Wednesday, October 20, 2010

Kalendar Kaum Maya Tersasar?

Ramai juga orang yang percaya bahawa sesuatu yang 'besar' termasuklah kiamat akan berlaku pada tahun 2012. Hal ini berdasarkan pengiraan kalendar kaum Maya yang dikatakan tamat pada tahun 2012. Malah sebuah filem bertajuk "2012" yang berkisar tentangnya mendapat sambutan hangat di serata dunia.

Namun kajian dan pandangan terbaru ke atas kalendar itu menunjukkan kemungkinan tarikh 2012 itu tersasar sejauh 50 ke 60 tahun! Hal ini ada disentuh dalam buku "Calendars and Years II: Astronomy and Time in the Ancient and Medieval World" (Kalender dan Tahun II: Astronomi dan Waktu di Dunia Kuno dan Abad Pertengahan) yang diterbitkan pada tahun ini (2010).

Yang bagusnya, berita ini dapat melegakan hati sebahagian orang yang percaya akan berlaku kejadian buruk besar lagi luar biasa termasuklah kiamat pada tahun 2012. Sebaliknya, jika hal ini benar, maka hampalah pula harapan sebahagian manusia yang mengharapkan berlakunya kejadian baik besar lagi luar biasa pada tahun 2012 itu. Namun kepada mereka yang berasa lega kerana kiamat mungkin tidak berlaku pada tahun 2012, anda masih belum boleh 'bergumbira' kerana tersasarnya jarak 50-60 tahun itu memungkinkan kiamat berlaku pada bila-bila masa .

Satu hal yang pasti, kiamat akan berlaku pada waktu yang SANGAT TIDAK DISANGKA-SANGKA oleh manusia dan jin, bukannya pada waktu-waktu yang diramal berlaku.

1 comments:

Anonymous said...

Jawapannya mudah kepada persoalan dan kemusykilan di atas iaitu kita hayati :

surah An Naml (27) ayat 65 iaitu

Artinya: Katakanlah: "tidak ada seorangpun di langit dan di bumi yang mengetahui perkara yang ghaib, kecuali Allah", dan mereka tidak mengetahui bila mereka akan dibangkitkan.

selesaikan ustaz... :-)

Related Posts with Thumbnails