Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Monday, August 01, 2011

Nabi Isa Paling Dekat dengan Tuhan?

Orang ini cuba melebihkan Nabi Isa berbanding Nabi Muhammad saw. Dia meninggalkan komen pada salah satu audio kuliah saya.

TULISANNYA:

“(Ingatlah),ketika malaikat berkata : " Hai Maryam sesungguhnya Allah menggembirakan kamu dengan Kalimat (Firman) yang Allah namanya-Nya Almasih 'Isa Putera Maryam, seorang terkemuka di dunia dan di akhirat dan seorang yang paling dekat dengan Allah.” 3 Ali Imran 45

Cuba anda hayati ayat ini "seorang terkemuka di dunia dan

di akhirat dan seorang yang paling dekat dengan Allah"

Isa dekat dengan Allah bukan Muhammad.

JAWAPAN:

Sebaiknya anda sendiri silakan mengulangkaji ayat tersebut. Dalam bahasa asalnya berbunyi : "wa minal muqarrabiin"... yang bermaksud... "dan dari orang-orang yang didekatkan/ dekat (dengan Tuhan)."

Anda jangan mudah terpengaruh dengan pihak-pihak yang tidak berhati jernih yang sengaja memutar-belitkan ayat itu supaya menjadi : "seorang yang PALING DEKAT dengan Allah." Ambillah ilmu daripada orang-orang yang tidak berdusta.

No comments:

Related Posts with Thumbnails