Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Friday, September 17, 2010

Jenis-jenis Isteri Pejuang

... artikel ini umumnya ini ditujukan kepada semua... dan khususnya kepada semua petugas-petugas Islam di seluruh dunia... yang terlibat dengan tugas-tugas kerahsiaan seumur hidup... tidak kira dengan KUMPULAN MUKMIN (kumpulan-kumpulan yang menyeleweng tidaklah termasuk) mana yang kalian sedang bekerja untuk mereka... yang sedang pening kepala untuk mencari calon-calon isteri... : )


Fitrah manusia ialah inginkan perkahwinan dan keluarga bahagia. Mencari calon isteri bagi SEORANG MUSLIM BIASA umumnya tidaklah sukar walau sebesar mana kerja, pangkat dan peranannya dalam perjuangan umat ini . Cukup dengan istikharah, berikhtiar menilai sedikit-sebanyak latar belakang keluarga dan latar belakang calon pinangan, jika berpuas hati terus saja masuk meminang. Lihatlah wajah dan tapak tangannya. Puas hati? Berkahwinlah. Mudah! Tidak perlu berkenalan terlebih dahulu. Haram pula ber’couple’. Begitulah umumnya.

Namun begitu, kerja mencari calon isteri dan menguruskan rumahtangga bagi seorang PETUGAS KERAHSIAAN ISLAM jauh berbeza dan sukar pula urusannya. Al maklumlah, tanggungjawab dan kerahsiaan yang dipikul oleh para petugas kerahsiaan sangat besar. Dengan SEDIKIT KESILAPAN sahaja pun kadang kala boleh merosakkan sesuatu kerja besar umat yang sudah dibina berpuluh-puluh tahun oleh sekian banyak tenaga kerja. Malahan mungkin akan membuka ruang besar kepada musuh-musuh Islam untuk menghentam agama dan umat ini.

Atas dasar itulah sebahagian pejuang terpaksa TIDAK BERKAHWIN ataupun secara sukarela tidak berkahwin. Mereka meyakini dan menanti ‘perkahwinan’ di syurga dengan para bidadari - perjuangan umat lebih utama. Tapi bukan bermkana mereka tidak merindui perkahiwnan di dunia ini. Kan perkahwinan itu sunnah yang sangat disenangi oleh Rasulullah? Tabik sama golongan ini.

Disebabkan perkara ini maka proses pencarian calon-calon isteri bagi golongan ini memang unik. Pencarian calon-calon isteri oleh para petugas rahsia sebenarnya banyak BERGANTUNG PADA JENIS TUGAS KERAHSIAAN yang dipikul oleh calon suami, dan bergantung juga kepada JENIS MAKLUMAT dan NILAI MAKLUMAT yang ada pada calon suami itu. Bukan boleh main tengok dari jauh, masuk meminang lalu berkahwin, dengan alasan dangkal kononnya mahu mencontohi sunnah, mengikut syariat, haram ber’couple’ dan sebagainya – SANGAT BAHAYA kepada perjuangan umat khususnya dan kepada agama Islam umumnya. Jangan buat main-main!

Berikut ialah beberapa jenis calon isteri yang sempat dikelaskan SECARA RINGKASNYA (pengkelasan di bawah hanyalah ‘BASIC’yang punya beberapa pecahan dan huraian lagi... yang tidak akan dihuraikan kepada kita pun):

PERTAMA

Isteri jenis ini LANGSUNG TIDAK TAHU akan tugas-tugas kerahsiaan suaminya, bahkan tidak tahu yang suaminya seorang petugas rahsia. Dia tidak boleh tahu dan tidak boleh diberitahu sampai bila-bila pun, walau apa pun yang terjadi. Isteri sebegini MUDAH DIPEROLEHI di mana-mana. Bakal suami boleh terus menyuntingnya sebagaimana orang-orang awam tanpa perlu mengenali atau membuat hubungan terlebih dahulu. Ringkas cakap, tidak boleh ber’couple’. Cukup dengan melihat wajah dan tapak tangannya ketika hendak meminang. Jika berpuas hati, bolehlah terus mendirikan rumahtangga.

KEDUA

Sama dengan jenis pertama, tapi dalam keadaan tertentu dia BOLEH DIBERITAHU sama ada secara langsung mahupun tidak langsung. Wanita sebegini agak mudah juga dicari tetapi keamanahannya perlulah diambil berat. Maksudnya pilihlah wanita yang solehah. Untuk mencarinya, cukup dengan memerhati dari jauh dan mendapatkan maklumat daripada orang-orang yang hampir/ mengenalinya. Boleh dibuat sedikit hubungan biasa (bukan hubungan percintaan, bukan ber’couple’) sekadar untuk berkenalan dan memerhatikan kesolehan/ keamanahannya jika dirasakan perlu. Sangat penting untuk dicari yang sefikrah dan/ atau sekumpulan dengan bakal suaminya. Jika tidak di kemudian hari akan menyukarkan kerja-kerja perjuangan dan boleh mendatangkan bahaya.

KETIGA

Jenis isteri yang diberitahu sedikit-sebanyak tentang hal ehwal kerja-kerja kerahsiaan, tetapi tidak tahu yang SUAMINYA salah seorang daripada petugas rahsia itu. Cara mencarinya sama dengan jenis yang kedua. Seboleh-bolehnya biarlah sefikrah dan/atau sekumpulan/ sejemaah dengan calon suami. Hal ini sangat penting untuk kebahagiaan rumahtangga dan kelancaran kerja-kerja agama.

KEEMPAT

Isteri yang tahu suaminya seorang petugas rahsia, tetapi tidak dibenarkan tahu hal ehwal tugas si suami kecuali dalam hal-hal yang sangat sedikit. Cara mencarinya sama dengan jenis yang ketiga. Isteri jenis ini sesuai sebagai pembantu tidak langsung kepada tugas-tugas kerahsiaan si suami. HENDAKLAH dicari yang sefikrah dan/ atau sejemaah.

KELIMA

Isteri yang tahu suaminya seorang petugas rahsia dan tahu banyak hal ehwal kerahsiaan. Isteri jenis ini biasanya seorang petugas rahsia juga. Ada dua kategori.

Kategori pertama- calon isteri yang hanya boleh diperolehi dari kumpulan kerahsiaan, yang sudah lama ditarbiyyah oleh kumpulan si suami. Si suami boleh TERUS MENYUNTING si wanita tanpa perlu mengenali atau membuat hubungan terlebih dahulu. Malangnya jenis ini SANGATLAH SEDIKIT kerana sangat kurangnya wanita yang bekerja sebagai seorang petugas rahsia. Keadaan ini mewujudkan kategori kedua.

Kategori kedua – Calon isteri diambil dari kalangan bukan petugas rahsia tetapi sudah ditabiyyah dan diuji oleh bakal suami ataupun oleh kumpulan yang ‘memiliki’ bakal suaminya. Tempoh ujian dan tarbiyyah yang sesuai biasanya memakan masa bertahun-tahun, tapi ia bergantung kepada keadaan. Ada yang dua tiga tahun dan ada yang puluhan tahun.

Pada awal ujian dan tarbiyyah, bakal isteri tidak didedahkan dengan apa yang sedang berlaku. Sedikit demi sedikit barulah sebahagian kerahsiaan dibuka, bergantung kepada kesediaan calon isteri menurut penilaian calon suami ataupun menurut kumpulan yang suaminya berkhidmat. Dalam situasi ini, petugas rahsia dan calon isterinya TERPAKSA ber’couple’ terlebih dahulu. Jika tidak, bila masanya hendak mentarbiyyah dan menguji si isteri? Lepas berkahwin baru hendak ditarbiyyah dan dinilai? Jangan buat pasal! Silap haribulan habis ruyup semua kerahsiaan dan terbongkar semua jaringan! Tarbiyyah dan ujian MESTI DILAKUKAN walaupun calon isteri itu memang sedia sefikrah dan/ atau sekumpulan.

Oleh kerana banyak fitnah dalam ber’couple’, petugas jenis ini memang jenis yang terpilih dan terpercaya, bukan petugas rahsia biasa.

KEENAM

Isteri yang tahu suaminya seorang petugas rahsia dan tahu sedikit-sebanyak akan kerja-kerja kerahsiaan. Isteri jenis ini merupakan PEMBANTU SECARA LANGSUNG kepada tugas-tugas kerahsiaan si suami. Jenis ini pun sukar dicari. Mestilah yang sefikrah dan/atau sekumpulan. Jenis ini pun mesti melalui proses tarbiyyah dan ujian terlebih dahulu untuk menyediakan dirinya dengan suaminya seorang petugas dan pemegang kerahsiaan perjuangan umat.

KETUJUH

Isteri jenis ini langsung tidak tahu akan tugas-tugas kerahsiaan suaminya, bahkan tidak tahu yang suaminya seorang petugas rahsia. Dia tidak boleh tahu dan tidak boleh diberitahu sampai bila-bila pun, walau apa pun yang terjadi, kecuali dalam keadaan-keadaan yang istimewa (tidaklah dihuraikan di sini).

Sekali imbas nampak seperti isteri jenis pertama. Bezanya, wanita ini DIKAHWINI KERANA tugas-tugas kerahsiaan, bukan kerana memang si lelaki mahu berkahwin dengan si wanita. Ada kepentingan-kepentingan dari perkahwinan ini yang sangat diperlukan oleh para pejuang umat Islam menyebabkan si petugas terpaksa berusaha dan mengahwini wanita sebegini. Dalam kes ini, ber’couple’ boleh dilakukan (jika si wanita bukan jenis yang menunggu pinangan). Jiak tidak ber’couple’, bagaimana mahu mendekati dan mengajaknya berkahwin?

Kesolehannya bukan keutamaan, cukup jika dia seorang muslim.

Begitulah serba ringkasnya seidkit maklumat dan panduan untuk para pejuang yang kadang kala ‘tension’ mahu beristeri : )

Ingin tahu lebih lanjut?

Tidak ada maklumat lanjut untuk kita.

Cukuplah dengan kita menyedari bahawa ‘di belakang sana’ wujudnya golongan pejuang umat Islam yang sudah bergenerasi terlalu susah payah untuk memudahkan perjuangan terang-terangan kita selama ini. Tanpa mereka, dakwah terang-terangan kita tidak akan semudah ini. Kita berterima aksihlah kepada mereka walaupun kita tidak mengenali mereka.

Ada kalanya seorang petugas rahsia adalah lebih penting, lebih bernilai dan lebih berperanan daripada satu ketumbukan tentera.

Akhirnya... kepada para pejuang umat di seluruh alam... berikhtiarlah mencari calon isteri yang sesuai dengan tugasan anda, jenis maklumat dan nilai maklumat yang ada pada diri anda. Selamat mendirikan rumahtangga dan memperolehi keluarga yang bahagia dunia dan akhirat : )


Abu Zulfiqar

17 September 2010

8 Syawal 1431 Hijrah


# Artikel ini akan diperbaiki sekiranya perlu


Filem "Mr. & Mrs. Smith". Pertempuran besar antara sepasang suami isteri yang jadi petugas rahsia kepada dua kumpulan yang berlainan. Kedua-duanya diarahkan membunuh pasangan masing-masing tanpa mereka sedari. Apabila sedar, mereka berperang besar namun akhirnya bersatu selepas mengetahui permainan pihak atasan.

No comments:

Related Posts with Thumbnails