNya di bumi, di dalam Kaabah, di rumah, di
medan perang, di Bukit Tursina (sebagaimana Nabi Musa), tapi Allah sendiri yang
berkehendak Rasulullah berinteraksi dengannya hanya di Sidratul Muntaha. (*Agaknya
ketika Allah mahu menampakakan diriNya kepada Nabi Musa dulu, Allah sedang
berada di sekitar Bukit Sinai itulah ye?)
2. Rasulullah
tak pergi melewati ‘arasy, sedangkan penulis itu percaya Allah bersemayam di
atas ‘arasy. Sidratul Muntaha bukan ‘arasy dan bukan di atas ‘arasy. Maksudnya
Rasulullah bertempat di Sidratul Muntaha, sedangkan Allah tidak duduk di
Sidratul Muntaha. (*Penulis itu tidak tahu bahawa di atas daripada
‘arasy bukanlah tempat, bukanlah ruang, bukan juga gelap atau cerah, tidak ada
sebarang warna di sana. Hendak bicara soal ini kenalah terlebih dahulu belajar
tentang apa itu ‘arasy, bagaimana keadaan di atas daripada ‘arasy, dan
bagaimana keadaan di bawah daripada ’arasy).
3. Peristiwa
Mikraj itu juga sebenanya hendak menunjukkan siapa sebenarnya Rasulullah
(*apa sebenarnya jasad dan rohani Rasulullah saw), kerana di tempat yang
malaikat Jibril pun tak boleh sampai, tapi zat (*jasad dan rohani) Rasulullah
boleh sampai. (*bahagian ini kenalah berguru, baru mudah untuk dipindahkan
ilmu tentangnya, tetapi memakan masa yang bukan sedikit, mengikut kemampuan
masing-masing)
Wallahua’alam.
2 comments:
Salam Ramadhan wahai saudaraku,
Kecerdasan aqal Tuan amat dikagumi..
Assalamualaikum... bila tgh saja google, lalu terjumpa blog ni, dan tersampai pd posting ni.
Berguru yg dimaksudkn, adakah ilmu mengenal diri..? ada org kta nk belajar mngnal diri, kna tahu sifat 20 dulu.. betul..?
tuan knal lepat ismail b arriffin? sy ada gk tgk vdeo2 dia kt youtube, channel justplt..
moga2 satu hri nt dpt brjmpa dgn guru mursyid..
Post a Comment