Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Saturday, October 19, 2013

Penggunaan Nama Allah oleh Bukan Muslim (PDF)

3 comments:

Anonymous said...

alhamdulillah lepas baca pdf tuan dan juga penjelasan ulama mcm ustaz kazim dan ustaz ahmad idrus makin jelas saya dengan hal kalimah Allah ni. sebenarnya tujuan saya menulis ni bukan untuk ulas isu kalimah Allah ni tp saya tertarik dengan tajuk zulkarnain yang tuan kupas juga dengan encik/cik/puan C4 tu. saya pun tertarik dengan susuk tubuh misteri dalam quran ni dan ada juga buat sikit2 kajian. mungkin tuan ada emel boleh kita berbalas2kajian. tapi teori saya ni tak kontemporari mcm teori alexander the great, cyrus atau lain2 (saya tak kisah perbincangan ni dikongsi bersama dalam blog ini).

jentayu

talibramli said...

Assalamualaikum wbt
Saya ingin memberikan pandangan mengenai isu nama Allah ini.
Ada banyak pro dan kontranya. Yang menakutkan kita pada suatu masa akan datang mengenai masa depan agama Islam anak-anak di Malaysia ini. Sekiranya kristian dan Islam berkongsi dengan nama Allah maka pada suatu hari nanti anak-anak Islam akan bertanya kenapa Kristian dan Islam mempunyai kepercayaan yang sama iaitu terhadap Allah SWT. maka mereka ini akan senang memilih bahawa Islam dan Kristian itu sama sahaja. nak masuk itu boleh dan ini boleh. Sebenarnya umat Islam sekarang mesti berhati-hati dengan serangan yang halus seperti ini.Dengan menggunakan perpaduan dan hak kemanusiaan yang menjadi racun pada masa sekarang terhadap umat islam sekiranya tidak diteliti dan ditangani dengan cara yang bijaksana.
"Banyak di antara Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) suka kalaulah kiranya mereka dapat mengembalikan kamu menjadi kafir setelah kamu beriman, kerana dengki yang timbul dari diri mereka sendiri, sesudah nyata kepada mereka kebenaran (Nabi Muhammad s.a.w). Oleh itu, maafkanlah dan biarkanlah oleh kamu (akan mereka), sehingga Allah datangkan perintahNya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu." (surah al-baqarah ayat 109)

talibramli said...

"Banyak di antara Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) suka kalaulah kiranya mereka dapat mengembalikan kamu menjadi kafir setelah kamu beriman, kerana dengki yang timbul dari diri mereka sendiri, sesudah nyata kepada mereka kebenaran (Nabi Muhammad s.a.w). Oleh itu, maafkanlah dan biarkanlah oleh kamu (akan mereka), sehingga Allah datangkan perintahNya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu." Al-Baqarah ayat 109.

Pada masa akan datang , anak-anak muslim akan bertanya kenapa islam dan kristian sama sahaja nama tuhan. maka mereka akan memilih agama lain tanpa ilmu.itulah yang mereka mahukan terhadap umat islam pada masa akan datang.hak asasi dan perpaduan akan menjadi racun dan senjata terhadap islam jika ia tidak ditangani dengan bijaksana.

Related Posts with Thumbnails