Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Wednesday, August 12, 2009

Asal-usul Pandawa & Korawa

BAGAIMANA CERITA INI BERMULA?

Ada sebuah negeri bernama ASTINAPURA (di India). Negeri ini diperintah oleh Maharaja Janamejaya. Suatu hari dia mengadakan upacara korban Ashvameda, iaitu satu upacara korban besar-besaran yang dilakukan oleh seseorang maharaja sebagai tanda kemaharajaannya. Upacara korban ini dilakukan sekali saja sepanjang pemerintahan.

Pada hari tersebut, Maharaja Jayamejaya minta Vaisampayana untuk menceritakan kisah nenek moyangnya yang masyhur itu. Bermulalah kisah Pandawa Lima.

CERITA BERMULA

Kerajaan Astinapura pernah diperintah oleh seorang maharaja bernama Vicitravirya. Maharaja Jayamejaya sendiri ialah anak Parikasti anak Sang Bimanyu anak RAJUNA (ARJUNA yang terkenal itu) anak Pandu anak Maharaja Vicitravirya.

Maharaja Vicitravirya mempunyai 2 orang anak lelaki iaitu:

  1. DRITARASHTRA (yang sulung, buta)
  2. PANDU

Oleh kerana Dritarashtra buta, adiknya Pandu dijadikan Maharaja Astinapura.

ANAK-ANAK VICITRAVIRYA MENDAPAT ISTERI

Satu sayembara diadakan di negeri Yadava untuk merebut puteri negeri Yadava yang bernama DEWI KUNTI. Maharaja Pandu menyertainya dan berjaya masuk ke pertandingan akhir. Yang tinggal hanyalah putera negeri Madra bernama Narasoma. Narosama tawarkan adiknya DEWI MADRI kepada sesiapa yang berjaya mengalahkannya.

Narasoma seorang yang sakti, namun Maharaja Pandu bijak mengatur strategi. Maharaja Pandu biarkan dirinya digasak oleh Narasoma sehinggalah lama-kelamaan kesaktian Narasoma semakin hilang. Ketika itu barulah Maharoja Pandu mengalahkan Narasoma. Maharaja Pandu berjaya mendapat Dewi Kunti dan Dewi Madri.

Di pertengahan jalan pulang, Maharaja Pandu ditahan oleh seorang satria. Satria itu mencabar Maharaja Pandu dengan mempertaruhkan seorang wanita bernama DEWI GANDARI. Sebaliknya jika dia menang, dia mahukan kedua-dua orang wanita milik Maharaja Pandu.

Mereka pun bertempur dan Maharaja Pandu menang. Maksudnya Maharaja Pandu memperolehi 3 orang wanita sekaligus:

  1. DEWI KUNTI
  2. DEWI MADRI
  3. DEWI GANDARI

DEWI GANDARI MULA BERDENDAM

Maharaja Pandu tidak sampai hati melihat abangnya Dritarashtra yang buta tidak punya wanita. Jadi dia menawarkan mana-mana seorang daripada 3 orang wanitanya. Dritarashtra meraba ketiga-tiga wanita lalu memilih DEWI GANDARI.

Dewi Gandari sangat tidak puas hati lalu berdendam. Ia mengancam yang anak-anaknya nanti akan jadi musuh yang ganas kepada anak-anak Maharaja Pandu.

MAHAJARA PANDU TERKENA SUMPAHAN

Maharaja Pandu belum juga memperolehi anak. Dia berasa gusar lalu kelua berburu bersama-sama pasukannya. Satu ketika dia masuk jauh ke dalam hutan seorang diri lalu membunuh sepasang kijang. Rupa-rupanya kijang itu ialah Bahmana Kamandaka (*mungkin jin) yang baru turun dari kahyangan bersama-sama isterinya. Maharaja Pandu disumpah tidak boleh menyentuh isteri-isterinya. Jika dibuat juga, dia akan mati seta-merta. Kemudian kijang-kijang itu pun ghaib.

DEWI GANDARI DAPAT ANAK

Dewi Gandari melahirkan segumpal darah beku. Dia sangat marah kerana cita-citanya untuk melahirkan anak-anak yang akan melawan anak-anak Maharaja Pandu tidak kesampaian. Akhirnya dia memijak-mijak ketulan darah itu sehingga terpencar ke serata tempat. Dengan tak semena-mena darah-darah ini menjadi 100 orang bayi yang berselerak di sekitar taman.

Dewi Gandari sudah ada 100 orang anak (*yang akan dikenali sebagai KORAWA).

RAHSIA DEWI KUNTI

DEWI KUNTI ada satu rahsia. Dia memiliki satu azimat yang boleh memanggil para dewa (* mungkin malaikat). Ketika dia belum bertemu dengan Maharaja Pandu, dia pernah mengaktifkan azimat itu. Datang kepadanya Dewa Surya. Ketika itu juga Dewi Kunti melahirkan seorang anak lelaki. Setelah melahirkan, Dewi Kunti kembali dara (*Sama seperti kejadian Jesus Christ).

Dewi Kunti risau bapanya tahu dia sudah mempunyai seorang anak. Oleh itu Dewi Kunti menghanyutkan anak itu di sungai dalam sebuah peti. Bayi itu akhirnya dipungut oleh seorang tukang membuat kereta kuda dan dinamakannya KARNA (* dikemudian hari akan jadi musuh kepada Pandawa 5).

MAHARAJA PANDU PULA DAPAT ANAK

Sedih dengan sumpahan yang kena atas dirinya, Maharaja Pandu dan isteri-isterinya pergi bertapa di gunung. Menggunakan azimat DEWI KUNTI, Dewi Kunti berjaya mengundang 3 orang dewa:

  1. Dewa Darma yang mengurniakan (secara ajaib) anak bernama DARMAWANGSA
  2. Dewa Bayu yang mengurniakan anak bernama SANG BIMA
  3. Betara Indera yang mengurniakan anak bernama RAJUNA

Kemudian DEWI MADRI pula mengaktifkan azimat itu dan mendatangkan Dewa Ashvin. Dewa Ashvin ini kembar, lalu mengurniakan sepasang kembar kepada Dewi Madri iaitu:

  1. SAKULA
  2. SADEWA

Kelima-lima orang anak inilah yang kemudiannya dikenali sebagai PANDAWA berlima. Ceritera ini dinamakan sempena mereka berlima iaitu CERITERA PANDAWA LIMA.

Kelima-lima orang budak ini diserahkan kepada para brahmana (sami) di gunung untuk diajar ilmu agama dan ilmu pertempuran.

MAHARAJA PANDU DAN DEWI MADRI MATI

Suatu hari Maharaja Pandu berasa berahi akan Dewi Madri. Walaupun sudah diperingatkan akan sumpahan, dia tetap mahu ‘bersama’ Dewi Madri. Sebaik-baik sahaja dia menyentuh Dewi Madri, Maharaja Pandu pun mati.

Dewi Madri rasa bersalah. Oleh itu ketika mayat Maharaja Pandu dibakar, Dewi Madri secara sukarela masuk ke dalam api itu untuk mati bersama-sama suaminya.

Pemerintahan Astinapura dipegang oleh Maharaja Dritarashtra yang buta tetapi mengikut adatnya nanti akan diserahkan juga kepada anak-anak Maharaja Pandu.

KEWUJUDAN PANDAWA & KORAWA

Darmawangsa (anak Maharaja Pandu yang sulung) berusia 16 tahun ketika Maharja Pandu dan Dewi Madri mati. Dia, adik-adik dan para sepupunya (anak Dewi Gandari dan Dritarashtra) dijaga oleh seorang pembesar bernama Arya Widura. Mereka dilatih dengan gigih. Namun ternyata mereka berlima lebih berbakat dalam pelbagai hal.

Anak-anak Maharaja Pandu dinamakan PANDAWA.

Anak-anak Maharaja Dritarashtra dinamakan KORAWA.

(Pandawa dan Korawa akan berperang besar. Isi utama Ceritera Pandawa Lima ini ialah permusuhan antara Pandawa dengan Korawa)



bersambung...

No comments:

Related Posts with Thumbnails