Wednesday, August 12, 2009

3. Para Pandawa dalam Pelarian

SANG BIMA BUNUH RAKSASA BAKASURA

Para Pandawa tiba di Ekachakra lalu menyamar sebagai brahmana. Mereka tinggal di rumah seorang brahmana bernama Darmaputra. Tiba-tiba pada suatu hari Darmaputra dan isterinya yang baik itu bergaduh. Dewi Kunti cuba menyelesaikan masalah mereka.

Rupa-rupanya sudah tiba giliran anak mereka akan diberikan kepada seorang raksasa bernama BAKASURA. Pada setiap hari Bakasura perlukan seorang manusia untuk dijadikan makanannya. Dewi Kunti menawarkan anaknya SANG BIMA sebagai ganti.

Ketika Sang Bima tiba, raksasa Bakasura sedang tidur. Sang Bima yang nakal memakan kesemua sajian yang ada. Bakasura jadi marah tetapi dibunuh dengan mudah oleh Sang Bima.

RAJUNA MENANG SAYEMBARA MEMANAH

Raja Drupada dari Panchala mengadakan satu sayembara. Sesiapa yang berjaya menggunakan busur khas yang disediakan akan dikahwinkan dengan anaknya DEWI DRAUPADI. Pelbagai acara dibuat selama 14 hari 14 malam sempena sayembara itu.

Busur dan anak panah khas itu diperbuat daripada besi. Tali busur itu hendaklah dipasang. Kemudian ada satu piring besi bundar yang mesti dipanah 5 kali berturut-turut. Dalam sayembara itu, semua peserta gagal memasang tali busur tersebut. KARNA ialah salah seorang peserta dan hampir-hampir berjaya memasang tali busur yang sangat ketat itu.

Rajuna menyamar sebagai seorang brahmana lalu mencuba nasibnya. Para penonton endah tak endah saja kerana para satria pun gagal, mana mungkin seorang yang bukan satria melakukannya. Rajuna ‘mengheningkan cipta’ (berdoa) kepada Betara Narayana- ketua segala dewa. Rajuna berjaya memasang tali busur dan memanah tepat piring besi 5 kali berturut-turut.

Anak-anak raja dan para satria tidak berpuas hati dan cuba menyerbu Rajuna. Nasib baik mereka berjaya disekat oleh BETARA KRISHNA (*mungkin seorang nabi/ rasul zaman itu) dan Maharaja Balarama.

PARA PANDAWA MENDAPAT ISTERI

Kemenangan Rajuna membolehan dia memperolehi DEWI DRAUPADI. Ibu para Pandawa iaitu DEWI KUNTI minta Dewi Draupadi dikahwinkan secara ‘poliandri’ dengan para Pandawa. Maksudnya para Pandawa berkongsi seorang isteri. : )



bersambung...

0 comments:

Related Posts with Thumbnails