Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Friday, December 28, 2012

Hari Kehancuran dan Qiamat


KIAMAT! Jom faham! Penjelasan saya (sebab heboh sana-sini) :

1. Ramai yang terkeliru antara Hari Kehancuran dengan Hari Qiamat. Dah cakap dah dalam kuliah Ihya' dan upload ke internet (kalau tak salah). Hari Kehancuran ialah hari kebinasaan alam. Hari Qiamat ialah hari kebangkitan selepas Hari Kehancuran. Qiamat bukan hari kehancuran. Hari Kehancuran ada nama-namanya seperti As-Saa'ah, Az-Zalzalah dan lain-lain dalam Quran, tapi Al-Qiamah hanya digunakan untuk Hari Kebangkitan Semula di akhirat nanti. Memang rata-rata orang samakan hari kehancuran dengan Hari Qiamat. Padahal kedua-duanya tak sama. Kalau baca terjemahan ayat Quran atau hadith, sila tengok perkataan asal yang digunakan. "Al-Qiyamah" tidak digunakan untuk Hari Kehancuran, melainkan Hari Kebangkitan/Akhirat. WA

2. Tidak ada siapa pun yang tahu bila Hari Kehancuran, hanya Allah yang tahu. Ia berlaku pada waktu yang sangat tak disangka-sangka oleh manusia dan jin. Pada waktu semua orang tak jangka ketika itu berlaku hari kehancuran, ketika itulah ia berlaku. Sebab itulah manusia dan jin sangat-sangat terkejut sehingga dikatakan jantung ternaik ke kerongkongan. Jadi, kalau ada orang atau kumpulan bagi tahu Hari Kehancuran akan berlaku sekian-sekian ketika, 'confirm' bohong. Ia berlaku pada saat yang kita sangat-sangat tidak sangka.


Al-Faqir Abu Zulfiqar
20 Disember 2012 (di Facebook)

No comments:

Related Posts with Thumbnails