Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Thursday, April 29, 2010

Benarkah Socrates Itu Luqman al-Hakim?

PERSOALAN:

Dari buku terbaru Mohamad Alexander, beliau menyatakan keyakinan bahawa Socrates adalah individu yang disebut sebagai Luqmanul Hakim dalam Al-Quran. Hujahnya ialah:-

Socretes ialah guru kepada Plato ....Socretes ialah guru yang bijak yang dihukum mati dengan meminum racun pada tahun 399sm di Athen. Ini kerana beliau menyebarkan ajaran monoteisme"Tuhan itu satu"(Laa Ilaha Illallah). Ia adalah kepercayaan yang bertentangan dengan pagaisme politeisme Yunani pda ketika itu. Ajaran Socrates dianggap oleh penguasaAthen sebagai ajaran subversif yang berpotensi meracuni fikiran generasi muda Athens.Akhirnya,Socrates dihukum mati.


Dengan menganalisis teks-teks Yunani berkenaan kisah Socrates, maka penulis mndapati Socrates ialah ahli falsafah yang bijak. Penulis berpndapat, Socrates adalah individu yang dikenali sebagai Luqman al-Hakim dalam al-Quran.
Analisis linguistik iaitu daripada aspekfonologi/fonetik (ilmu bunyi/ suara bahasa.ilm ashwat)menunjukkan nama "Luqman" berkemungkinan terhasil daripada perkataan....

* Laqman(menelan)
* Luqoman(beberapa suapan)
* Luqmatu(sesuap)
* Laqimun(yang menelan)

Dalam konteks ini, Luqman adalah gelaran bagi Socrates iaitu sesuai dengan takdirnya sebagai orang yang "menelan" racun, Jadi,Luqman dalam ALQuran adalah Socrates.'orang bijaksana dari Athens yang meminun racun. Hingga saat ini, iaitu sejak zaman nabi Musa (1281sm) hingga ke zaman Nabi Muhammad (632M) sejarah belum menemukan orang bijak yang dihukum mati dengan cara meminum rcun kecuali Socrates dari Athens sahaja.


Jom kita bincang...anda rasa benar atau tidak?



PANDANGAN SAYA:

Wahab : Luqman ialah anak saudara Nabi Ayub.
(Rasanya tak kena dengan Socrates)

Muqatil : Luqman ialah sepupu Nabi Ayub.
(Rasanya tak kena juga dengan Socrates).

Ibnu Kathir : Luqman ialah seorang qadhi pada zaman Nabi Daud.
(Tak kena dengan zaman Socrates)

Al-Alusy : Banyak pendapat mengatakan dia hidup pada zaman Nabi Daud.
(Tak kena dengan zaman Socrates)

Ibnu Qutaibah : Luqman seorang hamba Habsyi kepada seorang Bani Israil.
(Tak kena dengan Socrates yang berbangsa Eropah)

Jabir : Dia seorang yang pendek, pesek hidung dari keturunan Naubah (Sudan)
(Tak kena dengan rupa dan bangsa Socrates)

Imam Ahmad : Luqman ialah qadhi dalam kalangan Bani Israil zaman Nabi Daud.
(Tak kena dengan zaman Socrates)

Sufyan : Seorang habsyi tukang kayu.
(Tak kena dengan rupa dan kerjaya Socrates)

Mujahid : Bibirnya tebal, kakinya terbuka luas (kengkang).
(Tak kena dengan wajah Socrates yang digambarkan orang)

Riwayat Ibnu Abi Hatim, Ibnu Jarir : Lebih hitam daripada orang Sudan dan Mesir, berbibir tebal.
(Tak kena dengan tempat kelahiran, bangsa dan rupa Socrates)

Riwayat al-Auzaie : Kulit hitam, bangsa Naubah (Sudan) dan bibir tebal.
(Tak kena dengan Socrates)

Dari Khalid Ar-Rabie : Luqman seorang hamba Habsyi, tukang kayu.
(Tak kena dengan Socrates)

Sumber:
Lelaki Misteri dalam Al-Quran
Kisah Luqman al-Hakim & Kebijaksanaannya.
oleh Muhammad Khair Ramdhan Yusuf.
PUstaka Jasmin 2006.

Saya juga pernah bahaskan sebahagian idea-idea Muhammad Alexander itu sebelum bukunya terbit lagi. Banyak pandangannya yang bagus-bagus tetapi ada juga yang tidak punya sandaran yang baik. Pada saya, dia gagal membuktikan Alexander the Great sebagai Zulqarnain dalam beberapa hal.

Namun begitu, saya kagum dengan usahanya (* penemuannya tentang Qattarah Depression itu memang mengkagumkan, tahniah kepada Muhammad Alexander).
Wallahualam.


Socrates guru Plato.
Plato guru Aristotle.
Aristotle ialah guru Alexander Macedonia.

Maksudnya salah satu sanad ilmu Aristotle ialah...
Aristotle mengambil dari Plato yang mengambil dari Socrates.

Umum tahu Aristotle menolak mazhab Plato dan Socrates.

Jika benar Alex Macedonia itu Zulqarnain yang beragama tauhid, dan Aristotle juga beragama tauhid, maka agama Socrates MUNGKIN salah kerana Aristotle menolak mazhab Socrates.

Jadi, bolehkah seorang yang tidak Muslim (iaitu Socrates) dinisbahkan kepada Luqman al-Hakim yang Muslim?


Sandaran saya mengatakan Aristotle menolak mazhab Socrates dan Plato...
"Kemudian Aristotle tidak menerima pendapat Plato dan Socrates serta orang-orang sebelumnya dari golongan Ilahiyyun ini, di mana dia menganggap mereka semua tidak bersih dan masih kekal dalam kekufuran dan bidaah."
(Munqiz min adh-Dhalal karya Imam al-Ghazali)

Berdasarkan ungkapan ini, ternyata Al-Ghazali juga menolak agama Socrates. Jadi, sesuaikah Luqman dengan Socrates?


Sandaran saya mengatakan Al-Ghazali memandang mereka (iaitu ketiga-tiganya sekali... Socrates, Plato dan Aristotle) sebagai kafir:

"...maka sewajarnyalah mereka itu dianggap kafir dan juga mengkafirkan pengikut-pengikut mereka..."

'Mereka menjadi kafir sebelum sampai kepada ilmu-ilmu keTuhanan."
(Munqiz min adh-Dhalal)

Berdasarkan sedikit himpunan maklumat yang dikongsikan, secara peribadi saya (setakat ini) belum nampak kaitan antara Socrates dengan Luqman al-Hakim. Jika ada maklumat-maklumat tambahan yang kuat ataupun agak kukuh... tidak mustahil pandangan saya juga boleh berubah. Itu manfaatnya kongsi ilmu. Wallahualam.



PERSOALAN:

Alex, rase awak belum baca buku ni kot...muka surat 234 dinyatakan Alexander mula menganut agama tauhid apabila beliau tiba di Jerusalem sewaktu beliau masuk ke Kuil Yahudi dan bertemu Shimon Hatsaddik. Ini dirakamkan dalam Talmud Babylon, Chapter 7.


Alex, apa pendapat sedara dengan dua hujah ini.
1) Kajian linguistik terhadap nama 'Luqman'
2) Wasiat Luqman seperti dalam Surah Luqman mempunyai isi yang sama dengan Wasiat Socrates dalam perbicaraan beliau sebelum dihukum. Dapat dilihat dalam Karya Plato iaitu Apology.


PANDANGAN SAYA:

Betul 110 blogspot, saya belum baca. Sebahagian maklumatnya didedahkan oleh seorang teman yang pernah ke majlis Muhammad Alexander tu. Masa tu bukunya belum terbit lagi.

Secara peribadi, saya cenderung tidak bersetuju Alex Macedonia sebagai Zulqarnian (*sekiranya ada penemuan yang lebih kukuh, tidak mustahil pandangan saya berubah). Tulisan saya tentangnya entah bila la nak siap, sibuk mengalahkan PM ni.

Antara sebahagian kecil sandaran saya menolak Alex ialah:

Berdasarkan buku “Lelaki Misteri dalam Al-Quran- Iskandar Zulkarnain (bahagian pertama)” oleh Muhammad Khair Ramadhan Yusuf, saya memperolehi maklumat-maklumat berikut:

Hasan al-Basri berkata: “Zulqarnain ialah seorang raja yang hidup selepas zaman (Raja) Namrud.”
(Ulasan saya- Raja Namrud ialah orang yang membakar Nabi Ibrahim. Akhirnya dia mati akibat serangan serangga)

Daripada Hasan al-Basri juga telah diriwayatkan bahawa Zulqarnain ialah seorang raja. Dia memerangi Namrud bin Kana’an.”
(Ulasan saya- Sezaman dengan Namrud memungkinkan Maharaja Zulqarnain juga hidup sezaman dengan Nabi Ibrahim)

Sesetengah ahli tafsir menyatakan bahawa dia hidup selepas Namrud bin Kana’an. Al-Azraqi dan lain-lainnya menyebutkan bahawa Zulqarnain telah memeluk agama Islam dengan (melalui Nabi) Ibrahim al-Khalil, dan bertawaf bersama-samanya di Kaabah al-Mukarramah beserta (Nabi) Ismail as.

Riwayat seperti ini turut dinyatakan oleh Syeikh al-Liji di dalam kitab tafsirnya yang menjelaskan bahawa Zulqarnain hidup pada zaman Ibrahim al-Khalil dan bertawaf di Kaabah bersama-sama dengan menteri atau pembantunya yang bernama Khidhir.

Diriwayatkan daripada Ubaid bin Umair dan anaknya Abdullah serta lain-lain, bahawa Zulqarnain telah berjalan kaki untuk pergi menunaikan haji. Apabila berita kedatangannya itu sampai ke pengetahuan Nabi Ibrahim as, baginda pun terus pergi berjumpanya dan mendoakan untuknya, di samping mewasiatkannya dengan beberapa perkara.

Dikatakan bahawa Zulqarnain datang dengan menaiki kuda. Dia berkata: “Saya tidak akan menunggang kuda di negeri yang ada Ibrahim al-Khalil (Al-Bidayah wa an-Nihayah, jilid dua, ms 108)

Di dalam kitab Muhadarat Awa’il ada disebutkan bahawa Zulqarnain ialah orang yang pertama berjabat tangan dan memeluk Ibrahim as.

Beberapa ahli sejarah yang boleh dipercayai menceritakan bahawa Ibrahim bertemu Zulqarnain di Tanah Suci Mekah, lalu Zulqarnain memeluk dan berjabat tangan dengan baginda. Baginda as memberinya tanda atau bendera. Zulqarnain mengikuti syariat dan millah Ibrahim as, dan menyeru menyeru manusia kepada hukum-hukum Allah.

Menurut fakta yang tercatat di dalam kitab Syarah Aini... yang sahihnya ialah bahawa Zulqarnain hidup pada zaman Ibrahim al-Khalil as...

Ibnu al-Qayyim berkata dalam Ighathah al-Lahfan tentang falsafah... (Alexander the Great) al-Macedonia ini ialah musyrik dan penyembah berhala. Tempoh antara beliau (Zulqarnain sebenar) dan al-Masih (Nabi Isa as) ialah 1900 tahun.
(Ulasan saya- Maksudnya Maharaja Zulqarnain hidup sekitar 1900 tahun Sebelum Masehi. Pada zaman itulah diberitakan Nabi Ibrahim as hidup)


Buku “Yakjuj & Makjuj- Bencana di Sebalik Gunung” oleh Muhammad Alexander pula memberikan kita maklumat berikut:

Terdapat beberapa calon Zulqarnain, iaitu: 1. Zulqarnain yang hidup sezaman dengan Nabi Ibrahim. Pendapat ini didukung oleh Ubaid bin Umair ( salah seorang tokoh di kalangan tabi’in).

Maklumat-maklumat ini jika dikumpulkan sekali, memberikan kita satu kemungkinan besar bahawa Maharaja Zulqarnain itu memang hidup pada zaman Nabi Ibrahim as.

http://myalexanderwathern.blogspot.com/2009/12/2-mencari-zaman-zulqarnain.html

Ringkas cakap, zaman Nabi Ibrahim dengan zaman Socrates, Plato, Aristotle dan Alex Macedonia sangat jauh berbeza.



PERSOALAN:

Wisno Sasongko dalam bab-bab awal ada mengulas berkenaan pendapat ulama' besar dalam Islam, namun katanya ulama' tersebut berpendapat sedemikian disebabkan bacaan langsung terhadap text yunani. Beliau menggunakan dua kaedah 1) Content analysis 2) Sanad Analysis...walaupun karya tersebut mungkin dari Yunani, beliau tidak menerima bulat2 dakwaan mereka tetapi merujuk kepada dua method tersebut. Method yang digunakan Imam Bukhari dalam mengkelaskan hadis...



PANDANGAN SAYA:
1. Nama Luqman dipakai dan dikenali semasa dia masih hidup. Sedangkan kajian linguistik yang menisbahkan "Luqman" dengan "menelan", "menelan" dengan "menelan racun", dan "menelan racun" itu ialah Socrates... tentunya nama "Menelan" itu digunakan selepas Socrates mati menelan racun, bukan semasa dia masih hidup. Jadi saya belum nampak kaitan antara "Luqman/ Menelan" dengan Socrates.

2. Wasiat tokoh-tokoh agama banyak yang sama. Itu tidak cukup kuat untuk menunjukkan pewasiat itu ialah orang yang sama. Saya pernah ketemu artikel yang membicarakan persamaan kata-kata Jesus dengan Buddha. Juga kata-kata Jesus yang sama dengan tokoh-tokoh agama Hindu. Tapi tentunya mereka bukan orang yang sama.

5 comments:

Anonymous said...

SEPATUT NYA SEJARAWAN DAN ILMUAN ISLAM BERUSAHA MENEMUKAN
SIAPA SEBENAR NYA LUQMAN HAKIM .MALANG SEKALI ILMUAN ISLAM SEBUK DENGAN URUSAN NAFSU PERSENDIRIAN SAPERTI BERTUKAR KERETA , MEMBELI BANGLO DLL. AMAT KURANG NIAT MENGKAJI DAN MEMAHAMI ALQURAN DI LUAR NAFSU SAPERTI DI LAKUKAN OLEH ILMUAN BUKAN ISLAM

Alexanderwathern said...

Begitulah yang sebaik-baiknya. Tapi kita juga faham, ilmuwan Islam (ulama) itu punya kesibukan yang tersendiri.

Namun yang diperkatakan itu memang ada benarnya. Ada ilmuwan Islam yang masih menambah kereta-keretanya sedangkan kereta sedia ada pun sudah 3-4 buah, dari jenis yang mahal-mahal pulak tu. Itu pun masih punya nafsu untuk membeli yang bernilai jutaaan ringgit. Sering pula gunakan hujah " Ala... zuhud itu kan - "ada di tangan, tiada di hati?"

Anonymous said...

Menarij perbahsan brunsurkn ilmiah

hilmi said...

Wallahualam ,yang saya tau sokrates sering diejek berwajah jelek oleh musuh-musuhnya bisa jadi dia bukan yunani asli

Unknown said...

kenapa duk kutuk ulama2 yang tidak mau mengkaji. kita sendirilah pergi kajinya. oooo...x ada ilmu. diam sajalah. tunggu baca orang yang buat kajian.

Related Posts with Thumbnails