Kajian dan pemerhatian ringkas tentang Al-Quran, As-Sunnah (hadis), agama-agama dunia, kitab-kitab suci pelbagai agama, manuskrip-manskrip kuno, alam semesta (bumi dan angkasa lepas), ilmu perbandingan agama, sejarah, peristiwa-peristiwa akhir zaman, kiamat, alam akhirat, alam ghaib, sains, astronomi (falak) dan lain-lain ilmu alam.

Friday, May 20, 2011

SJ - Sultan Muhammad Al-Fateh Pernah Berkahwin?

SOALAN:

Assalamualaikum,,, saya baru balik dari program Akademik al-Fateh yang dianjurkan oleh universiti saya iaitu MMU di Melaka...saya ingin kenal lebih mendalam mengenai biodata Sultan Muhammad al-Fateh...Saya hendak bertanya adakah Sultan Muhammad al-Fateh pernah berkahwin??? sedangkan dalam internet tidak menyatakan mengenai itu ...Tolong jelaskan...

JAWAPAN:

Wlksm Jxxxxxxx Axxxx,

Maaf lewat membalas kerana sudah lama saya tidak membuka lihat akaun emel ini. Pengganti Sultan Muhammad al-Fateh ialah Sultan Bayazid, iaitu anak sulungnya. Bayazid berbalah dengan adiknya Cem.

Berdasarkan maklumat ini, tentunya Sultan Muhammad al-Fateh ada isteri (ataupun sekurang-kurangnya seorang jariah).

WaAllahua'lam.

Abu Zulfiqar

20 Mei 2011

2 comments:

Fatimahazzahra said...

AsSalam...diharapkan sudilah berkongsi pengetahuan tentang Sultan Muhammad Al-Fateh di fb saya ummu fathiyah-fatimahazzahra. Di dalam bahagian note saya ada menyimpan artikel tentang bio Sultan Muhammad Alfateh, termasuk nama-nama isterinya seramai 5 orang. maklumat saya dapati daripada kedutaan turki dan bahan bacaan. syukran. jemput ziarah ke blog saya. tabikcikgu.blogspot.com

Alexanderwathern said...

Wlksm Ummu Fathiyah. Terima kasih atas maklumat yang dikongsikan. Maaf terlewat, baru hari ini berpeluang baca dan balas mesej ni.

Related Posts with Thumbnails