Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Thursday, September 23, 2010

Pengalaman Menarik Ibnu Battutah di China

Di Negara China, pengembara terkenal Ibnu Battutah berpengalaman melihat beberapa perkara yang menarik. Antaranya:

1. Melihat ayam-ayam yang sebesar burung kasawari. Diberitahu kepadanya ada yang lebih besar daripada itu. (Seekor pun sudah cukup untuk buat kenduri)

2. Orang-orang China yang bukan Muslim banyak yang kaya-raya tetapi tidak mempamerkan kekayaan mereka pada pakaian ataupun makanan. Pakaian mereka jenis murah sahaja. (Banyak tauke-tauke Cina di Malaysia hari ini masih membudayakan hal seperti itu. Pakaian mereka nampak selekeh tetapi kaya melaut)

3. Negeri China ialah negeri paling aman dan selamat pada zaman itu. Seseorang boleh bermusafir sendirian selama 9 bulan dengan membawa harta-bendanya tanpa perlu merasa bimbang.

4. Ada seorang raja bernama Qan. Dia keluar untuk menghadapi pemberontakan dengan 100 kumpulan pasukan berkuda. Setiap pasukan berkuda itu terdiri daripada 10,000 orang askar. Jumlah keseluruhan tentera berkudanya ialah 1 juta orang! Salah seorang pegawai besar dikenali sebagai Amir Tuman pula mempunyai seramai 50,000 orang pengikut dan 500,000 tentera berjalan kaki. Banyak betul.


Animasi Ibnu Battutah

2 comments:

aiyrie said...

Assalamu'alaikum,

Ibnu Battutah lahir pada tahun 1304 Masihi dan meninggal pada 1368 atau 1369. Pada masa itu, negara China diperintah oleh Dinasti Yuan(1271–1368). Dinasti Yuan ini adalah dinasti yang diperintah oleh orang Mongolia. Raja-raja dari Mongolia ini sememangnya dikenali sebagai Qan (Khan).

Wallahua'lam

Anonymous said...

Assalammualaikum, mmg benar, mongolia ni kalau yg baik mmg baik..even keturunan mongolia yg menakluk abbasiyah pun jadi teramat baik pabila masuk ISLAM... tp jgn silap n samakan mereka dengan orang CINA di MALAYSIA..cina malaysia xda adap, menipu, gangster, mcm2 budaya buruk yg dibawa, agama islam di kacau, nama ALLAH dipermain, puasa diperkotak katikkan...

golongan cina malaysia ni,mereka dibenci, golongan xsedar diri, kita memberi tanah, tempat, sehingga mereka menjadi antara orang terkaya di malaysia pun, mereka still BURUKKAN MALAYSIA DI MATA DUNIA..

mereka di benci oleh AUSTRALIA, lihat saja kenyataan PM australia tentang bangsa cina di sana... even CINA dari TANAH BESAR CHINA benci CINA MALAYSIA, mereka kata they dont have honors, xsedar diri... tak percaya anda boleh cari buku KARANGAN seorang berbangsa CINA dari TANAH BESAR CHINA.. NAMANYA YE LIN SHENG...LIHAT BAGAIMANA BELIAU MENGUTUK PERANGAI CINA MALAYSIA :)

Related Posts with Thumbnails