Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Friday, July 18, 2014

Merenung-renung Tragedi MH17



MH17 dipercayai jatuh kerana terkena peluru berpandu bumi ke udara milik kumpulan pemisah pro-Rusia di Ukraine iaitu kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai Donetsk People’s Republic (DPR). Komander DPR iaitu Igor Strelkov pada awalnya menyatakan pada lamannya tidak menolak kemungkinan yang kumpulannya tersilap serang. Hal ini kerana mereka ada menembak sebuah pesawat pengakut tentera di lokasi yang sama dengan lokasi MH17. http://satuumat.blogspot.com/2014/07/mh17-pemberontak-ukraine-mengaku.html .

Tidak lama kemudian kumpulan pemisah pro-Rusia ini membuat penafian pula memandangkan peralatan dan senjata yang ada pada mereka pada hakikatnya tidak dapat mencapai aras MH17 setinggi 10,000 meter. Oleh itu bukan mereka yang meletupkan MH17. http://www.arrahmah.com/news/2014/07/18/milisi-pro-rusia-menangkis-tuduhan-jatuhkan-mh17.html

Persoalannya, siapa yang meletupkan MH17?

Jika benar kumpulan pemisah pro-Rusia yang menjatuhkannya, bermaksud MH17 sudah turun ke paras yang rendah sehingga mampu dicapai oleh peluru berpandu mereka. Jadi, mengapa MH17 turun ke paras lebih rendah?

Sekiranya bukan pemisah pro-Rusia yang menembaknya dan MH17 masih di aras sekurang-kurangnya 10,000 meter, senjata pihak mana di kawasan itu yang mampu mencapainya?
Mengapa mereka melakukannya?

Jika tidak ada mana-mana senjata yang menghentam MH17, maka apa yang membuatkannya musnah? Meletup di udara ataupun meletup kerana terhempas?

Yang pasti, kejadian ini akan membuka ruang kepada seluruh dunia terutamanya wakil kuasa-kuasa besar untuk masuk ke wilayah Ukraine-Rusia yang sedang bergolak hebat dengan peperangan itu khususnya atas nama siasatan.

Terfikir-fikir sendiri… terasa hendak dikongsi…

Abu Zulfiqar
Setakat 9.45 am
18 Julai 2014
(*maklumat-maklumat selepas 9.45 am belum diambil kira)

* Maklumat awal termasuklah dari Ukraine mengatakan terdapat 295 orang berada dalam pesawat http://satuumat.blogspot.com/2014/07/pesawat-malaysia-kena-peluru-berpandu.html iaitu 280 orang penumpang dan 15 orang anak kapal. Kemudiannya MAS mengesahkan bahawa sebenarnya terdapat 298 orang iaitu 283 penumpang dan 15 anak kapal http://satuumat.blogspot.com/2014/07/mas-sahkan-ada-298-orang-dalam-mh17.html .

3 comments:

Anonymous said...

Kena tembak, meletup diatas dan terhempas berkecai. Jawapan ada dalam banyak tempat antara juzuk 1 ke 30 , bermula dari ...'kam ahlakna min qaryatin..." Perhati dahn hisab untuk negara, masyarakat, MAS dan yg paling penting dalam diri engkau tu.

Alexanderwathern said...

Terima kasih.

Anonymous said...

adakah Malaysia dlm keadaan tidak selmat..

Related Posts with Thumbnails