Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Monday, February 10, 2014

SJ - Minat Perbandingan Agama dan Aliran

Aslm. Saya ada satu masalah ni nak minta pendapat dan pandangan.

Masa-masa sendirian di rumah selalunya saya akan habiskan dengan mendengar Youtube kuliah-kuliah agama termasuk kuliah-kuliah tuan. Satu kecenderungan saya kebelakangan ini ialah mengkaji perbezaan amalan beragama.

Masa kecoh pasal Syiah saya banyak follow Ustaz xxxxx. Pastu saya follow pasal Wahhabi. Saya suka juga dengar xxxxx xxxx, xxxxx xxxxxx. Kebelakangan ni saya follow ustaz-ustaz mualaf macam xxx xxx xxx, Ustaz xxxxx. Minggu lepas ada follow Sheikh xxxxx xxxxxxx. Ada juga dengar debat-debat dari ulama-ulama Indon tentang bidaah, sunnah dll. Minggu ni saya banyak dengar xxxx xxx. Banyak juga mendengar tentang perbezaan antara Kristian dan agama suci kita Islam.

Saya suka mendengar perbezaan fahaman mereka dan buat perbandingan dengan apa yang kita pegang selama ini. Bagi saya dengan melihat perbezaan dapat menambahkan kecintaan kita pada agama. Kita boleh yakin bahawa yng kita pegang selama ni memang dah betul tanpa ragu-ragu dah.

Malangnya suami saya tak senang dengan apa yang saya buat. Dia kata boleh rosakkan iman. Yang kita pegang ni belum ngaji sampai habis lagi buat apa nak ambik tahu yang lain-lain yang tak wajib kita belajar. Pegang kukuh dulu apa yng kita dah ada. Banyak lagi yang belum dipelajari daripada nak ambil tahu sangat pasal Syiah, bidaah, Dajjal dll.

Ok saya trima apa yng dia ckp.  Saya hormat pendirian dia. Tapi salah ke apa yang saya buat ni...mohon penjelasan. Terima kasih.


PENJELASAN

Wlksm,
Saya pun memang minat ilmu perbandingan agama dan ilmu perbandingan aliran ni.

Dengan ilmu perbandingan agama ni kita dapat menangkis serangan virus-virus dari luar agama Islam yang mahu menjatuhkan Islam seperti dakyah Kristian, Yahudi, Hindu, ateis/mulhid, penyembah syaitan dan lain-lain.

Dengan ilmu perbandingan aliran ni pulak kita dapat menangkis serangan virus-virus dari dalam iaitu Syiah, Salafi Wahhabi, SIPLIS (sekularisme, pluralisme, liberalisme), golongan anti-hadith, Qadiyani dan ajaran-ajaran sesat.

Tapi memang benarlah yang kita hendaklah punya ilmu dan kefahaman agama yang kukuh khususnya dalam bab tauhid/aqidah/usuluddin. Hal ni kerana khuatir kalau-kalau kita pulak yang terpesona dengan hujah-hujah mereka lalu nanti kita cenderung atau terus berfaham dengan fahaman mereka.

Pada saya ok je kalau nak dengar, tonton atau baca tentang semua tu tetapi kena hati-hatilah jugak. Satu, kita takut kita terpengaruh dengan hujah mereka. Kedua, kita takut terpengaruh dengan hujah orang yang menentang mereka sedangkan orang yang menetang mereka itu sendiri pun datang daripada fahaman salah yang lain (tanpa kita sedari). Contohnya kita tonton kuliah yang menolak golongan Qadiyani dan tertarik dengan fahaman si penghujah, tapi kita tak tahu yang penghujah itu sendiri sebenarnya berfaham anti-hadith. Niaya je…

Oleh itu kena pilih-pilih jugak penghujah yang kita nak jadikan rujukan kita tu.

Memang dengan mengikuti perbandingan agama ni boleh membantu menguatkan keimanan kita, tapi dalam perbandingan aliran kena sangat hati-hati kerana boleh membantu meragu-ragukan kita.

“Boleh merosakkan iman.”
Ya, memang tidak mustahil boleh merosakkan iman jika ilmu tauhid/aqidah/usuluddin kita tidak mencukupi. Tapi jika mencukupi, insya-Allah tidak akan merosakkan iman bahkan mengukuhkannya lagi. Oleh itu kita kena mantapkan pengetahuan dan pemahaman kita dalam tauhid/aqidah/usuluddin.

Memang tak wajib belajar tapi kita kena ingat bahawa generasi hari ini termasuk anak-anak kita sangat terdedah luas dengan segala macam ajaran, bukan macam zaman kita dulu. Dia buka je internet, semua ajaran tu di depan mata dan meresap masuk secara disedari ataupun tidak.

Yang kita rasa… hantar anak ke sekolah agama, hantar ke Timur Tengah… ok dah. Asal nama aliran agama tu ok le, bagi kita. Tapi rata-rata ibu bapa tak tahu anak-anak mereka tu aliran apa, tempat dia belajar bawa fahaman apa, di Timur Tengah dia bergaul dengan kawan-kawan aliran mana… Kita sangka anak kita orang agama tapi silap-silap dia sedang ditarbiyyah dengan ajaran/fahaman yang bermasalah dan berpegang dengannya. Kita nak saring pun tak reti sebab kita tak kenal yang mana fahaman Syiah, Salafi Wahhabi, SIPLIS, Qadiyani, ajaran sesat dan anti-hadith. Kalau kita ada ilmu sikit-sikit dalam hal tu, boleh le jugak kita ‘detect’ dan cuba usaha nak sekat atau pulihkan. Di sinilah terletaknya antara kelebihan ambil tahu hal ehwal perbandingan agama dan perbandingan aliran ni. Kita mungkin tak tahu semua ilmu dalam bidang ni, tapi kata orang tua-tua… jangan sampai tak ambil tahu semua.

Dari sudut yang lain, memang betul kata suami tu. Ramai orang menyibukkan diri dalam hal ehwal agama tetapi bukan yang utama, bukan yang wajib, bukan yang fardhu ‘ain tetapi yang fardhu kifayah. Yang fardhu kifayah ni kalau kita tak buat pun, asal ada orang dekat-dekat kita dah tolong buat, kita semua lepas dah. Tapi yang fardhu ‘ain, setiap orang mesti lepas sendiri.

Antara ilmu fardhu ni ialah ilmu mukasyafah dan ilmu mua’malah. Tapi cuba kita tanya pada orang ramai, nescaya ramai belum lepas, malah yang tak pernah dengar pun ada. Padahal bertaraf fardhu tu.

Sebaliknya kita sibuk dengan yang fardhu kifayah seperti khidmat masyarakat, menganjurkan program-program, siasah/politik, jayakan halaqah-halaqah usrah, buat malam kebudayaan Islam dan lain-lain sedangkan yang fardhu ‘ain kita abaikan.

Kesimpulannya (pada pandangan saya yang dhaif ni le), apa yang suami cakap tu betul, dan apa yang anda sedang usahakan ni pun tak salah. Cuma kena pandai-pandailah imbangkan antara tuntutan yang fardu ‘ain dengan yang fardhu kifayah. Dan di samping tu kena mantapkan lagi pengetahuan dan pemahaman dalam hal ehwal tauhid/aqidah/usuluddin. Apabila dah mantap tu, kita dengar siapa cakap atau baca kitab agama mana pun insya-Allah tak goncang punya.

Pengajian kitab Ihya’ ‘Ulumuddin yang saya bawak pun start fail kuliah no. 602 dah masuk perbandingan dengan agama-agama lain dalam bab tauhid. Saya akan sentuh tentang Bible, Tao Te Ching, Bhagavad Gita, Veda, Tripitaka, Zand Avesta dan lain-lain sikit-sikit. Sesuai jugak untuk yang minat perbandingan agama.

Sekadar itu sahaja pandangan saya. Salah silap dan kekurangan mohon maaf J

- Abu Zulfiqar

No comments:

Related Posts with Thumbnails